شناسهٔ خبر: 157317 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

محمداسماعیل سعیدی در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

دستگاه‌های نظارتی مانع ورود پول کثیف به انتخابات شوند/ به نظارت مجلس دهم نمره ۱۰ یا ۱۲ می‌دهم/ مجلس در مسائل اقتصادی بسیار ضعیف عمل کرد

محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز نماینده مردم تبریز: اگر بخواهیم به نظارت مجلس نمره دهیم به آن ۱۰ یا ۱۲ می‌دهم، انتظارات مردم از مجلس برآورده نشد.

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» در ارتباط با عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: اگر بخواهیم کارنامه مجلس را بررسی کنیم باید اول به مشکلات کشور نگاه کنیم که چه انتظاراتی از مجلس بوده است و آیا مجلس توانسته این انتظارات را برآورده کند یا نه؟ یکی از بزرگترین مشکلات کشور به اقتصاد مربوط می‌شود. مشکل اشتغال و بیکاری و تورم افسارگسیخته، مشکلات ارزی که در سه‌ماهه اخر منتهی به سال ٩۶ شروع شد به‌تدریج بالا رفت و در سال ٩٧ به اوج خود رسید و دولت توانست تا حدودی در نیمه اول سال ٩٨ آن را کنترل کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بیکاری یک بیماری مزمن است که از دولت گذشته (هفتم و هشتم) به‌تدریج شروع شد و در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید؛ علیرغم آمارهایی که می‌دهند و قابل‌اعتماد هم نیست. بالا رفتن ارزش پول ملی یکی دیگر از مطالبات مردم و مقام معظم رهبری بود که در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی باید توجه میشد، ولی به آن توجهی نشد و ارزش آن پایین آمد.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در کشور وجود دارد حوزه فرهنگ است و آن انتظاری که مردم و رهبری داشتند برآورده نشد. واژه ولنگاری فرهنگی که مقام معظم رهبری اشاره کردند واژه دقیقی است.

سعیدی در خصوص ساختارهای اداری در کشور تصریح کرد: در ساختارها دارای مشکلات بسیاری هستیم، نظام اداری کشور دارای ساختار قدیمی است و به شیوه سنتی در حال اداره شدن است؛ علیرغم اینکه به سیستم های بروز تجهیز شده اند اما شیوه کار آن‌ها متاسفانه همچنان به شیوه سنتی اداره میشود. گرچه که در زمان دولت اصلاحات گفته شد که می‌خواهند دولت الکترونیک را راه‌اندازی کنند و که سروصدای زیادی هم انجام دادند اما متاسفانه با گذشت ۲۰ سال هنوز دولت الکترونیک راه‌اندازی نشده است.

وی تاکید کرد: نظام بانکداری کشور، نظامی بیمار و توام با شبه رباست که بعضی از برخی از علما هم به آن ورود کردند و برخی از مردم هم به این مسئله شبهه بسیار دارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد مشکلات بودجه ریزی در کشور گفت: نظام بودجه‌ریزی در کشور گرفتار آفت‌های مزمن است که باید اصلاح شود. سال ۹۷ مقام معظم رهبری دستور دادند بودجه را اصلاح کنند و دولت مجبور شد بودجه‌ای را که به مجلس فرستاده بودند را دوباره برگردانند.

نماینده مردم تبریز با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و عملکرد مجلس اظهار کرد : مجلس در ارتباط با مسائل اقتصادی بسیار ضعیف عمل کرد. در ارتباط با نوسانات شدیدی که در حوزه ارز با آن مشکل داشتیم و همچنین افزایش قیمت‌ها و عدم ورود مؤثر بانک مرکزی و اختلالی که بانک مرکزی از سال ۹۶ تا اواخر سال ۹۷ بوجود آورد همه این مشکلات دست‌به‌دست هم دادند، تا مشکلات بسیاری برای مردم و کشور ایجاد شود. مجلس می‌توانست به این مسائل و مشکلات ورود کند و اقداماتی انجام دهد ولی عملا کار موثری انجام نداد.

سعیدی افزود: در حوزه اشتغال، مجلس و دولت اقدامات مؤثری انجام ندادند، گر چه در خصوص رفع موانع تولید مجلس گام‌هایی برداشت که می‌توانست به اشتغال کمک کند ولی چون این گام‌ها، گام‌های متصل‌به‌هم هستند و باید همه موانع از راه تولیدکننده برداشته شود موفق نبوده ایم. به‌طور مثال اگر نظام بانکی را اصلاح نکنیم به هر میزان هم قانون در خصوص رفع موانع تولید داشته باشیم بازهم نظام بانکی به قوانین خود عمل می‌کند و بهره در بهره وامهای بانکی و محاسبات نجومی که به ۳۸ درصد میرسد باعث شد ضربه شدیدی به تولید داخل زده شود. بنابراین چون هماهنگی باهم نداشتند موفق عمل نکردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی دربارۀ عملکرد مجلس در خصوص اصلاح نظام اداری گفت: متاسفانه مجلس در اصلاح نظام اداری اصلاحاتی انجام نداده است.

وی ادامه داد : در اصلاح نظام بانکی، کمیسیون اقتصادی کارهای مختصری انجام داد.گرچه مقام معظم رهبری از مجلس هشتم و نهم تأکید کرده بودند و قرار بر این بود که طرحی برای نظام بانکداری آماده کنند اما این کار را انجام نداده‌اند تا اینکه امسال طرحی را برای حذف بهره بانکی به مجلس ارائه کردند که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و به مجمع ارجاع شد.

نماینده مردم تبریز گفت: در حوزه بانکداری هم مجلس کارنامه موفقی ندارد، مجلس در ارتباط با موضوعات اقتصادی، اشتغال و مباحث مربوط به ساختارها و حتی وزارتخانه‌هایی که در دوره دولت احمدی‌نژاد ادغام‌شده قرار بر این بود که برای وزارت خانه ها آیین‌نامه تدوین کنند و وظایف وزارتخانه‌ها را مشخص کنند و به مجلس ارائه کنند برای تبدیل‌شدن به قانون که متأسفانه به آن عمل نشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص نظارت مجلس اذعان کرد : در نظارت کارهایی انجام شد اما اگر بخواهیم به نظارت مجلس نمره دهیم من به آن ۱۰ یا ۱۲ می‌دهم نمره عالی هم نبود و انتظارات در این شرایط ویژه نمره عالی بود ولی متاسفانه انتظارات مردم از مجلس برآورده نشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد : در حوزه فرهنگ هم اگرچه بعضی از قوانین مانند طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و برخی از طرح‌هایی که در کمیسیون مطرح شد ومجلس به آن ورود پیدا کرد مانند عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج قانون که از اوایل دهه ۸۰ مصوب شده است ولی دولت‌ها آن را اجرا نکرده‌اند و در حدود ۱۴ سال است که این قانون اجر نشده است و برای اولین بار کمیسیون به این موضوع ورود کرد و از دولت شکایت کرد.

در دیداری که به همراه اعضای کمیسیون اصل نود با رئیس قوه قضائیه داشتیم درخواست کردیم که به این پرونده به‌طور ویژه رسیدگی شود و شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات دولت تشکیل شود.

وی با بیان اینکه قسمتی از این عدم موفقیت‌ها به نحوه برخورد قوه قضائیه در سالهای گذشته برمی‌گردد گفت: در گزارش‌های نظارتی و تحقیق و تفحص ها مجلس نمی‌تواند به آن ورود کند و عزل و نصب کند؛ مجلس فقط می‌تواند گزارش تهیه و به قوه قضائیه ارسال کند. قوه قضائیه باید به این پرونده‌ها دستور رسیدگی خارج از نوبت دهد که متأسفانه این کار را در طول سال‌های گذشته انجام نداده است.

سعیدی در مورد اقدامات قوه قضائیه تصریح کرد : آقای رئیسی کارشناسانه به این مباحث ورود پیداکرده‌اند و دستور داده‌اند که شعبات ویژه‌ای در ارتباط با تحقیق و تفحص‌ها تشکیل شود و پرونده‌ها به آنجا ارسال گردد و از طرفی دیگر ایشان نکات کارشناسی دیگر به مجلس ارسال کردند و گفته‌اند که چهارچوب‌ها باید در تشکیل پرونده باید رعایت شود و باید مستند باشد که البته در خصوص قانون تسهیل ازدواج دارای مستندات هستیم.

دستگاه‌های نظارتی مانع ورود پول کثیف به انتخابات شوند

سعیدی در خصوص پول های فاسد که در انتخابات مصرف می شود، اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی انتخابات باید با رعایت اصول اخلاقی و معیارها و ارزش ها برگزار شود و لذا با ورود هر گونه عامل تاثیر گذار اعم از زر، زور، قدرت، فریب و نیرنگ که موجب تحت تاثیر قرارگرفتن افکار و ایجاد زاویه شود که مسیر اصلی و آرمان های انقلاب را تغییر دهد، مخالف هستم چرا که موجب فاصله گرفتن از اهداف انقلاب اسلامی ایران می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: در انتخابات، کاندیداها با فاصله گرفتن از نظام جمهوری اسلامی نمی توانند انقلاب را در رسیدن به اهداف یاری کنند. بنابراین پول کثیف و هر عامل مشابه دیگر نباید به این موضوعات ورود پیدا کند.

سعیدی با اشاره به منبع این هزینه های انتخاباتی گفت: دستگاه های نظارتی باید به صورت جدی بر ورود پول های کثیف به انتخابات نظارت داشته و مانع ورود این هزینه ها بشوند. قطعا افرادی که به دنبال این هزینه های گزاف در انتخابات هستند به دنبال موقعیتی هستند که جای خالی هزینه هایشان را پر کند و این امر تنها در صورتی اتفاق می افتد که از مسیرهای غیرقانونی و غیرعقلی استفاده کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی خاطر نشان کرد: اگر کسی با پول های کلان به انتخابات ورود پیدا کند ،در این ۴ سال تلاش خواهد کرد که این هزینه ها را جبران کند

نماینده مردم تبریز  در ارتباط با وضعیت بعضی از افراد در خصوص  فعالیت زود هنگام انتخابات اظهار داشت: ورود پیش از موعد در فعالیت های انتخاباتی، یک سم است. مردم انتظار دارند نمایندگانی که انتخاب می کنند به وظایف ذاتی خود مشغول باشند نه اینکه از هر فرصتی برای تبلیغ خود استفاده کنند. علاوه بر این، اتفاقاتی در جامعه ایجاد می شود که جو جامعه به سمت انتخابات پیش از موعد رفته و چهارچوب ها و اصول پایمال می شود.

سعیدی افزود: کسانی که از هر ابزار و وسیله ای برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند، مورد توجه مردم قرار نمی گیرند چرا که این کارشان در طولانی مدت به ضرر نظام و انقلاب و به نفع کسانی است که به شیوه های غربی عمل می کنند و از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می کنند. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، رسیدن به قدرت برای خدمت به مردم است نه اینکه با استفاده از قدرت به قدرت برسند و از هرکاری برای تامین منافع و جریان سیاسی خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  در ارتباط با نقش دستگاه های نظارتی در جلوگیری از این امر گفت: دستگاه های نظارتی باید به طور جدی در این موضوعات وارد شوند. قطعاً ورود دستگاه های نظارتی کارساز بوده و می تواند جلوی بخشی از این نوع حرکت ها و اقدامات را بگیرد. از سوی دیگر نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است اما شورای نگهبان دارای چهارچوب های کلی قانونی است و نمی تواند وارد بعضی موضوعاتی بشود که به ظاهر جزئی اما تاثیر گذار بر کل موضوعات است، بشود. در سال های گذشته سعی شد این قانون اصلاح شود و بخشی از تنگناها و خلأها برطرف شود اما به دلیل اینکه این بررسی ها در سال منتهی به انتخابات روی کار قرار می گرفت باعث می شد که به مرحله اجرا نرسد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که تشکیل کمیسیون یا مجموعه ای که مسائل مربوط به انتخابات را جدای از مجلس مدیریت کند، موفق خواهد بود. اما برخی از این قوانین به منافع برخی افراد در مجلس مربوط می شود. لذا می توان گفت حتی در انتخابات شوارها، ورود مجلس نه تنها تاثیرگذار نیست بلکه بخش عمده ای از تخلفات در انتخابات شوراها را ایجاد می کند. بنابراین بهتر است این مسئولیت برعهده شورای نگهبان یا کمیسیون مشترک متشکل از شورای نگهبان، قوه قضائیه و قوه مقننه تشکیل شود تا با نظارت مستقیم بتواند سازوکار مستمر داشته باشد.

سعیدی خاطر نشان کرد: انتخابات شورای نگهبان و مجلس دوره زمانی دارد، پس از این دوره کل سوابق و پرونده ها و سیستم اداری تمام می شود. پس بایگانی این مدارک اهمیت دارد. شورای نگهبان به صورت مستمر حضور دارد ولی نظارت بر انخابات شوراها یک نظارت مقطعی و کوتاه مدت است. لذا علاوه بر تقویت دستگاه های نظارتی می بایست در بخش قانون نیز اصلاحاتی صورت گیرد تا بتواند انتظارات موجود را برطرف کند.

نماینده مردم تبریز ،آذرشهر و اسکو تصریح کرد: هزینه های تبلیغات انتخاباتی مرتبط به شهرهای کوچک و بزرگ نیست و مربوط به منافع هزینه کنندگان است.

نظر شما