شناسهٔ خبر: 157315 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شفافیت آراء امر مطلوبی است اما پیاده‌ کردنش با سختی‌هایی همراه است

سیامک مره صدق/2 نماینده کلیمیان ایران در مجلس گفت: شفافیت امر بسیار خوب و مطلوبی است اما پیاده‌ کردن آن در شرایط فعلی با سختی‌های زیادی همراه است.

به گزارش «نماینده»، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع شفافیت آراء نمایندگان در رای‌گیری‌های مجلس گفت: من معتقدم که شفافیت آرا کار بسیار خوبی است اما به شرطی که نماینده به صورت فردی با مردم طرف نباشد. 

وی افزود: بسیاری از مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود در واقع اختلاف منافع دو گروه است و اگر نماینده بخواهد به نفع هر یک از این دو گروه موضع‌گیری کند ممکن است منتهی به برخورد شخصی شود و لازمه شفافیت آرا این است که ما در کشور سیستم حزبی داشته باشیم. 

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: هر وقت ما در کشور سیستم حزبی داشته باشیم و نماینده‌های ما به صورت حزبی انتخاب شوند آن موقع حزب تصمیم می‌گیرد که به موضوع  رای مثبت دهد یا منفی و براساس رای حزب رای نمایندگان نیز مشخص می‌شود و در این شرایط رای و موضع نماینده از حالت شخصی بیرون می‌اید. 

مره‌صدق خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از اتفاقاتی که در آینده می‌خواهد رخ دهد از الان قابل پیش‌بینی نیست و پس از تغییرات در آینده ما بخواهیم نماینده‌ای را براساس آرایی که در شرایطی دیگر داده است مورد قضاوت قرار دهیم برخورد منصفانه‌ای نیست و شفافیت در این باره که به صورت فردی است به نظر من موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

«مجلس ما یک مشکل عمده دارد و آن این است که حزب در آن نقشی ندارد و یک نماینده هم به تنهایی نمی‌تواند یک گروه مشاور قوی داشته باشد که در همه زمینه‌ها به وی مشاوره دهند. منِ نماینده نمی‌توانم یک تیم مشاوره داشته باشم که هم در مسائل امنیت ملی، هم در مسائل دفاعی، هم در مسائل مخابراتی، مسائل راه‌سازی، هم مسائل کشاورزی، هم در بهداشت و هم در ...  به من مشاوره دهند؛ بنابراین بسیاری از تصمیماتی که برخی از نمایندگان می‌گیرند ممکن است صددرصد کارشناسانه نباشد.»

وی افزود: وجود یکسری حزب که تیم کارشناسی داشته باشند در اینجا بسیار اهمیت دارد و در این شرایط همه رای‌گیری‌ها در مجلس منسجم و مشخص خواهد بود. 

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: در سیستم‌های حزبی، حزب به مردم هم پاسخگو است و ما این حلقه واسط را در مجلس مان نداریم و این مساله باعث می‌شود که شفافیت در آراء کار راحتی نباشد چرا که وقتی با حزب طرف هستیم با فرد طرف نیستیم. 

مره‌صدق خاطرنشان کرد: شفافیت در آراء امر مطلوبی است اما در شرایط فعلی پیاده‌ کردن آن بسیار سخت است و بهترین کار در این باره این است که به سمت تشکیل احزاب برویم. 

نماینده کلیمیان ایران در مجلس در پایان گفت: در همه دنیا احزاب یا در قدرت‌ هستند و برنامه اجرایی دارند و یا در قدرت نیستند و برنامه‌ای در سایه دارند. 

نظر شما