شناسهٔ خبر: 157261 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید «گام سوم» را محکم‌تر برمی‌داشتیم/ گام‌های بعدی را از الان تعریف کنیم

فردین فرمند نماینده میانه در مجلس با بیان اینکه باید «گام سوم» را محکم‌تر برمی‌داشتیم، تاکید کرد که باید گام‌های بعدی را از الان تعریف کنیم.

به گزارش «نماینده»، فردین فرمند نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در مقابله با بدعهدی‌های غربی‌ها، اظهارداشت: ما یک قراردادی با 5 کشور اروپایی منعقد کردیم که به اصطلاح بنشینیم و با اینها به یکسری جمع‌بندی‌هایی برسیم. آنها می‌گفتند که ما به شما اعتماد نداریم و ما هم به آنها اعتماد نداشتیم، این کل بحث با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

وی افزود: متأسفانه طرف مقابل تعهداتی بر عهده داشت و برای اینکه ثابت کند بدعهد هستند آن تعهدات را عملی نکرد.

فرمند گفت: ما یکسال به صورت داوطلبانه به تعهدات خود عمل کردیم ولی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد. یکی از آن کشورها رسماً خارج شد و 4 کشور باقیمانده گفتند که شما اگر روی توافق بایستید ما هم یکسری کارها انجام می‌دهیم که باز هم به حرفشان عمل نکردند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با اجرای کاهش گام به گام تعهداتمان، تعهداتمان خود را کمتر کردیم و نشان دادیم اگر شما به تعهدات خود پای بند نیستید پس ما هم نیازی ندارد که روی تعهداتمان بایستیم.

وی افزود: گام اول و دوم مشخص بود و گفتیم اگر شما به هیچ تعهد خود عمل نمی‌کنید پس گام سوم را هم بر می‌داریم، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گام‌های برداشته شده توسط ایران، نتیجه بدعهدی طرف‌های مقابل است نه خروج یکجانبه ما از برجام.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی ما با آنها مذاکره می‌کردیم کشوری مانند فرانسه یا انگلیس که از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ بودند، بسیار مانع‌تراشی کردند. اگر وضعیت آنها را که به برجام ختم شد رصد کنید می‌بینید چقدر مانع‌تراشی کردند و حالا همان 2 کشور اصرار دارند که ما از برجام خارج نشویم.

فرمند با تأکید بر اینکه ما باید گام سوم را محکم‌تر برداشته و نتیجتاً ما گام‌های بعدی را هم باید تعریف کنیم، گفت:  اگر طرف مقابل نخواهد به تعهدات خود عمل کند باید همینطور گام به گام از این تعهد خودمان را بیرون بکشیم. بحث یکطرفه نیست، ما یکسال صبر کردیم و الان چندین ماه است که قدم به قدم خارج می‌شویم و هیچ چاره‌ای جز اینکه گام به گام از برجام خارج شویم، نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بحث اعتمادسازی است، آمریکا یکطرفه از برجام خارج شده و مدام به بقیه کشورها می‌گوید که شما هم خارج شوید. البته این را هم باید بگویم کارهایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند به نفع ما است و ای کاش کار الان را 40 سال قبل انجام می‌دادیم.

وی افزود: شاید زمان مصدق اگر چنین ذهنیت‌هایی داشتیم خیلی پیشروتر از الان بودیم و مملکت را نجات می‌دادیم. ما به یک چیزی متّکی شدیم که برای ما نیست و ثروت خدادادی است، آنها نمی‌گویند نفت خود را نفروشید، بلکه نمی‌گذاریم کسی از تو نفت بخرد. این به نفع ما است و مجبور می‌شویم روی پای خود بایستیم. آلمان چقدر نفت، گاز و منابع طبیعی دارد، چین کلی از منابع خود را وارد می‌کند اما بزرگترین اقتصاد دنیا است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نفع ما است که اصلاً اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند و ما روی پای خود بایستیم. به زور که نمی‌شود در یک قرارداد باقی بمانیم. ما چاره‌ای هم نداریم هرچند که به نفع ما است که این تحریم‌ها را هرطوری است به فرصت برگردانیم.

وی گفت: متأسفانه اقتصاد خودمان را مقاوم نکردیم. رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که بیان می‌کنند که در آخر هم با اسم و با تیتر عنوان کردند و باز هم عمل نکردیم. الان بهترین یا آخرین فرصت ما است که اقتصاد خودمان را نجات دهیم. چرا باید اینقدر آسیب‌پذیر باشیم؟ کدام کشور اینطور بوده که ما باشیم؟ 

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث دیگر این است که می‌گویند بیایید مذاکره کنید، چه مذاکره‌ای؟ مذاکره با کسی انجام می‌گیرد که به آن اعتماد داشته باشید. شما اصلِ کار که اعتماد است را زیر پا گذاشتید و چه تضمینی است که حرف‌های آینده‌تان را زیر پا نگذارید؟ تضمین شما چیست که دولت فردای آمریکا، تصمیمات این دولت را قبول داشته باشد؟

فرمند گفت: از یکسالی که آمریکا از برجام خارج شد مدت 6 ماه گذشت، با حلوا حلوا که دهن شیرین نمی‌شود، مدام می‌گویند شما در برجام بمانید، بمانیم که چه شود؟! 

وی در انتقاد از وضعیت اقتصادی و عمل نکردن به منویات مقام معظم رهبری بیان داشت: برجام باعث شده ما از اول خام فروشی کنیم؟ از امضای برجام تا حالا چقدر در ارزش افزوده خام فروشی تمرکز کردیم؟ چند پالایشگاه صادراتی جدید تأسیس کردیم؟ الان هم بحث خروج از برجام مطرح شده که باید به صورت جدی از آن خارج شویم. گام‌هایی هم که برداشته می‌شود در راستای برگشت از تعهداتی است که ما خودمان را ملزم به آن دانسته بودیم.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چرا ما اعلام نمی‌کنیم که اقتصاد خودمان را مقاومتی کردیم؟ از یک جایی باید شروع کنیم. تمام دنیا وضعیت ما را دارند؟ واقعاً از این امکانات خدادادی که مفت و مجانی در اختیار ما قرار داده، می‌توانیم استفاده کنیم؟ هیچ کشوری به جز ژاپن از جنگ جهانی دوم صدمه ندید اما الان ببینید چطور زندگی می‌کنند؛ نه یک لیتر نفت دارند و نه یک سانتیمتر مکعب گاز و نه چند کیلو مواد معدنی.

فرمند گفت: نقطه مقابل ژاپن ما هستیم که سنگ‌هایمان را هم به کشورهای دیگر می‌فرستیم، سنگ‌ها را سیقل می‌زنند و به 20 برابر ارزش صادرات آن، وارد مملکت خودمان می‌کنیم. این چه منطقی است؟ ما باید گام‌های بعدی را در راستای کم کردن تعهدات خودمان از برجام برداریم اما باید آرام پیشروی کنیم که آن ذهنیتی که در دنیا از ما ایجاد کردند، از بین برود.

وی در پایان گفت:  این گام‌ها یک پیغام عالی به دنیا می‌فرستد و قبل از آن هم یک اعتمادسازی بین مردم خودمان می‌کند که اگر فردا هم مسأله‌ای پیش آمد همانطور که در جنگ تحمیلی از جان و مال و ناموس خودشان گذشتند آن زمان هم به میدان بیایند. فقط نباید به شعار بسنده کنیم.

نظر شما