شناسهٔ خبر: 157245 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

برادران «صدرالساداتی» کیستند؟ چه ارتباطی با «غفار عباسی» دارند؟

برادران صدرالساداتی بامداد پنجشنبه ۱۴ شهریور، سید روح‌الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان و دو برادرش در راه فرودگاه مهرآباد مفقود شدند و روز گذشته مشخص شد در "اختفای اختیاری" به‌سر می‌بردند.

به گزارش «نماینده» بامداد روز پنجشنبه یک کانال تلگرامی مدعی شد سید مهدی صدرالساداتی به‌همراه سه شخص دیگر که برای سفر به بندرعباس از قم به سمت فرودگاه مهرآباد رفته‌اند، از دسترس خارج شده، تلفن همراه او و همراهانش خاموش است و خوش‌بینانه‌ترین فرضیه این است که بازداشت شده باشد!

ساعتی بعد خبر رسید که حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان نیز در جمع مفقودین است.

سید مهدی صدرالساداتی متولد سال ۱۳۶۶، داماد آیت‌الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان است. وی در یکی از موسسات  حوزوی به کار پژوهشی مشغول است و چندسالی است در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام فعالیت بسیاری دارد. نام وی زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که با انتشار تصاویر زندگی لوکس فرزندان برخی مسئولان از جمله پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا و عروسی لاکچری پسر سفیر ایران در هلند به حوزه عدالتخواهی ورود پیدا کرد.

فعالیت‌های عدالت‌طلبانه او بیشتر بر افشاگری از سبک زندگی اشرافی برخی مسئولان متمرکز شده و با برخی از آنها نیز به مناظره در فضای مجازی پرداخته بود.

اوج اقدامات صدرالساداتی به ماجرای ده ونک برمی‌گردد. زمانی که دانشگاه الزهرا اقدام به تملک برخی خانه‌های این منطقه کرد و صدرالساداتی و ساکنان ده ونک مدعی بودند زمین این خانه‌ها به ساکنان آن واگذار شده است. ماجرایی که هنوز در کشمکش است.

وی بعد از مدتی با ارتباط گرفتن با اشخاصی که داعیه عدالت‌طلبی داشتند، به پرونده‌های مختلفی ورود کرد.

حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی برادر مهدی صدرالساداتی که در ماجرای اختفای اخیر نام وی نیز برده شده است، متولد سال ۱۳۶۲ است. وی تحصیلات حوزوی را در قم تا مرتبه اجتهاد گذرانده و در انتخابات سال ۹۴ مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه یزد کاندیدا می‌شود اما پیش از شروع تبلیغات به هرمزگان آمده و در رقابت با آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی، توانست از این حوزه انتخابیه به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کند و جوان‌ترین عضو این مجلس شود. وی نیز به‌رغم اینکه فعالیت رسانه‌ای خاصی نداشته اما با اقدامات برادرش همراهی می‌کرد.

نام مهدی صدرالساداتی و برادرش در ماجرای غفار عباسی (معروف به غفاری) به چشم می‌خورد. وی استاد اخلاق برادران صدرالساداتی بود که در مسجد رضایی قم حلقه درس خود را تحت عنوان "جمال آفتاب" تشکیل می‌داد. غفاری متولد سال ۱۳۴۱ در شهر مراغه است و سال ۱۳۶۶ وارد حوزه علمیه قم شد و مدعی بود شاگرد مرحوم آیت‌الله بهجت و آیت‌الله سعادت پرور است. (این ادعای او از سمت شاگردان نزدیک این دو استاد برجسته اخلاق و دفاتر آنها رد شده بود.)

مطالب عنوان شده از سوی غفاری بر روی منبر، به‌دلیل تناقض با عرفان اسلامی و همچنین عدم تسلط وی بر تلفظ آیات و روایات، از سوی اساتید برجسته حوزه از جمله آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه مروی و آیت‌الله ممدوحی عضو ارشد جامعه مدرسین و سایر اساتید مورد انتقاد قرار گرفت.

به‌رغم مخالفت اکثریت حوزه با رفتارهای این مدعی درس اخلاق، برادران صدرالساداتی حمایت خود را از او قطع نکردند. پس از انتشار کلیپی در ایام نوروز امسال  از همسر غفاری که مدعی حمله نیروهای امنیتی به خانه وی و جمع‌آوری تقویم‌هایی با تمثال غفاری شده بود، (ادعای حمله و بی‌حرمتی از سوی دادگاه ویژه رد شد) هواداران غفاری همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس اقدام به تجمع و تحصن در مقابل نمایندگی ولی‌فقیه در این شهر کرده و سید روح‌الله صدرالساداتی نیز از سخنرانان این تجمع بود.

با انتشار خبر اخیر مفقود شدن برادران صدرالساداتی نیز یک کانال تلگرامی که اخبار شهر قم را پوشش می‌دهد مدعی شد آنها توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده‌اند. ادعایی که عصر روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای به این مضمون تکذیب شد "نظر به انتشار خبر بازداشت روح الله صدر الساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌ رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است."

یک فعال فضای مجازی نیز مدعی شده بود همسر روح‌الله صدرالساداتی به دبیرخانه خبرگان در قم مراجعه کرده اما گفته‌اند پیگیری چنین مسائلی به خبرگان مربوط نیست! در حالی که دبیرخانه مجلس خبرگان در اطلاعیه‌ای همان روز اعلام کرد "در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید شدن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدروح الله صدرالساداتی؛ نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری است."

اما رسانه ها بامداد جمعه در خبری از اختفای اختیاری برادران صدرالساداتی سخن به‌میان آوردند. مسئله‌ای که روز جمعه نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی(مجتبی ذوالنوری و امیرآبادی فراهانی) هم تایید کردند. خبرها حکایت از این داشت که برادران صدرالساداتی در راه فرودگاه مهرآباد، تلفن‌های همراه خود را خاموش کرده و به خانه برادر عباس غفاری استادشان رفته‌اند و حتی خانواده‌های آنها نیز اطلاعی از وضعیت‌شان نداشتند.

شب گذشته مهدی صدرالساداتی با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود و عکسی از یک تابلو در نزدیکی شهر کیاسر نوشت: نه در قم هستیم و نه در اختفای اختیاری هستیم.

دقایقی بعد امیرآبادی نماینده قم در توضیح استوری صدرالساداتی نوشت: "آقای صدرالساداتی شما به قم آمدید و بعد به روستای فردو رفتید در شهر کهک خرید کردید. بعدشم تهران رفتید بعد به طرف کیاسر. پدر بزرگوار ادعا کرده بی خبر و نگرانم. یه جای استوری  یه تماس با ایشان می‌گرفتید."

همچنین تصویری از برادران صدرالساداتی در یک مغازه منتشر شد که گفته می‌شد در حال خریدن قلیان بودند و هرگونه احتمال برخورد با آنها را رد می‌کرد. ذوالنوری در این باره نوشت: "هیچ دستگیری نبود و بازداشت نبوده اند. اینها مگر استوری نمی‌کنند خوب یعنی گوشی همراه آنها هست. خوب به خانواده خود تماس می‌گرفتند و اطلاع می‌دادند. ما رد آنها را داریم که در کجای قم بودند و در روستاهای قم بودند و فردو رفته بودند و حتی در جاهایی در مسیر  حتی ذغال برای قلیان خریدند."

اطلاعات جدیدی که مهدی صدرالساداتی در صفحه شخصی خود منتشر می‌کند نیز نشان می‌دهد مسئله دستگیری در کار نبوده اما با این‌حال صحبت کردن در این باره را به برادرش محول کرده است.

نظر شما