شناسهٔ خبر: 157243 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نانواکناری در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

نماینده ای که بخواهد با پول وارد مجلس شود، مجرم است/ همانگونه که در موضوع نفتکش باصلابت ایستادیم در قضیه هسته ای هم کوتاه نمی آییم/ گام سوم را با صلابت ادامه می دهیم

نانواکناری

به گزارش«نماینده»، با توجه به اینکه در سال پایانی مجلس دهم قرار داریم در راستای عملکرد مجلس در این دوره و همچنین موضوعات سیاسی روز با ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس به گفت و گو نشستیم.
برخی از محورهای مهم این گفت وگو به شرح زیر است: همانگونه که در موضوع نفتکش باصلابت ایستادیم در قضیه هسته ای هم کوتاه نمی آییم / مجلس همکاری با دولت دارد ولی همسویی نه / با کشوری که بخواهد سلطه طلبی کند سازش نمی کنیم / نماینده ای که بخواهد با پول وارد مجلس شود، مجرم است / گام سوم را با قدرت و قوت ادامه می دهیم / امسال تسهیلات خوبی برای زائران اربعین حسینی اتخاذ شده است

متن کامل این گفت وگو را در ادامه بخوانید:

* با توجه به اینکه مجلس دهم سال پایانی خود را سپری می کند، ارزیابی شما از عمکرد نمایندگان مجلس دهم چیست؟    
با توجه به جریانات سیاسی حاکم بر مجلس و حضور فراکسیون های امید، مستقلین و نمایندگان ولایی، تعامل خوبی در سطح مجلس شاهد بودیم؛ در بحث قانونگذاری نیز موضوعات مختلفی در دستور کار روزانه قرار می گرفت و پس از ارزیابی به رأی در مجلس گذاشته می شد؛ همچنین در موضع هایی که باید می گرفتیم به خوبی عمل شد.
با توجه به اینکه بنده در کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم حضور دارم در مواردی همچون ارائه گزارش 6 ماهه از طرف کمیسیون و گرفتن گزارش 3 ماهه از وزارت خارجه در زمینۀ برجام، در موضع گیری ها در خصوص حوادثی که در سطح بین المللی پیش آمد، واکنش های مناسبی داشتیم؛ از این رو در مجموع نمره مثبت به مجلس می دهم و ان‌شاءلله بتوانیم در ادامه هم با قدرت و قوت بیشتری ادامه دهیم. چراکه مجلس می تواند نقش بیشتری داشته باشد از این رو نمره مثبت می دهم اما باید برای رسیدن به نقطه مطلوب‌تر که شأن و جایگاه مجلس است تلاش کنیم و همه امکانات را  در این عرصه به کار ببندیم.

* برخی معتقدند مجلس دهم با دولت خیلی هماهنگ بود و آنگونه که انتظار می رفت در برخی مسائل ورود نکرد و نظارت نداشت؟ آیا با این موضوع موافقید؟
من این نگاه را که مجلس همسو با دولت است قبول ندارم، مجلس همکاری با دولت دارد ولی همسویی با دولت ندارد؛ در توضیح این موضوع باید به طرح سوالاتی که نمایندگان تا کنون داشتند اشاره کرد  و یا تحقیق و تفحصی که از دولت انجام شده است؛ همچنین موضع گیری هایی که نمایندگان در برخی از موارد داشتند نشان می دهد نگاه منتقدانه به دولت در این مجلس وجود داشته است.
در برخی موارد هم مجلس راهکارهایی که مورد نظر دولت نبود را  انجام داد.  برای نمونه می توان به وزارت گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد که دولت چنین نگاهی نداشت اما مجلس این طرح را به تصویب رساند یا اینکه دولت می خواست وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک شود اما مجلس نظر مخالف داد.
البته همکاری سه جانبه میان قوا باید در کشور ایجاد شود و سه دستگاه قضایی، اجرایی و مقننه همکاری داشته باشند تا همه مسیر رسیدن به جامعه مطلوب ،کشور آباد، توسعه یافته و دارای توسعه پایدار را برای کشور رقم بزنیم از این رو اختلافاتی که باعث رکود شود را نمی پذیریم اما همکاری در جهت توسعه کشور را از همه می پذیریم و نگاه مجلس نیز همدلی در جهت رشد و تعالی کشور است.


* ماجرای توقیف نفتکش گریس یک، بار دیگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید به نظر شما ایران چگونه هیمنه انگلیس و آمریکا شکست؟
نظام جمهوری اسلامی ایران با همان شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی و شعار استقلال برای کشور، همچنان بر مواضع خود ایستاده است؛ ما با هر کشوری که بخواهد سلطه طلبی داشته باشد سازش نمی کنیم و درمقابل همه استکبار خواهیم ایستاد؛  این موضوع را در 8 سال دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که در مقابل ناتو و ورشو ایستادیم و آنها را زمین گیر کرده و حتی یک وجب از خاکمان عقب نشینی نکردیم که این نشان از اقتدار، قدرت و صلابت نظام جمهوری اسلامی دارد.
همه ایران تحت ولایت امام زمان (عج) و نایب ایشان است و این باور اعتقادی ماست که بتوانیم در این عرصه تحت ولایت و امامت زمینه‌ساز ظهور حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم باشیم از این رو هیچ ظلم و ستمی را نخواهیم پذیرفت و در مقابل همه استکبار ایستاده ایم و مقاومت را در مسیر زندگی سرلوحه خود خواهیم داشت.
اروپا، آمریکا، انگلیس و همه اذنابشان هم جمع شوند کما اینکه در گذشته هم جمع شده بودند و ما ایستادگی کردیم، در این مقاومت هم ایستادگی خواهیم کرد و در آینده نزدیک شاهد پیروزی برای مقاومت خواهیی بود وبرای همه اهل مقاومت، در لبنان، فلسطین و یمن که در رأس آن ایران اسلامی‌مان است، پیروزی را در آینده نزدیک خواهیم دید.

* با توجه به بدعهدی هایی که در زمینه برجام شاهد بودیم درخصوص عملیاتی شدن گام سوم بفرمایید؟
با توجه به پایبند نبودن اروپایی ها به تعهداتشان،  حتما گام سوم را با قدرت و قوت ادامه می دهیم؛ مجلس با تمام قوا ایستاده و بر پایه 11 بندی که مقام معظم رهبری فرمودند، همچنین مذاکره ای که انجام شد هیچ عقب‌نشینی نخواهد کرد و منافع ملی را حتما مجلس مورد توجه قرار می دهد و در رأس این موضوع اقتدار نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، همانگونه که در بحث نفتکش که انگلیسی‌ها اقدام به رایزنی و دزدی دریایی کردند، دیدیم که جمهوری اسلامی ایران چگونه ایستاد و آنها هم چه پاسخی گرفتند اینجا هم اقتدارمان را حفظ می کنیم.

* با توجه به در پیش بودن حماسه اربعین چه تمهیداتی در این راستا اندیشیده شده است؟
سیاست کلان را مسئولان امر هم در وزارت خارجه و هم در وزارت کشور به عنوان متولی امر حماسه اربعین مسائل را دنبال کردند، تسهیلات بسیار خوبی برای زائران به ویژه در بحث لغو روادید اتخاذ شده است؛ انشالله زوار عزیز مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد رعایت کنند  تا آرامش و امنیت  برای ورود به کربلا و نجف برای همه ایجاد شود و اقتدار و عظمت حماسه حسینی را مردم به نمایش بگذارند و جهانیان از این حماسه  ایثار و از خودگذشتگی به عظمت اسلام پی ببرند.

* آیا در انتخابات آینده مجلس نامزد خواهید شد؟
نگاهم این است که ورود پیدا کنم.

* برخی از نمایندگان برای ورود به مجلس از پول های کلانی استفاده می کنند که پول کثیف نام گرفته است آیا شما موافق ورود به مجلس با این شیوه هستید؟
نماینده‌ای که می خواهد با زر و زور و تزویر وارد مجلس شود دیگر نماینده مردم نخواهد بود بلکه نماینده همان زر و زور و تزویر است؛ کسی که میلیاردی هزینه می‌کند مطمئنا میلیاردی هم باید دربیاورد و نماینده‌ی پول و قدرتش است و نمی تواند نماینده مردم باشد و هر کس با این روش به مجلس ورود یابد او را مجرم می‌شناسم و حتما باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
باید رأی گیری آزاد و مستقل در جهت کسب اعتماد باشد و مردم به این نتیجه برسند که باید در بین نامزدهای انتخاباتی به کسی که شایسته تر است رای دهند و ان‌شاءلله در این عرصه رقابتی سالم برای همه عزیزانی که ورود می‌یابند با نگاه به آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران شاهد باشیم.

نظر شما