شناسهٔ خبر: 157229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بانک‌ها به وظایف خود در توسعه و اشتغال پایدار روستاها عمل نکردند

پوربافرانی رئیس فراکسیون توسعه روستایی مجلس تاکید کرد که بانک‌ها به وظایف خود در توسعه و اشتغال پایدار روستاها عمل نکردند.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی پوربافرانی رئیس فراکسیون توسعه روستایی مجلس شورای اسلامی، درباره عدم توسعه اشتغال پایدار در روستاها گفت: با توجه به مصوبه مجلس در چند سال اخیر مبنی بر اختصاص تسهیلات برای مشاغل پایدار در روستاها که این میزان 1.5 میلیارد دلار در سال 96 بوده است و حتی در سال جاری هم چنین رقمی تصویب شده است ضمن اینکه معادل همین ارقام باید از سوی بانک‌ها برای این موضوع باید اختصاص یابد.

وی افزود: به دلیل مشکلات بورکراسی‌های اداری و عدم توجه بانک‌ها به قوانین و مقررات و عدم وحدت رویه در بانک‌ها و عدم توجه به ابلاغیه‌های بانک مرکزی و عدم توجه به وعده‌ و وعیدهای که در حوزه اشتغال روستایی از سوی مسئولان دولتی داده شده اما عملاً این موضوع به نتیجه نرسیده است.

رئیس فراکسیون توسعه روستایی مجلس تصریح کرد: متأسفانه به دلایل مختلف میزان تخصیص یافته شده منجر به حصول نتیجه لازم در بحث اشتغال پایدار روستاها نشده است. این در حالی است که در برخی مناطق تشکیل پرونده شده و در برخی مناطق سامانه‌های آنها را دچار مشکل کرده و برخی مشکلات دیگر منجر به عدم اجرای دقیق این قانون شده است.

پوربافرانی گفت: اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که شاید 100 درصد این رقم برای این قانون تخصیص پیدا کرده است اما عملاً در مقام عمل آنچه جذب شده و آنچه منجر به تشکیل پرونده شده و آنچه به دست روستایی رسیده است مشخص نیست.

وی تصریح کرد: با تجه به بررسی صورت گرفته می‌توانم اعلام کنم که یک سوم از 1.5میلیارد دلاری که برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها در نظر گرفته شده به هدف و سرمنزل مقصود رسیده است که البته علت آن به روندهای معیوب این موضوع بازمی‌گردد.

رئیس فراکسیون توسعه روستایی مجلس گفت‌: مجلس شورای اسلامی بارها درباره عدم اجرای دقیق این قانون نظارت کرده و مکاتبات متعدد زیادی با مسئولین داشته است ضمن اینکه فراکسیون تولید و اشتغال هم در این باره جلسات متعددی را در مجلس برگزار کرده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در تعاریف وظایف برای بانک‌ها موضوع کاملاً مشخص نیست چرا که برای مثال بخشی از بودجه اختصاص یافته شده برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها به یک بانک خصوصی داده شده است در حالی که این بانک الزامات دولت و الزامات بانک مرکزی را مدنظر خود قرار نمی‌دهد ضمن اینکه در برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه هم وضعیت به همین منوال است.

پوربافرانی گفت: بانک‌ها به وظایف خود در توسعه و اشتغال پایدار روستاها عمل نکردند. لذا به صراحت می‌توانم بگویم هم دستورالعمل‌ها و هم بانک‌ها و هم ضعف مدیریت منجر به ایجاد مشکلات متعدد برای اجرای این قانون شده است.

وی گفت: برخی معاونین وزارت تعاون و وزارت اقتصاد باید تلاش خود را برای نتیجه‌گیری مطلوب قانون توسعه و اشتغال پایدار روستاها به کار گیرند.

رئیس فراکسیون توسعه روستایی مجلس تصریح کرد: بخشی از اشتغال پایدار در روستاها از سوی کمیته امداد و بهزیستی ایجاد شده اما آنچه انتظار داشتیم انجام نشده است.

نظر شما