شناسهٔ خبر: 157206 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۱۴ سال انتظار برای اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان/ قوه قضائیه مسئولان خاطی را معرفی کند

ازادی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه قانون ۱۴ ساله تسهیل ازدواج جوانان تا سال گذشته اجرایی نشده و به همین دلیل از دستگاه قضا خواستیم با خاطیان برخورد قضایی کند.

به گزارش«نماینده» ، حجت‌السلام احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با عنوان بررسی اجرایی شدن سیاست‌های کلی خانواده گفت: یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری که برخاسته از نیاز جدی جامعه است، و در حقیقت مطالبه خواسته یا ناخواسته پیدا یا پنهان مردم عزیز ایران اسلامی است اصل مترقی خانواده است.

وی افزود: اساس خانواده طبق لایه اسلامی بودن و لایه ایرانی بودن‌مان دارای حرمت خاصی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد:‌در مناسبت‌های ملی و مذهبی از واژه خانواده بسیار بهره می‌بریم ضمن اینکه خانواده آبستن یکسری اصول،‌واژه‌های مقدس و اقدامات مؤثر در جامعه است که باید تلاش کنیم به عنوان یک جامعه مدعی منتظر ظهور حضرت حجت (عج) برخی اصول را رعایت کنیم و سمت و سوی خانواده به سمت صعود باشد.

آزادیخواه تصریح کرد: در شرایط فعلی خانواده با یک تضاد فکری درگیر است که ا ز یک طرف درباره سبک زندگی اسلامی و ایرانی دچار مشکلاتی هستیم و از طرف دیگر در مدل‌های رفتاری خانواده موضوعاتی را مشاهده می‌کنیم که نه مبتنی بر اصول اسلامی است و نه مبتنی با فرهنگ اصیل ایرانی.

وی گفت:‌در دیرینه کشورمان پوشش برای زنان و مردان کاملا مشخص است و در ایران باستان و تصاویر و کتب و سنگ نوشته‌ها و اشعار در باره پوشش مصادیق زیادی وجود دارد ضمن اینکه چنین توجه و تاکیدی در دین اسلام هم وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: هم اکنون متاسفانه شاهد واردات متعدد اقلام و محصولات فرهنگی از خارج از کشور به ایران هستیم که هر دو پوشش ایرانی و اسلامی در حال استحاله شدن و از بین رفتن است. ضمن اینکه این تضاد اعضای خانواده را دچار سردرگمی کرده است. این در حالی است که ما درباره پوشش هم مبنای ایرانی داریم هم مبنای اسلامی. 

آزادیخواه گفت:‌یکی از راه‌های ترقی خانواده در ایران اسلامی آن است که به دیرینه خود بیشتر رسیدگی کنیم.  هر چند مردم در این خصوص وظایفی بر عهده دارند اما نهادهای فرهنگی، تربیتی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط باید در این باره به وظایف‌شان عمل کنند. و به دیرینه و عقبه ایرانی اسلامی خود روی آورند که اگر این موضوع محقق شود هم در حوزه ایرانی و هم در حوزه اسلامی دارای ثروتی هستیم که می‌توانیم از این بستر برای نجات کشور استفاده کنیم.

وی درباره اقدامات مجلس پس از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ۱۶ ماده مندرج در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اساسی‌ترین نیاز خانواده را دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یک سال پس از ابلاغ سیاست کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت. هر چند این موضوع در مجلس نهم به جریان افتاده بود اما ناتمام باقی مانده بود. 

آزادیخواه گفت: از ۶ خرداد ۹۶ کارهای قانونگذاری آن آغاز شد به طوری که این طرح ۴۴ ماده دارد و در حقیقت تمام و قریب به اتفاق نیازمندی‌های یک خانواده که با آن مواجه است اعم از سن ازدواج، آموزش، و مهارتآموزی برای زوجین واحدهای درسی در دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت مبتنی بر سبک ایرانی اسلامی، تامین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متاهل، تسهیلات لازم برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی، اعطای وام ودیعه مسکن برای مزدوجین، اولویت استخدام برای متاهلین، اولویت جذب هیأت علمی برای متاهلین، کمک هزینه مسکن برای سربازان متاهل.

وی تصریح کرد:‌این طرح چون دارای طبقه‌بندی عادی است هنوز در دسته بندی مجلس نهم قرار نگرفته و فکر نمی‌کنم روند بررسی و تصویب آن در صحن علنی به این مجلس برسد. دستگاه‌های مرتبط با موضوع خانواده و جمعیت در حین بررسی کلیات این طرح در کمیسیون فرهنگی حضور داشته و نظرات‌شان را اعلام کردند و هم اکنون در حال رفع ایرادات لازم در معاونت قضایی مجلس است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان که مصوبه سال ۱۳۸۴ است نهایی شده است که متاسفانه از سال ۱۳۸۴ تا سال گذشته این قانون جامع و کامل اجرایی نشده است و اگر این قانون به همراه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اجرایی شود تمامی نیاز خانواده را در بر خواهد گرفت.

آزادیخواه گفت: در قانون تسهیل ازدواج جوانان موضوعات بسیار مهمی را در خود جای داده است که تمامی وزارتخانه‌ها را با خود درگیر کرده است اما متاسفانه حدود ۱۴ سال این قانون معطل مانده است اما سال گذشته  کمیسیون فرهنگی این قانون را اعمال ماده ۲۳۶ که اخیرا ۲۳۴ شده است، کرد که بر اساس این قانون آئین‌نامه داخلی مجلس وقتی یک قانون لازم‌الاجراست و توسط یک وزارتخانه معطل بماند با رای مجلس می‌تواند به قوه قضائیه ارائه شده و دستگاه قضا موظف است این موضوع را خارج از نوبت رسیدگی کرده و مقصر را شناسایی کند. و هم اکنون پرونده در دست بررسی است تا قوه قضائیه نظر نهایی خود را در این باره اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: در هم تنیدگی اجتماعی در ۱۶ ماده سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خانواده کاملا مشهود است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یکی از اقداماتی که مجلس در سال گذشته انجام داد برداشت یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری برای اشتغال پایدار مشاغل روستایی بوده است. و بخش قابل اعتنایی از این مقدار به کارگیری شد.

آزادیخواه گفت:‌بسیاری از مشاغل خانگی که توسط زنان در حال انجام بود توانست از این ارقام اعتباراتی را بگیرد. ضمن اینکه در بخش مشاغل خانگی و سرپرست خانوار به ویژه بانوان سرپرست خانوار از سوی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از این رقم یک و نیم میلیون دلار برداشت کرده‌اند. 

وی گفت: اگر زن سرپرست خانواری که به دنبال شغل خانگی است این نهادها حاضر هستند تسهیلات بانکی را ارائه کرده و نظارت‌ها را اعمال کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  تصریح کرد: شرایط فعلی اقتصادی کمی به هم ریخته است که ممکن است به برخی از مطالبات پاسخ لازم داده نشود که امیدواریم از این شرایط سریع‌تر خارج شویم.

آزادیخواه افزود: ممکن است سال‌های سال زمان ببرد تا سیاست‌های کلی خانواده که رنگ و بوی فرهنگی دارد خود را در جامعه نشان دهد. و در حقیقت حرکت اجرای این سیاست‌ها بسیار تدریجی و آرام است. ضمن اینکه اگر بخواهیم بعد از سه سال درباره اجرای یک سیاست قضاوت کنیم باید در فاصله همان سه سال باشد. هر چند که به نسبت همین سه سال کار نکرده زیاد داریم.

وی گفت: در بحث نظام مشاوره نهادهایی که مجوز برای ارائه خدمات مشاوره‌ای دارند کاملا مشخص هستند. ضمن اینکه تجمیع این نهادهای متولی از سوی محلس مدنظر قرار گرفت و بر همین اساس زوجینی که در شرف ازدواج هستند و یا به تازگی ازدواج هستند می‌دانند که شرایط برای استفاه از مشاورین توانمند با رویکرد ایرانی اسلامی بسیار بهتر از ۲۰ سال گذشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد:‌قطعا یک ازدواج با ۴ ساعت مشاوره پیش از آن به جایی نخواهد رسید ولی این موضوع نهادینه شدن رجوع به مشاوره را تسری خواهد داد اما باید بکوشیم این مشاوره را به مراکز آموزشی، دانشگاهی و حمایتی سوق دهیم.

نظر شما