شناسهٔ خبر: 157199 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مونسان: حرکت جهادی را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد

مونسان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در صحن علنی مجلس، ضمن تشکر از تدبیر مجلس برای ارتقای سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: از تدبیر مجلس برای ارتقا سازمان به وزارتخانه با توجه به مسئولیت وزارتخانه و تنوع مسئولیت تشکر می کنم.همچنین تشکر بعدی از نمایندگان مخالف دارم که با نقطه نظرات شان ما را راهنمایی کردند و با تغییر ساختار و ارتقای ساختار بتوانیم این دغدغه ها را پاسخ دهیم.

وی افزود: امروز که با پیشنهاد رئیس جمهور و طی مراحل قانونی در پیشگاه نمایندگان حضور دارم تعامل دولت و مجلس کارگشاست و اگر تقدیر بر این باشد که این کمترین سرباز آرمان های نظام با دست منتخبان مردم به عنوان وزیر دولت دوازدهم شوم، بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار داده و در تعامل با وکلای مردم در ارتقای اقتصاد و فرهنگ در کشور با توجه به پتانسیل های موجود داشته باشم.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت  میراث فرهنگی و صنایع دستی  تصریح کرد: تلاش میکنم درباره نقش بنیادین وزارت میراث فرهنگی در  اقتصاد و فرهنگ مواردی که می تواند نقش مهمی در نشاط اجتماعی و اشتغال برای امروز وآینده فرزندان مان ایفا نماید، اظهاراتی بیان کنم.

وی ادامه داد: باید بدانیم در آینده ای نه چندان دور نرم افزار و اطلاعات صنایع را خواهند بلعید. شرکت های خدمات دهنده که امروز مالک انبوه دارایی فیزیکی باشند در آینده تبدیل به نرم افزار می شود.

مونسان اظهار داشت: هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت های سازنده هواپیما در دنیا بزرگترین شرکت هتلداری جهان را داراست، بدون داشتن حتی یک هتل. شرکت های فعال در زمینه الکترونیک با ارائه نرم افزارهای تشخیصی خود با دقت در تشخیص انواع سرطان خواهد آمد یعنی افزایش طول.

وی ادامه داد: ماشین های بدون راننده در خدمت حمل و نقل خواهد بود و فرزندان دیگر به دنبال ارائه گواهینامه نخواهد بود.

وی بیان کرد: 70 تا 80 درصد شغل ها تا 20 سال آینده دیگر وجود نخواهند داشت. ایده هایی که برای قرن 20 طراحی شده اند در قرن 21 محکوم به شکست خواهند بود. شغل های جدید به وجود می آید و 40 درصد از مشاغل امروز از بین می روند.

مونسان تصریح کرد: زمانی در سال 1950 میلادی، بیش از 25 میلیون گردشگر در سطح بین المللی به سفر رفتند اما این رقم در حال حاضر به یک میلیارد و 400 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود تا صد سال آینده 4.7 میلیارد گردشگر برسد.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند هواپیمای بدون سرنشین، قطارهای فوق سریع و ماشین ها متفکر یعنی ماشنین هایی مثل انسان فکر و آگاهانه تصمیم می گیرند برای سفرهای فضایی یک شرکت گردشگری طراحی شده که مردم را به مریخ برسانند یعنی وقت بیشتر اوقات فراغات، آرامش و عبادت، گشت و گذار و تفریح است. همچنین تنها کسب و کار فیزیکی در آینده رشد خواهد داشت صنعت گردشگری است.

مونسان اظهار داشت: امروز صحبت از وزارتخانه ای است که هم ابعاد اقتصادی و ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی دارد. در بعد فرهنگی و اجتماعی حفاظت و مرمت از بناهای مهم تاریخی و آداب و سنن یعنی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کشورمان و انتقال آن به آینده از وظایف این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: حفاظت و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور و احیای هنرهای در حال زوار به عنوان میراث ناملموس کشور، معرفی فرهنگ ناب ایرانی اسلامی به دنیا از طریق گردشگران خارجی ورودی به کشور و نشان دادن چهره واقعی ملت کشور به دنیا از دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه به شمار می رود.

وی بیان کرد: شاید بتوان گفت که به صورت 100 درصد گردشگران خارجی که به کشور می آیند پس از بازگشت سفیران کشورمان و جمهوری اسلامی است و با واقعیت کشور اشنا می شوند. این بزرگترین محل ارائه فرهنگ ناب کشور است. همچنین ایجاد فضای امید بخش وبا نشاط در کشور از طریق گردشگری حلال و در جارچوب احکام دین مبین اسلام، توزیع عادلانه ثروت و درآمد از طریق توزیع یکنواخت گردشگری در کشور از دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه به شمار می رود.

مونسان با اشاره به ابعاد اقتصادی وزارتخانه تصریح کرد: در ابعاد اقتصادی، امروز گردشگری در جایگاه اقتصاد سوم جهان قرار گرفته است که این رتبه به واسطه ویژگی های منحصر به فردش مانند نرخ بالای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالا، ارز آوری بالا، زود بازده بودن و نرخ پایین سرمایه گذاری به ازای هر شغل است.

وی ادامه داد: ما در وجه گردشگری کشور به ازای هر 50 میلیون تا صدمیلیون سرمایه گذاری یک شغل ایجاد می کنیم درحالی که در بخش صنعت بین 500 میلیون تا یک میلیارد  یعنی نیاز به 10 برابر سرمایه گذاری است.بنابراین با توجه به اینکه یکی از مهم ترین موضوعات و مشکلات کشور موضوع اشتغال است این صنعت گردشگری می تواند با اندک سرمایه گذاری، بسیاری از مشکلات ایجاد شغل در کشور را حل کند.

مونسان اظهار داشت: توزیع عادلانه درآمد و ثروت از کسب و کارهای بزرگ، ساخت پروژه های بزرگ گردشگری و هتل های پنج ستاره تا کسب و کارهای کوچک و صنایع دستی و بوم گردی ها را در ابعاد اقتصادی وزارتخانه بر می گیرد.

وی افزود: نقش محرک اقتصادی که حوزه گردشگری دارد، در ایام عید نوروز با حرکت گردشگری تمام شئون اقتصادی کشور به حرکت در می آید و تحرک جدی در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

وی بیان کرد: در بخش صنایع دستی علاوه بر ابعاد فرهنگی دارای ابعاد اقتصادی است. کشورمان ایران به واسطه ظرفیت های بی نظیر تاریخی و فرهنگی بناهای متعدد تاریخی، اماکن بی نظیر دینی، وجود بیش از 600 موزه فعال و همچنین ظرفیت های بی نظیر طبیعی و تنوع آب و هوایی جزو 10 کشور پرظرفیت گردشگری جهان دسته بندی شده است. خوشبختانه گردشگری در کشور با رشد خوبی به سمت جلو می باشد، علی رغم مشکلاتی که به واسطه تحریم ها به وجود آمد.

مونسان تصریح کرد:برخی از نمایندگان اعلام کردند که تفاوت نرخ ارز موجب رشد گردشگری شده  است، ما نمی گوییم این امر باعث رشد نبوده اما دلیل عمده نبوده بلکه پکیج های سفر به ایران در خارج از کشور به صورت دلاری می فروشیم و الان اتفاقی که افتاده سود آژانس های گردشگری بیشتر شده است. در گذشته پکیج های سفر 1200 دلار تا 2200 دلار می فروختیم و الان هم با همان نرخ فروخته می شود.

وی بیان کرد: به واسطه تحریم برای صنعت گردشگری کاهش پرواز مستقیم داشتیم که یکی از اجزای مهم توسعه گردشگری خارجی است.

مونسان تصریح کرد: تنش های منطقه ای، حتی کوچکترین تنش روی گردشگری اثر زیادی می گذارد و تلاطمات ارزی گردشگران را سرگردان می کند؛ علی رغم این موضوعات با تدابیر سازمان میراث فرهنگی گذشته انجام شد که می توان به لغو روادید با کشورهای هدف، تعیین کشورهای هدف و تمرکز روی کشورهای منطقه ای و تبلیغات وسیع در فضای مجازی اشاره کرد که این موارد سبب شد تا اثرات مضر تحریم کاهش یابد.

نظر شما