شناسهٔ خبر: 157178 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نمایش انتخاباتی یا خدمت به مردم؟

محمدمهدی احمدی اسفندماه امسال برای مردم ایران سرنوشت‌ساز و مهم است؛ زیرا اگر در انتخاب‌هایشان خوب و درست عمل کنند کشور از این وضعیت نامناسب اقتصادی که گرفتار شده خارج خواهد شد.

«نماینده»/ محمدمهدی احمدی*: در گشت‌وگذارهای مجازی، ویدئوهای جالبی از اقدامات برخی نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه به چشم می‌خورد؛ انتشار این کلیپ‌ها خالی از سروصدا هم نبوده و واکنش مردم و رسانه‌ها را در پی داشته است؛ اما سؤالی که در افکار عمومی مطرح می‌شود این است که آیا نمایندگان درصدد خدمت به مردم حوزه انتخابیه خود هستند یا اهداف دیگری را در سر می‌پرورانند؟

در صورت داشتن نگاه خوشبینانه به موضوع، شاید بتوان این اقدامات را بی‌ارتباط با انتخابات اسفندماه امسال توصیف کرد، ولی باید به افرادی که در اواخر دورۀ نمایندگی خود به فکر مردم حوزه انتخابیه افتاده‌اند گفت که برای خدمت دیگر خیلی دیر شده است و ای‌کاش از همان بدو ورودشان به مجلس طی بیش از سه سال اخیر به فکر آبادانی و رفاه حوزه انتخابیه خود می‌افتادند، نه فقط سال آخر حضورشان.

البته اگر بخواهیم به این اتفاقات با عینک بدبینی بنگریم، باید نمایندگان پاسخ بدهند که چرا در ماه‌های منتهی به انتخابات، دست به این اقدامات می‌زنند! اگر این اقدامات نمایش‌ انتخاباتی نیست، پس چه نامی برای این اقدامات می‌توان برگزید.

نکته‌ای که همگان باید در نظر بگیرند، این است که کاش برای برگزیده شدن خود در هر انتخاباتی، قانون و هنجارهای آن را رعایت می‌کردیم؛ یعنی نباید با هر ترفندی درصدد جذب آرای مردم بود. ترفندهایی از قبیل دروغ، تهمت، کارهای نمادین، تخریب و... .

متأسفانه چند سالی است در انتخابات برای تصاحب هر پست و مقامی، نامزدهایی حضور دارند که دست به مخارج کلانی می‌زنند. اعداد و ارقامی که اگر میانگین درآمد یک فرد را حساب کنیم، نمی‌توان متصور بود که یک نفر بتواند برای تبلیغات خود آنقدر هزینه کند. سؤالی که اینجا هست اینکه این پول‌ها از کجا می‌آید؟

یکی از وظایفی که رسانه‌ها و مردم بر دوش دارند، این است که  از هر نامزد انتخاباتی دراین‌باره بپرسند تا نماینده‌ای با پول‌هایی به اصطلاح کثیف راهی مجلس نشود.

حضرت علی (علیه‌السلام) (به ابن عباس) می‌فرمایند: مبادا هدف تو از فرمانروایی، سودجویی و جمع مال، یا خنک کردن خشمی باشد. بلکه باید هدف تو از بین بردن باطل و احیاء حق باشد.«مناقب، ج ۲، ص ۱۰۱»

این حدیث باید سرلوحۀ کار نامزدهای انتخابات مجلس قرار بگیرد؛ کاندیداهایی که دست به خرج‌های کلان در انتخابات می‌زنند تا به آن مقام دست یابند! اینان واقعاً درصدد چه هدفی هستند؟ آیا دنبال کسب مال و ثروت‌اند یا ضربه زدن به مخالفان خود؟

در نهایت تنها می‌توان از مردم خواست در انتخاب‌های خود بیشتر دقت کنند؛ زیرا هر انتخابی برای خودشان مفید یا مضر خواهد بود و نباید گول وعده‌های پوچ و توخالی نامزدها را بخورند؛ زیرا اگر بخواهند به وعده‌های انتخاباتی اعتماد کنند، قطعاً سیلی انتخاب بد را خواهند خورد.

رهبر معظم  انقلاب روز پنجم اسفند 1394 فرموده‌اند: «هر چه انتخاب کنید برای خود انتخاب کرده‌اید. انتخاب خوب شما به خودتان برمی‌گردد، انتخاب با غفلت هم بدی‌اش به خودتان برمی‌گردد. با اختیار و اراده، کار را درست انجام دهید؛ مجلس و خبرگان هر دو مهم است.»

ایشان همچنین معیار یک مجلس خوب را توصیف کرده و فرمودند: «ملت ایران مجلسی می‌خواهد که علاج درد مردم را بشناسد؛ مجلس متدین، متعهد و شجاعی که فریب ترفند دشمن را نخورد. مجلسی که به عزت و استقلال اهمیت دهد و مقابل طمع قدرت‌هایی که دستشان از ایران کوتاه شده و می‌خواهند برگردند بایستد. مجلسی که دولت را موظف به اقتصاد درون‌زا کند»

اسفندماه امسال برای مردم ایران سرنوشت‌ساز و مهم است؛ زیرا اگر در انتخاب‌هایشان خوب و درست عمل کنند کشور از این وضعیت نامناسب اقتصادی که گرفتار شده خارج خواهد شد.

* فعال رسانه‌ای

نظر شما