شناسهٔ خبر: 157124 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه تهران:

حمایت از قوه قضاییه در مبارزه با فساد به‌سود قوای دیگر است/مذاکره با آمریکا دیوانگی است/ دولتمردان حاشیه درست نکنند

خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت: اگر مقاوم باشیم و تقوا پیشه کنیم، توطئه‌های دشمنان اثر نمی‌کند، چرا که ملت ما در این 40 سال دیدند که توطئه‌ها، جنگ تحمیلی و کودتاها را خداوند خنثی کرد.

به گزارش «نماینده»، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه عبادی ـ سیاسی این هفته تهران اظهار داشت: در عرصه شعار نمانید؛ این خداباوری را در صحنه زندگی تان بیاورید.

وی افزود: علم یک چیز است و باور چیز دیگری است. باید باور را نسبت به خدا داشته باشیم و خدا باور باشیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین عنوان کرد:  مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ۷ توصیه دارند که توصیه دوم ایشان معنویت و اخلاق است. ایشان معنویت را به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص ایثار، توکل و ایمان بر خود و جامعه می‌دانند؛ یعنی خود، خدا باور شویم و جامعه خداباور شود این عنصر اصلی یک جامعه اسلامی است.

وی با برشمردن چهار جلوه از جلوه های خدا باوری از قرآن کریم تصریح کرد: با خدا باشید تا بن بست نداشته باشید؛ آنهایی بن بست دارند که با خدا قهر هستند و با او ارتباطی ندارند چه فرد و جامعه که خدا باور شد برای او بس است هر چند مشکل طبیعی زندگی است.

خاتمی بیان کرد: راه برون رفت از سوی خدا برای مومن ایجاد می‌شود؛ ابتدای انقلاب کسانی می‌گفتند انقلاب به بن بست رسیده که امام راحل فرمودند شما به بن بست رسیدید؛ انقلاب اسلامی به بن بست نرسیده است.

* تقوا و مقاومت توطئه‌های دشمنان را بی‌اثر می‌کند

وی با اشاره به اینکه شما یاد خدا باشید و خدا هم یار شما خواهد بود، گفت: این وعده خدا را باور کنید؛ اگر مقاوم باشید و خسته نشوید و تقوا پیشه کنید هیچ یک از توطئه‌های دشمنان اثر نمی‌کند، ملت بزرگ ما در این چهل سال این وعده را دیدند و لمس کردند که توطئه جنگ قومیت‌ها، جنگ تحمیلی، کودتاها و حمله آمریکا به طبس را خداوند خنثی کرد.

خاتمی تصریح کرد: اگر خسته شدید و از اصول خود کوتاه آمدید مطمئن باشید آسیب می‌ببینید، اگر در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اداری و خانوادگی بی‌تقوایی کردید آسیب می‌بینید؛ اینها باورهای قرآنی است.

وی در خطبه‌های دوم نماز عنوان کرد: برای رسیدن به جامعه نمونه اسلامی توجه به رهنمودهای امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری برای دولتمردان سرمایه خوبی است؛ به ویژه رهنمودهایی که امسال مقام معظم رهبری به دولت و مردم گفتند.

خاتمی ادامه داد: قانون اساسی ما ظرفیت بسیار خوبی برای اداره جامعه دارد؛ دولتمردانی که آمده‌اند، با همین قانون اساسی کشور را اداره کردند و با همین قانون اساسی می شود کشور را اداره کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرد: رهبری در همین رابطه فرمودند حاشیه‌سازی نشود و معطل حاشیه نشویم؛ انتظار می‌رود که مسئولان خلاف این گفتار، حاشیه درست نکنند.

* برخی مسئولان برای خودشان حاشیه نسازند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان برای خودشان حاشیه درست نکنند و گرفتار نشوند چرا که با همین قانون اساسی می‌توان مملکت را به خوبی اداره کرد.

خاتمی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد در عرصه ساختاری و اجرایی یک ضرورت است،‌گفت:‌ سرنوشت نظام ما به مبارزه با فساد گره خورده است. شهید مظلوم بهشتی سال ۵۸ فرمود که از مهمترین عوامل سقوط رژیم شاه فساد نظام اداری بود.

* به قوه قضاییه «خسته نباشید» بگویید

خطیب جمعه تهران در همین راستا خطاب به مسئولان بیان کرد: حالا که بحمدالله قوه قضاییه در مبارزه با فساد عزمش را جزم کرده و قوی وارد میدان شده، «خسته نباشید» به آنها بگویید و کمکشان کنید، آنها را تایید کنید. قصه یک قوه نیست بلکه بحث سلامت نظام اداری کشور و در نهایت به سود نظام اسلامی و به سود هر سه قوه است.

خاتمی همچنین تصریح کرد: در هفته گذشته سوژه‌ای که خیلی بازار گرمی داشت مسئله مذاکره با آمریکا بود که مقام معظم رهبری قاطعانه فرمودند هیچ مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت چه در متن سازمان ملل و چه در حاشیه آن؛ خوشبختانه همه مسئولان یک صدا این مطلب را گفتند.

وی گفت: در رابطه با این مذاکرات باید بگوییم مذاکره با عهدشکنان نابخردی است همانی که رئیس‌جمهور گفت دیوانگی است؛ ما دیوانه نیستیم که با شما مذاکره کنیم. مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین یادآور شد: در شرایط مساوی مذاکره معنا دارد نه در شرایط نامساوی که او آن طرف میز بنشیند و من این طرف میز و او بگوید هر چه من می‌گویم، شما بگویید چشم؛ این مذاکره و سلطه را چهل سال است که مردم ما نپذیرفتند و نخواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد: مذاکره تحت فشار، «مذاکره» نیست بلکه مذاکره تحت فشار تسلیم است لذا شعار ملت عاشورایی ملت هیهات من ذله است.

* شما که نمی‌خواهید مذاکره کنید، چرا به‌گونه‌ای حرف می‌زنید که دشمن از شما سوژه بگیرد؟

خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های خود تصریح کرد: مسئولان به گونه‌ای سخن بگویند که دشمنان از آن سوژه نگیرند. شما که نمی خواهید مذاکره کنید، چرا به گونه ای حرف می‌زنید که دشمن از آن حرف شما بهانه بگیرند، در قرآن کریم هم آمده که مومنان به گونه‌ای حرف بزنند که یهودی‌ها از آن بهانه نگیرند.

خاتمی بیان کرد: از مسئولان انتظار می‌رود که بهانه دست دشمن ندهند. آمریکایی‌ها به ویژه ترامپ نیاز به مذاکره دارد، به هر حال سال انتخابات است و او در این انتخابات می‌خواهد قهرمانانه بگوید ایران را پای میز مذاکره نشانده است. رهبری فرمودند مذاکره تلفنی چند ثانیه‌ای که بین رئیس جمهور و اوباما شد، آنها را جشن گرفتند. ما نیازی به مذاکره نداریم بلکه آنها هستند که نیاز به مذاکره دارند؛ در شرایط کنونی و روشی که آمریکا و ترامپ دارد این آرزو را باید به گور ببرند.

وی افزود: خوشبختانه مردم و مسئولان به خوبی فهمیده‌اند که آمریکا و اروپا بر سر و ته یک کرباس هستند لذا مسئولان دل به آنها نبندند. به خدا اعتماد کنند و تکیه بر مردم‌شان داشته باشند.

خاتمی در خصوص مسائل خارجی و منطقه‌ای گفت: شاهد حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به لبنان و عراق هستیم. این حمله نشان داد که خوی رژیم صهیونیستی خوی تجاوزگری است و تا رژیم صهیونیستی هست تجاوزگری هم هست. لذا راه درست همان است که امام فرمود: «اسرائیل باید از بین برود».

خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به دیگر تحولات منطقه یادآور شد: مدت ۲۰ روز است که مسلمانان کشمیر تحت فشار دولت هند قرار دارند، از دولت هند انتظار می‌رود سیاستی منصفانه در قبال مردم کشمیر در پیش بگیرند و به مردم مسلمان منطقه زور نگویند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اولین دادستان انقلاب اسلامی شهید آیت الله قدوسی و سرتیپ شهید وحید دستجردی که توسط منافقین به شهادت رسیدند،‌گفت: به استقبال جشن عاطفه‌ها می‌رویم که نیکوکاری ارزشمندی است که در آغاز سال تحصیلی به کمک به نیازمندان در این عرصه می‌رویم.

* مدیون حسین(ع) هستیم 

خاتمی ضمن برشمردن ۵ موضوع در عرصه داخلی گفت:  ۱۳۸۰ سال از داغ جانگداز اباعبدالله(ع) می‌گذرد اما این خاموش شدنی نیست. کشورمان با تمام شکوه به استقبال برپایی باشکوه عزای حسینی می‌روند. ما مدیون حسین(ع) هستیم و آزادیمان به همین دلیل است.

وی ادامه داد: برپایی عزای باشکوه اباعبدالله(ع) هم تعظیم شعائر و هم تشکر از اباعبدالله است. در این ۱۳۸۰ سال از یزید گرفته تا دیگر جلادان خواستند این چراغ را خاموش کنند اما نتوانستند.

خاتمی بیان کرد: بانیان عزای اباعبدالله(ع)، شرکت‌کنندگان در این عزا و خطبا و مداحان (این هنرمندان آیینی) به این عزاداری یک نگاه سرمایه داشته باشند. سرمایه ای که دین ما را نگه داشته است، لذا خطبای حسینی و مداحان، سخنان، اشعار و نوحه های خود را از فرهنگ حسینی پر کنند.

* «منم‌ منم» از تمام عزای عبدالله کنار برود

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس اضافه کرد: عزاداری اباعبدالله(ع) یک سرمایه نفیس است که با اخلاص باید انجام شود. «منم‌ منم» از تمام عزای عبدالله کنار برود و فقط خدا را در نظر داشته باشیم تا این عزاداری ها ذخیره ابدیمان باشد.

وی با اشاره به دهه اول محرم و هفته اول و هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: روح اباعبدالله همین غیرت دینی است؛ این غیرت دینی هم تجسم یافته در همین امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی است،‌گفت: اگر مردم در عرصه‌های مختلف در صحنه باشند جلوی مفاسد و فساد گرفته می‌شود. فسادی که شما علیه آن شعار می‌دهید (و درست است)، با احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ممکن است.

* امر به معروف و نهی از منکر را محدود به مسائل فردی نکنیم

خاتمی ادامه داد: امربه معروف و نهی از منکر را محدود به معروف‌های فردی نکنیم. منکرها را هم محدود به منکر های فردی نکنید. منکرهای سیاسی هم منکر است.

وی افزود: ناامید کردن مردم از انقلاب امروز از منکرهای بزرگ است. منکرهای اقتصادی، اختلاس‌ها، گرانی‌های افسارگسیخته همه مصداق منکر است. منکرات اخلاقی، فرهنگی، معروف‌ها و منکرها را گسترده ببینیم.

* امر به معروف توام با مِهر و تدبیر است

امام جمعه موقتت تهران خاطرنشان کرد: در همه عرصه‌ها از مهمترین معروف‌ها، قانون مداری است. حتی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر هم کسی حق شکستن قانون و عبور از آن را ندارد. امر به معروف مرادف با خشونت نیست بلکه با مهر توام است؛ امر به معروف و نهی از منکر مرادف با تدبیر است چرا می‌گویند احتمال تاثیر از شرایط امر به معروف است؟ یعنی با تدبیر امر به معروف و نهی از منکر کن. جوری که این امر به معروف و نهی از منکر تا تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به روز شهادت دو شهید وفادار نظام اسلامی یاران صدیق انقلاب اسلامی شهید رجایی و شهید باهنر گفت: اینها شهیدانی مخلص وفادار خستگی‌ناپذیر بودند به همین مناسبت امروز را روز مبارزه با تروریسم نامیدند.

خاتمی اضافه کرد: ایران قربانی تروریسم است؛ ۱۷ هزار شهید ما شهیدِ مبارزه و ترور هستند. شهیدانی که قرآن به دست اسیر منافقین سیاه دل شدند. بنابراین به اعتراف خود تروریست‌ها، ایران در عرصه مبارزه با تروریسم مدعی و جلودار است.

* همه شنیدند که ترامپ به کلینتون گفت شما داعش را درست کردید

خطیب جمعه تهران گفت:  در تبلیغات انتخاباتی همه شنیدند که ترامپ به کلینتون گفت شما داعش را درست کردید، حقیقت هم همین است. طالبان را هم آمریکا درست کرده و اکنون تمام گروه‌های تروریستی به گونه‌ای وصل به آمریکا هستند. این شرم آور است که اینها دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند.

وی ادامه داد: سازمان جهنمی منافقین با این ترورهای کور از لیست سازمان‌های تروریستی حذف شده است، بنابراین اگر دنیا می‌خواهد تاریخچه تروریسم را بفهمد بداند دولت آمریکا در صدر تروریست‌های دولتی دنیا قرار دارد.

خاتمی در ادامه خطبه‌های خود بیان کرد: آمریکایی‌ها ادبیات شان این است که در دنیا اسم غیرتمندان با شرف را تروریست می گذاردند. حزب الله لبنان در شرایطی هستند که از وطنشان باشرف دفاع می‌کنند که آنها را تروریست می‌نامند. انصارالله یمن و حشدالشعبی عراق و مبارزان فلسطینی را تروریست می نامند که این خود نوعی تروریسم فکری و تحریف است. اینها تروریست نیستند بلکه اینها انسان‌های با شرف و مدافع ارزش‌ها هستند.

وی افزود: جوان‌های ما بدانند که تروریست خواندن غیرتمندان اغواگری و دروغ است.

خطیب جمعه تهران در رابطه با هفته دولت گفت: به دولت محترم تبریک می‌گویم؛ هفته پرکاری را آقایان پشت سر گذاشتند. دولتمردان ما در این هفته به استان‌های مختلف رفتند و پروژه‌هایی را افتتاح کردند و کلنگ زدند که در این میان سه ویژگی امنیت آرامش و رفاه مناسب را باید در نظر داشت. 

نظر شما