شناسهٔ خبر: 157114 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

رعایت حق الناس در عزاداری ماه محرم/ ثبت ۲۷۰ هیئت مذهبی شهرقدس در سامانه “طوبی”

علی مرادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس با تاکید بر رعایت حق الناس در برپایی هیات مذهبی و مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه السلام گفت: تعداد ۲۷۰ هیئت در سامانه “طوبی” ثبت نام کرده اند و رعایت حقوق مردم از موضوعات حساس در منشور اخلاقی هیئات است.

به گزارش «نماینده»، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و برپایی هیات مذهبی، مجالس و محافل عزاداری سیدالشهدا علیه السلام، در نظر گرفتن رعایت حق الناس در برگزاری این آئین های معنوی بسیار اهمیت دارد. امام حسین علیه السلام در شب عاشورا خطاب به یاران وفادارشان فرمودند:” اگر کسی حقی از مردم به گردن دارد، در کربلا نماند و برود”. بنابراین رعایت این نکته از دغدغه اهل بیت علیه السلام است. به همین مناسبت گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین علی مرادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس انجام شده است.

تعداد هیئت های ثبت شده و دارای مجوز در شهرستان قدس چقدر است؟
شهرستان قدس در گذشته به دلیل تعداد بالای هیات، آمار دقیقی از آنها وجود ندارد.اما بعد از بررسی، پالایش و طراحی سامانه “طوبی” برای هیات در استان تهران، تعداد ۲۷۰ هیات در شهرستان قدس در سامانه ثبت شده اند که برای حدود ۲۲۰ هیئت مجوز صادر و به هیئت ها تحویل داده شده است. هیئت ها در سطح شهر به دو دسته سیار و ثابت تقسیم بندی می شوند. مجوز به هیئت ها هویت اجرایی و اداری می دهد و به همراه مجوز، منشور اخلاقی نیز ارائه می شود.

برخی از هیئت ها عزاداری را در صدای بالای بلندگوها و تبل های بزرگ میدانند. آیا نظارت و تذکری برای این گونه موارد انجام می شود؟

در منشوری اخلاقی هیات، از تمامی هیئت ها تعهد گرفته شده تا مسائل ذکر شده در منشور را رعایت کنند. یکی از مسائل ذکر شده در منشور اخلاقی این است که ساعت عزاداری در طول سال به ویژه ایام محرم ساعت ۲۳ الی ۲۴ می باشد. جلسات هماهنگی قبل از محرم برگزار و با نیروی انتظامی شهرستان قدس هماهنگی های لازم انجام می شود و به تصویب می رسد.

در برخورد با خرافه پرستی و تحریف آئین های دینی چه اقدامی صورت گرفته است؟

این موضوع از موارد حساس ذکر شده در منشور اخلاقی است و در این رابطه از همه مردم شهرستان قدس درخواست می کنم که حتما در رابطه با هیئت هایی که شرکت می کنند تحقیقات لازم را انجام دهند. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس در طول سال برای هیئت های مذهبی دوره های آموزشی مانند فرقه شناسی، مقتل شناسی، کارگاه های آموزشی و موضوعات دیگر برگزار می کند تا به صورت عمدی یا سهوی کسی در این مسیر قرار نگیرد.

برای هیئت هایی که شان مقدسات را حفظ کرده و به حقوق شهروندی اهمیت می دهند، چه تشویقات و حمایت هایی در نظر گرفته شده است؟
اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس تمام خدمات و مزایایی که دارد را به هیئت های دارای مجوز و ثبت شده در سامانه اختصاص داده است و به هیئت هایی که شان مقدسات را حفظ کنند و به حقوق شهروندی اهمیت دهند مزایایی همچون رایگان شدن قبوض آب، برق و گاز، توزیع اقلام، اعزام مبلغ به صورت رایگان و مزایایی دیگر همچون نمایشگاه شمیم حسینی ارائه می دهد.

در رابطه با نظارت بر مجالس بانوان و مبلغات سنتی اشاره ای بفرمایید؟

یکی از مسائلی که در شهرستان قدس مطرح است، بحث ظرفیت بالای مبلغان سنتی است که اثر خوبی در جامعه دارند. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس این افراد و محتوای سخنرانی ها را ساماندهی می کند و چندین جلسه آموزشی هم در شهرستان قدس و هم استان تهران برای مداحان و مبلغین خانم و آقا برگزار کرده است. اخیرا نیز برای حدود ۵۰ نفر از مبلغان سنتی دوره تخصصی آموزش مقتل شناسی در جهت ساماندهی آنها برگزار شده تا در محرم تاریخ ها و مباحثی که بیان می شود، صحیح باشد.

نظر شما