شناسهٔ خبر: 157107 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سهم قطعه سازان در مشکلات صنعت خودرو کمتر از مستاجرین جاده مخصوص نیست

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مشکلات صنعت خودرو گفت: سهم قطعه سازان در معضلات بوجود آمده کمتر از مستاجرین جاده مخصوص نیست.

به گزارش «نماینده»، ‌ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر تخلفی از سوی مدیران خودروسازی صورت گرفته است، قانون اجازه داده تا با متخلفین در حوزه خودروسازی برخورد شود. ولی با توجه به اینکه صنعت خودرو تنها خودروسازی نیست که ما در حال حاضر این وضعیت را مشاهده می‌کنیم، بلکه زیر مجموعه‌های دیگری هم دارد.

وی تصریح کرد: ‌در شرکت‌های خودروسازی حدود 100 هزار نفر شاغل هستند اما در زیر مجموعه‌های آنها نظیر قطعه‌سازان تعداد شاغلین 900 هزار نفر است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: اگر تدبیر لازم صورت نگیرد و اقدامات عاجل در مورد اصلاح فرایندها در صنایع خودروسازی و بهبود روند و بازپرداخت بدهی‌ها صورت نگیرد، قطعا خودروسازی ایران به گل نشسته و همین آب باریکه تولیدی که روزی 2000 خودرو تحویل داده می‌شود، بسته خواهد شد.

ملکی خاطرنشان کرد: معتقدم که در واحدهای اقتصادی باید ملاحظه اشتغال را داشته باشیم، اما باید با تدابیر خاص عمل کنیم تا کسی آسیبی نبیند و تنها نباید خودروساز را دید، بلکه زیر مجموعه‌های آن نظیر شرکت‌های اقماری و قطعه‌سازان را هم باید دیده و مشکلات آنها را هم رفع کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: خودروسازان مونتاژکاران و قطعات آنها از سوی قطعه‌سازان تامین می‌شود و اگر این مونتاژ صورت نگیرد و قطعه‌ای تولید نشود، خودروساز هم نمی‌تواند خودرو تولید کرده و قطعا آسیب خواهد دید.

ملکی گفت: در مقطع زمانی فعلی کار بسیار حساس است و نیازمند هماهنگی بیشتری بین وزارت صنعت، خودروسازان و زیر مجموعه آنها نیاز داریم تا فهم مشترکی به وجود آمده و از سردرگمی فعلی خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی خودرو واگذاری کارخانجات است ‌تصویب شده که البته کمتر از سه سال آینده محقق نخواهد شد. ولی اگر عملیاتی شود می‌تواند برون‌رفت از مشکلات فعلی بوده و معضلات را کم کند، ولی نباید این واگذاری شبیه واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی که مشکلات زیادی را به وجود آورد، شود.

نظر شما