شناسهٔ خبر: 157087 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی دستاوردی نداشته است

نقوی حسینی/21 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفارتخانه‌ها و سفرای ایران عملکرد خوبی در ایجاد مبادلات اقتصادی ندارند و توجه اصلی وزارت خارجه معطوف به دیپلماسی سیاسی است.

 به گزارش «نماینده»  سید حسین نقوی حسینی، درباره عملکرد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ما تاکنون گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه دریافت نکرده‌ایم در حالی که وزارت خارجه باید هر چه سریعتر گزارش عملکرد این معاونت را به ما ارائه کند.

وی با بیان اینکه این گزارش باید در اختیار مجلس قرار گیرد تا براساس آن بتوانیم ارزیابی دقیقی از اقدامات و دستاوردهای معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه داشته باشیم، افزود: البته ارزیابی کلی ما از عملکرد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بر اساس شرایط موجود نشان می‌دهد که وزارت خارجه همچنان دیپلماسی سیاسی را دنبال می‌کند و تاکنون در حوزه اقتصادی دستاورد خاصی نداشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفانه نقش سفارتخانه‌ها و سفیران جمهوری اسلامی در ایجاد و تقویت مبادلات اقتصادی با سایر کشورها پررنگ نیست و باید در این عرصه فعال‌تر عمل کنند.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه ما باید همواره به تقویت روابط اقتصادی کشورمان توجه کنیم، تأکید کرد: این مسئله در شرایط فعلی که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و در وهله اول نباید از تحریم‌ها هراسی داشته باشیم و از سوی دیگر باید از همه روزنه‌های اقتصادی استفاده و مبادلات تجاری‌مان را با کشورهای جهان تقویت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت حذف دلار و انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه، خاطرنشان کرد: انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی نقش مهمی در بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه دشمنان دارد و در صورت اجرای دقیق آن از سوی دولت،  اثرگذاری تحریم‌ها به‌ شدت کاهش می‌یابد.

نظر شما