شناسهٔ خبر: 157077 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تصویب طرح الزام شهرداری برای ایجاد سامانه هوشمند فضای سبز

شورای شهر اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز به طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی فضای سبز رأی دادند.

به گزارش «نماینده»  ، در جلسه علنی امروز طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه اطلاعاتی فضای سبز به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح در نهایت پس از ارائه توضیحات زهرا صدراعظم نوری رئیس این کمیسیون با ۱۶ رأی از ۱۷ عضو حاضر در صحن به تصویب رسید.

البته طرح مذکور با پیشنهاد محمد سالاری و اظهارنظر محمود میرلوحی در نهایت به طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز تغییر یافت.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره ضرورت پرداختن به این طرح اظهارکرد: فضای سبز تهران پس از معابر بیشترین سطح تهران را دارد اما اطلاعات مربوط به فضای سبز به روز نیست و باید این اطلاعات مکان محور و جزئی باشد. بر این اساس طبق ماده ۲ قانون حفظ و گسترش فضای سبز که نگهداشت و آبیاری فضای سبز را برعهده شهرداری تهران گذاشته است و بر اساس آیین نامه اجرایی در قالب طرحی شهرداری تهران را مکلف می کنیم با ارائه لایحه ای، این اطلاعات را تهیه و در قالب سامانه بارگذاری کند.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ از مجموع بودجه هایی که برای نگهداشت فضای سبز و سازمان فضای سبز شهرداری تهران تخصیص یافته است، با وجود اینکه ۷۰ بودجه صرف حقوق کارکنان شده است اما از آنجا که اولویت شهرداری کنونی حفظ و توسعه فضای سبز است، اعتبار خوبی در سال ۹۷ برای این امر اختصاص یافت.

صدراعظم نوری گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار نیروی کارگری در حوزه فضای سبز وجود دارد که این تعداد نیرو قابل تأمل است. بر اساس تکالیف برنامه پنجساله سوم، الزام شهرداری برای ایجاد این سامانه علاوه بر اینکه می تواند در ارائه اطلاعات از وضعیت فضای سبز مؤثر باشد، درباره قراردادهای شهرداری با پیمانکاران با فضای سبز نیز گام مؤثری برای شفافیت خواهد بود، چرا که به درستی نمی دانیم آیا این تعداد کارگر در فضای سبز وجود دارد و هزینه تمام شده قراردادها برای این موضوع آیا هزینه واقعی است؟  

وی ادامه داد: در قالب این طرح در ماده واحده و تبصره های آن تلاش شده است که اطلاعات به صورت کامل از فضای سبز و درختان در سایت ارائه شود، بر آن اساس از شهروندان نیز مشارکت خواسته ایم تا در این حوزه همراه ما باشند.

وی تصریح کرد: نمونه اجرایی این طرح در بوستان طبیعت منطقه ۲۱ انجام شده است.

سیدحسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در مخالفت با این طرح گفت: با ضرورت تدوین این طرح مخالف نیستم اما دلایل مخالفت من این است که آن چیزی که مدنظر این طرح است در حوزه فضای سبز موجود است. برای مثال برخی از آیتم های طرح مذکور در ورودی بوستان ها مشاهده می شود اما این اطلاعات ناقص است. حال باید دید با توجه به ناقص بودن اطلاعات لازم است این طرح مطرح شود.

وی با بیان اینکه ما در سامانه شفافیت تمامی قراردادها را بدون طبقه بندی منتشر کرده ایم، گفت: آیا واقعا نیاز است تمامی قراردادهای ریز برای پیمانکاران فضای سبز به صورت جزء منتشر شود یا خیر؟

فرجود مدیرعامل فاوا نیز در این باره گفت: ما اطلاعات درباره فضای سبز و بوستانها را داریم و باید متراژ احجام فضای سبز را تهیه کنیم. با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته ۶ میلیارد تومان در بخش هزینه رُفت و روب شهر تهران کاهش داده ایم که باید تلاش کنیم این مسئله در فضای سبز نیز اعمال شود.

وی ادامه داد: سامانه یکپارچه ای در ارتباط با آنچه که در این طرح گفته شده وجود ندارد و باید اطلاعات مکانی نیز بارگذاری شود.

نظر شما