شناسهٔ خبر: 157072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

علی ابراهیمی، عضو فراکسیون امید در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

ثبات قیمت گوشت بعد از حذف ارز تخصیص‌یافته، یعنی قبل از آن دولت پول را دور می‌ریخت!/ بانک‌های دولتی بخش عمدۀ منابع قرض‌الحسنه را به‌عنوان وام کم‌بهره به کارکنانشان می‌دهند

علی ابراهیمی ابراهیمی گفت: در حال حاضر بانک های دولتی به جای اینکه تمام توان و امکانات خود را در راستای وظیفه بانکداری صرف کنند، عمدتاً به بنگاه‌داری روی آورده و در شرکت‌ها و بنگاه‌های تحت مالکیت این بانک‌ها، رانت‌ها و لابی‌های بسیاری نهفته و زمینه فساد مالی را فراهم کرده است.

«نماینده»/با «علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند و عضو فراکسیون امید» که ساعتی را مهمان تحریریۀ «نماینده» بود گفت‌وگویی دربارۀ موضوعات اقتصادی و سیاسی همچون انتخابات پیش رو، حذف ۴ صفر از پول ملی و عملکرد بانک‌ها داشتیم. مشروح گفت‌وگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* آیا حذف چهار صفر در شرایط فعلی به اقتصاد کشور کمکی خواهد کرد؟

حذف ۴ صفر به جز آسیب هیچ چیزی ندارد و یک عمل خنثی است؛ ادعا می‌کنند که ما اسکناس‌های کم‌ارزش را چاپ می‌کنیم و این‌ها هزینه بردار است. باید پرسید  چه کسی گفته  این اسکناس ها را چاپ کنید؟ ضمن اینکه کشوری که تورم دارد به شدت تورم جای صفرها را پر می کند و از همه مهمتر ما در یک مدیریت غلط دراز مدت و همچنین با تأثیر تحریم ها ارزش پول ملی مان به دلیل از بین رفتن پشتوانه هایمان، کم شد؛ اینکه با حذف صفر این موضوع را مخفی کنیم درست نیست بلکه باید تلاش کنیم ارزش پول برگردد.

من تعصبی روی ریال ندارم اما برداشتن ریال به چه دلیل؟ یک اثر روانی مقطعی را اعمال می کنند و در عوض به غرور ملی ما یک توهین بزرگ می‌شود؛ تعصب نسبت به کشور و انقلاب و نظام فقط در قالب شعار که نمی‌شود باید عینیت یابد. تلاش کنید ارزش پول ملی بالا رود. ما در حوزه اقتصاد خراب کرده‌ایم و باید تصمیمات درست اتخاذ شود.

در کمیسیون کشاورزی موضوعات مربوط به آب و نان و ... را بررسی کرده ایم و به خاطر اینکه فکر میکنیم اقشار ضعیف ما فقط نان و پنیر می خورند،  می گوییم باید قیمت نان را پایین نگه داریم؛ در صورتی که در همین زمینه هدررفت منابع عظیمی اتفاق می افتد. ما نباید جزو کشورهایی باشیم که ۱۰ میلیون تن گندم مصرف می کند و این به دلیل استفاده غلط ماست، در حالی که نان را می‌توان با کیفیت بهتر و قیمت واقعی ارائه داد؛ ما فکر می‌کنیم نان ارزان به مردم میدهیم در حالی که منافع کشور را به تاراج می دهیم و این غلط است.

ما نمایندگان مجلس باید شهامت برخورد با واقعیت در حوزه اقتصاد را داشته باشیم.

* مجلس دهم این شهامت را داشته است؟

متاسفانه خیر. اگر داشت در کمیسیون تلفیق اصرار نمی کردند بنزین ۱۰۰۰ تومان باشد. در مجلس این شهامت وجود ندارد ما باید قیمت های واقعی را به رسمیت بشناسیم؛ در کنار قیمت های آزاد یک شوک مقطعی هست ولی یک آرامش دراز مدت وجود دارد، نمی‌توان با پایین نگهداشتن قیمت گوشت و مرغ و برنج فکر کنید که به مردم خدمت می کنید ؛ لباس و دارو چه؟ اگر ۹۰ درصد نیاز یک خانواده و جامعه را هم با قیمت معمولی بدهید آن ۱۰ درصد را که نمی‌توانید چراکه  همه موضوعات تحت تأثیر آن ۱۰ درصد قرار می گیرد.

 در فروردین امسال به آقای حجتی گفتم ارز تخصیصی برای گوشت را حذف کردید بازار هیچ تکانی نخورد این نشان می دهد که پول را دور می‌ریختید.گزارشی بابت کره گرفتم که اصلا باورکردنی نیست؛ ۵۰ میلیون دلار بابت کره تخصیص دادند که آن را هم حذف کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاد.

گفته می شد یخچال های صندوق‌دار در کشور مشتری زیاد دارند، چون طرف گوشت ۴۰ هزار تومان می خرید و وقتی یخچال پر می شد بعد با قیمت ۹۰ هزار تومان می‌فروخت و پول یخچال را از دل همان گوشت درمی‌آورد. همۀ این موارد زاییده تصمیمات غلط است؛ ما دیدیم در جهاد کشاورزی استان تهران چند نفر دستگیر شدند، نه اینکه آنها فاسد بودند؛ بلکه شرایط فساد فراهم بود. نباید اجازه دهیم که این مسیرها فراهم شود و باید ابزار کنترلی برای سلامت جامعه را تضمین کرد تا فضای تخلف و خلاف رخ ندهد.

هیچ کشوری تا کنون با سرکوب قیمت ها موفق نشده است، چرا ما باید این را از مردم کتمان کنیم؟ نباید قیمت‌های ما به صورت نامتعارف با جامعه اطرافمان فاصله داشته باشد.در حوزه اقتصاد اشتباهات زیادی کردیم و هیچ کشوری تا کنون در این خصوص که قیمت‌هایش قیمت‌های واقعی نبوده، نتوانسته تجربه موفق از خود بسازد. اینکه گفته شود در ترکیه به این شکل عمل شده، چنین چیزی صحت ندارد؛ شاید آرامش مقطعی باشد اما دوباره همه چیز سر جایش بازمی‌گردد.

* شما اخیرا در تذکری هم که خطاب وزیر اقتصاد آقای دژپسند داشتید این نکته را مطرح کردید که بانک ها به ویژه بانک های دولتی  به سمت بنگاه داری روی آورده اند. در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟

در حال حاضر بانک های دولتی به جای اینکه تمام توان و امکانات خود را در راستای وظیفه بانکداری صرف کنند، عمدتاً به بنگاه‌داری روی آورده و در شرکت‌ها و بنگاه‌های تحت مالکیت این بانک‌ها، رانت‌ها و لابی‌های بسیاری نهفته و زمینه فساد مالی را فراهم کرده است.

اخیراً هم بر اساس گزارش و تحلیل‌های ارائه شده، این بانک‌ها بخش عمده‌ای از منابع قرض‌الحسنه که بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان است را به عنوان وام‌های کم‌بهره به کارکنان خودشان داده‌اند که این موضوع خلاف عدالت بوده و زمینه نارضایتی های زیادی را فراهم میکند، در صورتی که با این منابع می توان به تعداد زیادی از کسانی که در نوبت وام های قرض الحسنه خصوصاً وام ازدواج هستند تسهیلات پرداخت کرد.

بانک ملی به عنوان بزرگترین و مورد اطمینان ترین بانک و بانک مرجع متأسفانه در زمینه بنگاه داری و پرداخت وام قرض الحسنه به کارکنان بانک پیشتاز است از این رو به وزیر تذکر دادم که ضرورت دارد این موضوع رسیدگی و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی گزارش کنید.

* در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا می‌شوید؟

سال ۹۴  برای ورودم به مجلس ۳ شعار شفافیت در فعالیت اقتصادی، عدالت در رفاه اجتماعی و توسعه متوازن را مطرح کردم وتاکنون هم در این مسیر قدم برداشته ام؛ متأسفانه سال اول مجلس برای بنده هدر رفت و سال آخر هم برای همه هدر رفت و به اهدافم نرسیده‌ام و با عزم جزم در انتخابات آتی مجلس نیز حضور خواهم یافت.

نظر شما