شناسهٔ خبر: 157041 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد از بی‌اعتنایی دولت به زنجیره تولید؛ از تامین نهاده تا بازار مصرف

پاپی زاده نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که با انقطاع شرکت پشتیبانی دولتی ایران از وزارت جهاد، مشکلاتی در زمینه تامین نهاده از خارج تا بازار مصرف داخلی به‌وجود خواهد آمد.

 به گزارش «نماینده» عباس پاپی‌زاده نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: در دنیا برای افزایش بازدهی و بهبود کیفیت کار و مدیریت یکپارچه، زنجیره تولید دنبال می‌شود که باید به یکدیگر پیوسته باشد. در همین راستا تامین نهاده‌های دامی و برنامه‌ریزی تولید مطابق نیاز بازار و انجام تولید و ایجاد صنایع فرآوری و تکمیلی و بازار رسانی داخلی و خارجی زنجیره تولید مدنظر است.  

وی افزود: یکی از اشکالات جدی در کشورمان آن است که از تامین نهاده تا بازار مصرف تطابقی وجود ندارد، یعنی برای مثال در بخش کشاورزی لازم است وزارت جهاد میزان نیاز کشور را برآورده کرده و با توجه به عوامل تولیدی در اختیار برای تولید کالای مورد نیاز کشور اقدام شود و سپس چنانچه مازاد تولید در داخل کشور وجود داشت برای صادرات برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.  

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر کمبود تولید داشته باشیم باید نیازمندی آن از طریق واردات تامین شود و باید دقیقا میزان تولید مشخص شده و به همان میزان، واردات انجام شود.  

پاپی‌زاده گفت: در دهه‌های گذشته تا ۲ سال پیش که قانون انتزاع هنوز تصویب نشده بود، بخش تولید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود و بخش توزیع و بازاررسانی و همچنین واردات و صادرات برعهده وزارت صمت.  

وی خاطرنشان کرد: در بحث تامین بازار داخلی وزارت صمت دغدغه‌ای در بحث تولید نداشت و اقدامی هم در مورد تهیه گزارش نمی‌کرد. ضمن اینکه میزان پیش‌بینی صورت گرفته برای تولید و میزان پیش‌بینی برای مصرف هم انجام نمی‌شد هرچند که در برخی اوقات سال و برای چند روز وزارت صمت اقدام به واردات کرده و ممکن بود که تولیدکننده داخلی متضرر شده و در زمان برداشت انواع  محصولات کشاورزی ثبت سفارش برای واردات انجام شود.  

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مانند ۲ جزیره مجزا از یکدیگر رفتار کرده و اقدام می‌کنند این در حالی است که بخش تولید و بخش تجاری از یکدیگر مجزا بوده و بخش تجاری دغدغه تولید را ندارد.  

وی گفت: بخش کارشناسی تولید کشور باید با بخش توزیع و بازار در ارتباط باشد تا بتواند نیازها را برطرف کند.  

پاپی‌زاده تصریح کرد: سیاست تجاری در دنیا در اختیار سیاست تولید است که برای مثال در ژاپن بخش صنعت و بازار در یک وزارتخانه به نام وزارت صنعت و تجارت پیوستگی لازم را با یکدیگر دارند و میزان تولیداتی که در ژاپن انجام می‌شود متناسب با بازار داخل و بازار خارج بوده و بازاریابی هم به عهده آن وزارتخانه است.  

وی خاطرنشان کرد: بخش  تجاری موتور محرک برای بخش تولید است باید به یکدیگر پیوسته باشد.  

پاپی‌زاده تصریح کرد: در بخش کشاورزی موضوع تامین نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است اما همین تامین نهاده‌ها به بخش تجاری هم باز می‌گردد که برای مثال واردات ذرت و کنجاله سویا که از خارج وارد می‌شود دچار تناقض متولی است زیرا وقتی ثبت سفارش این کالاهای اساسی در اختیار وزارت صمت باشد تامین این نهاده‌ها و توزیع بین درخواست کنندگان و نقش وزارت جهاد کشاورزی در این قضیه مشخص نخواهد بود.  

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش تامین نهاده‌ هم اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است لذا باید مشخص شود که تکلیف ثبت سفارش و واردات نهاده‌های کشاورزی برعهده کیست وزارت جهاد یا وزارت صمت؟  

وی گفت: انقطاع زنجیره به هم پیوسته تولید مورد شدید کارشناسان است؛ یعنی از تامین نهاده‌های دامی تا تولید برعهده یک وزارتخانه است و بعد از تولید یعنی از صنایع تبدیلی، مصرف و تنظیم مصرف داخل و صادرات به خارج برعهده یک وزارتخانه دیگر.  

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صمت هیچگاه خود را در برابر تولیدکننده مسئول ندانسته و فقط خود را موظف به پاسخگویی به مصرف‌کننده می‌داند.  

نظر شما