شناسهٔ خبر: 157022 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارش پرونده های خودروسازان و زمین خواری در مجلس قرائت می شود

داوود محمدی.jpg رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: سه پرونده مهم خودروسازان، زمین خواری و قاچاق کالا برای اطلاع مردم تا دو ماه آینده درصحن مجلس قرائت می شود.

به گزارش «نماینده» داود محمدی  در خصوص مهمترین پرونده های در دست بررسی در کمیسیون اصل ۹۰ اظهارداشت: سه گزارش مهم در خصوص پرونده های خودروسازان و زمین خواری و مبارزه با قاچاق کالا آماده ارایه در مجلس شورای اسلامی شده است.

وی اضافه کرد: یکی از این پرونده ها موضوع شرکت های خودروسازی است که در کمیسیون در دست بررسی است و چندین جلسه با حضور وزیر صنعت، سازمان بازرسی و خودرو سازان، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده و موضوع در دست بررسی و تهیه گزارش نهایی است.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرونده خودروسازان ابعاد زیادی در حوزه های مختلف دارد و مشکلاتی که متوجه صنعت خودرو سازی است آسیب شناسی شده و  کار میدانی خوبی توسط همکاران ما تهیه شده که گزارش آن در دو ماه آینده در مجلس قرائت می  شود.

وی بیان کرد: علاوه بر آن یک پرونده در مورد مشکلات مبارزه با قاچاق کالا داریم که متوجه گمرکات است که در این راستا تیم هایی به مناطق مختلف اعزام شده اند و بازدیدهای میدانی خوبی صورت گرفته و آخرین تیم هم اخیرا بازدیدی از استان خوزستان داشته اند که نتایج آن اعلام خواهد شد.

محمدی گفت: جلساتی هم با مسئولان کشوری در خصوص این پرونده برگزار شده است و گزارش آن بزودی تقدیم مجلس و در صحن قرائت خواهد شد.

۱۰۲ پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل ۹۰ 

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در خصوص زمین خواری ۱۰۲ پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ مورد رسیدگی قرار گرفته و گزارش آن آماده و تقدیم هیئت ریسه شده و قبل از پایان شهریور ماه در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

وی اظهارداشت: پیش از این هم با کمک کمیسیون و پیگیری های انجام شده بسیاری از اراضی ملی و مراتع  که مورد تجاوز قرار گرفته بود به دولت بازگردانده شد و پرونده هایی هم برای افراد متخلف در دستگاه قضایی تشکیل شده است.  

محمدی تصریح کرد: برخی از پرونده های زمین خواری در دستگاه قضایی در شرف رسیدگی و برخی در آستانه صدور حکم و برخی نیز احکامش صادر شده است و در این میان مسئولان اداراتی که کوتاهی داشتند به هیئت رسیدگی و تخلفات اداری معرفی شده اند.

هزینه های سربار ایران خودرو بالاست، ۳۰۰ نفر عضو هیئت مدیره ها

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این سه پرونده در یکی دو ماه آینده در صحن مجلس قرائت خواهد شد و مردم در جریان امور قرار خواهند گرفت.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات صنعت خودروسازی با دستگیری فقط مدیرعامل ایران خودرو حل می شود و این کار به کاهش قیمت خودرو منجر خواهد شد گفت: بدیهی است با دستگیری یک نفر قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و باید ریشه مشکل شناسایی و برای آن تدبیر شود.

وی بیان کرد: با دستگیری مدیرعامل ایران خودرو کار تمام نمی شود البته کمیسیون اصل ۹۰ در این حوزه هم وارد شده و اخیرا لیستی را ایران خودرو به ما داده که هنوز راستی آزمایی نکرده ایم اما در یک بررسی مشخص شد در شرکت های اقماری ایران خودرو فقط ۳۰۰ نفر عضو هییت مدیره هستند که نشان می دهد هزینه های زیادی به شرکت تحمیل شده و هزینه سربار بالایی دارد و ابعاد مختلفی را باید مورد بررسی قرار دهیم تا وضعیت کنونی صنعت خودرو مشخص شود.    

وی یادآورشد: در گزارشی که ما از وضعیت ایران خودرو تهیه کردیم به ابعاد مختلفی مانند کیفیت، هزینه تمام شده، نقش خودرو در حوادث جاده ای، هزینه های سربار خودروسازی و رقابت پذیری خودروی ایرانی پرداخته شده و یک گزارش جامعی هست که ارائه خواهد شد و می تواند روشنگر باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: تلاش ما احقاق حق دولت و مردم و کاهش قیمتهاست البته در این راستا پیگیر تحویل خودروهایی هستیم که خودروسازان متعهد شده اند ولی تحویل نداده اند.

وی اضافه کرد: تلاش کمیسیون این بوده که تحویل تعهدات خودروها تسریع شود که تاکنون انجام نشده هرچند این تاخیر برخی جاها به علت تحریم بوده اما برخی جاها سوء مدیریت نقش داشته و هدف کمیسیون از ورود به پرونده خودروسازان، شناسایی مشکلات و حل نیازهای مردم است تا برای ساماندهی این وضعیت اقدام شود تا بتوانیم شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.

نظر شما