شناسهٔ خبر: 156933 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام جوکار» دربارۀ مهم‌ترین مشکلات مردم:

مسئولین باید سنگ صبور مردم باشند

جوکار امام‌جمعۀ شهرستان قدس گفت: مردم باید مسئولینی انتخاب کنند که دغدغه‌مند، دردآشنا، درد کشیده، درون‌گرا باشند و اعتقاد آنها به خدا باشد نه کدخدا

 به گزارش «نماینده»، یک علت مشکلات اقتصادی کشور خصومت دشمن با جمهوری اسلامی و دلیل دیگر نیز رخنۀ فساد در بخشی از رگه‌های مدیریتی کشور است. ضعف مدیریت در تعدادی از مسئولان و بی‌انصافی برخی مردم نسبت به دیگران نیز، دیگر عوامل ایجاد مشکلات برای مردم است. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا جوکار» ضمن برشمردن این مشکلات، راهکارهایی برای حل آن بیان کرد.

مشروح گفت‌وگوی «نماینده» با امام‌جمعۀ شهرستان قدس را در ادامه می‌خوانید.

* چگونه می‌توان از بیانیۀ گام دوم انقلاب در تبیین مسائل مختلف کشور استفاده کرد؟

در سایۀ انقلاب شکوهمند و نظام مقدس جمهوری اسلامی وضع زندگی مردم تغییرات مشهودی کرده و پیشرفت‌های بسیار خوبی در ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی به‌دست آمده است. خدماتی که از ناحیۀ نظام اسلامی به مردم داده شده، خدمات گسترده و ارزشمندی در عرصه‌های مختلف در جهت فرهنگی، دینی، معنوی و در جهت خدمات اجتماعی و مسائل رفاهی زندگی مردم در عرصه‌های بین‌المللی و عزت و استقلال کشور است و همۀ این‌ها را مقام معظم رهبری در یک گام تجمیع کرده‌اند و چهل‌سالۀ دوم و ورود به دهۀ پنجم انقلاب اسلامی را به‌عنوان گام دوم انقلاب معرفی کرده‌اند.   این بدان معناست که در این چهل سالی که گذشت، ما موفق شدیم انقلاب اسلامی را در کشور و منطقه تثبیت کنیم و حال نوبت جهانی‌سازی انقلاب اسلامی است.

رهبری، دو چشم‌انداز بلند را برای گام دوم انقلاب اسلامی بیان فرمودند. اول تمدن نوین اسلامی است تا انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی برسد و به‌دنبال آن بتوانیم برای ظهور ولایت عظمای حضرت بقیه‌الله اعظم امام زمان(عج) زمینه‌سازی کنیم.

برای دست‌یابی به این چشم‌اندازهای بلند که قدم دوم انقلاب نام‌گذاری شده، برنامه‌های زیادی باید انجام شود. در همین راستا انقلاب اسلامی درواقع ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را در هم شکسته است و ابهت پوشالی آمریکای جنایتکار، صهیونیست‌ها و همدستان آنها در دنیا و منطقه توسط جمهوری اسلامی درهم شکسته شده است. طبیعی است که با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کنند و دشمنی‌های آنها یک مسئلۀ روشن و قابل‌تصور است که در پیش پای جمهوری اسلامی قرار دارد.

* نقش مردم را در این مسیر چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

مردم نیز در این چهل سال نشان دادند که مرد میدان مبارزه هستند و در مقابل دشمن در سال‌های اول انقلاب با دست خالی اما با پشتوانۀ ایمان، تقوا و ارادۀ الهی ایستادگی و استقامت کردند و در این سال‌ها نشان دادند که می‌توانند از خود، کشور و منطقه دفاع بکنند و نمونۀ آن شکست داعش بود که جمهوری اسلامی موفق شد این گروه را که دشمنان ما برای تصرف و شکست ایران طراحی کرده بودند، در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی مغلوب کند و اجازۀ نزدیکی به مرزهای جمهوری اسلامی را ندهد.

مردم در کنار این ایستادگی هزینه می‌دهند. مردم اهل تحمل، استقامت و پایبندی‌اند و یکی از هزینه‌هایی که در این راه پرداخت می‌کنند، هزینه‌های اقتصادی است.

* چه عواملی در ایجاد مشکلات اقتصادی کشور نقش دارند؟

بخشی از مشکلات اقتصادی که امروز به مردم تحمل شده است اثر مشکلاتی است که دشمن بر اثر خصومت و عداوت با جمهوری اسلامی ایجاد کرده است؛ سال‌به‌سال دایرۀ تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را بر ملت ایران سخت‌تر می‌کنند؛ اما ملت ایران در مقابل همۀ طرح‌ها، توطئه‌ها و نقشه‌های شوم آنها به‌خوبی ایستادگی کرده و نقشه‌های آنها را نقش بر آب و خنثی کرده است و در این زمینه دشمنان حریف ملت ایران نخواهند شد.

اما دشمن یک دلیل مشکلات اقتصادی است و دلایل دیگری برای مشکلات اقتصادی وجود دارد که عبارت است از فسادی که در برخی رگه‌های مدیریتی کشور وجود دارد که امیدواریم با توجه به روندی که در دستگاه قضایی کشور آغاز شده، با قاطعیت و عدالت‌محوری ریشۀ فساد در سیستم مدیریتی کشور خشکانیده شود و آنچه مقام معظم رهبری(مدظله) به رئیس قدیم و در حکم رئیس جدید قوه قضائیه توصیه کرده‌اند، این مطالبه مردمی و رهبری تحقق پیدا کند.

اما عامل سومی که باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور می‌شود، ضعف مدیریت و سوء‌مدیریت در بخشی از مسئولان و مدیران کشور است. حقیقت این است که آنچه می‌تواند اقتصاد ما را نجات دهد و مشکلات اقتصادی را از بین ببرد، عمل به منویات رهبر انقلاب در جهت اقتصاد مقاومتی است؛ اما متأسفانه بخشی از مسئولین کشور اعتقادی به اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های داخل اعم از منابع طبیعی و نیروی انسانی مستعد و کارآمد، ندارند و نگاهشان به غرب و دشمنان این ملت است و می‌بینیم که در این سال‌ها چقدر کشور به عقب افتاده و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر ملت شده است.

انسان تعجب می‌کند که چطور عده‌ای فکر می‌کنند که دشمن می‌تواند برای ما دلسوزی کند و مشکلات ما را حل کند. تنها راه این است که به داخل توجه کرده و به فرمایشات مقام معظم انقلاب عمل کنیم و کشور را نجات دهیم.

عامل چهارم مربوط به بی‌رحمی و بی‌انصافی برخی مردم نسبت به دیگران است و بعضی از گرانی‌ها و احتکارها و کم‌فروشی‌ها نتیجۀ عملکرد خود مردم است. چرا ما باید طوری عمل کنیم که حتماً پلیس، دستگاه قضایی و ناظر بالای سر ما باشد؟ چرا خودمان به فکر خودمان نباشیم و در این وضعیت جهاد اقتصادی که مقابل دشمن داریم ما اهل ایثار و کمک به همدیگر و دلسوزی به کشور نباشیم؟

* وظایف مسئولان مشخص است، آیا مردم هم برای حل این مشکلات وظیفه‌ای دارند؟

مشکلاتی که در حال حاضر از لحاظ اقتصادی وجود دارد، بخشی مربوط به دشمن است که در این چهل سال معلوم شده دشمن حریف ما نخواهد شد و در جنگ اقتصادی هم حریف نمی‌شود؛ اما آنچه نقطۀ آسیب ماست، مربوط به مسائل داخلی است. مردم در این اوضاع و احوال باید پشتیبان یکدیگر باشند، از روحیۀ ایثار اجتماعی بهره‌مند باشند و به یکدیگر کمک کنند. هم باید جلوی فساد، احتکار، قاچاق، کم‌فروشی و تقلب و جلوی رانت‌هایی که به نام تولید و صنعت استفاده می‌شود گرفته شود؛ و باید مردم درست انتخاب کنند چون مسئولین کشور را مردم انتخاب می‌کنند.

مردم باید مسئولینی انتخاب کنند که دغدغه‌مند، دردآشنا، درد کشیده، درون‌گرا باشند و اعتقاد آنها به خدا باشد نه کدخدا و به توانمندی‌های داخلی معتقد و ولایت‌مدار باشند و حرف ولی امر را به روی چشم قبول کنند و درصدد تخطئه و پاسخگویی به ولی امر نباشند. اینها راه‌کارهایی است که می‌تواند در سطح کلان کشور مشکلات اقتصادی را حل کند.

* با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکلاتی که امروز اغلب مردم کشور با آن مواجه‌اند مسائل اقتصادی و معیشتی است، به نظر شما چه کاری در شهر قدس می‌تواند انجام شود که در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد؟

در سطح شهرستان قدس مردم هوای یکدیگر را داشته باشند و در بازار مراعات همدیگر را بکنند. «ایها الاصناف، علیکم بالانصاف: اصناف و کسانی که بازاری هستید باید انصاف داشته باشید». دستگاه قضایی و نظارتی همان‌طور که در حال تلاش هستند، تلاش خود را بیشتر کنند. مسئولین دولتی نیز بر کنترل بازار، نظارت بر قیمت‌ها و کیفیت‌ها تلاش بیشتر کنند و جلوی تخلفات را تا جایی که می‌توانند، بگیرند و در این راستا از نظرات سازندۀ مردم هم مشورت و کمک بگیرند تا همۀ ارکان و اجزاء جامعه اعم از مردم و مسئولین، همه دست به دست هم دهیم و در این جنگ اقتصادی در مقابل دشمن سربلند و موفق شویم و دشمن را این بار هم شکست دهیم.

* به‌دلیل شکاف‌های طبقاتی موجود در جامعه، مردم احساس تبعیض می‌کنند و برطرف کردن مشکل اقتصادی کشور زمان‌بر است. به نظر شما برای رفع احساس تبعیض در مردم چه کاری می‌توان انجام داد؟

در این سال‌ها فاصله‌ای بین مردم و مسئولین در کشور به وجود آمده است. راهکار آن این است که مسئولینی که انتخاب می‌شوند اولاً، از بدنۀ مردم باشند، مسئولین حین انتخاب از مردم فاصله نداشته باشند؛ یعنی مردم در انتخاب مسئول خود دقت کنند. مسئولی که اشرافی‌گرا و تجمل‌گراست و در جامعه کنار مردم حضور ندارد را مردم انتخاب نکنند. از طرفی مسئولینی که در رأس مسئولیت‌ها و مناصب قرار دارند، درِ اتاقشان را به روی مردم باز کنند و فاصله‌ها را با مردم کم کنند، بیشتر میان مردم و در محافل مردم باشند و هرجایی که احساس کردند مردم، اجتماعی دارند در کنار آنها حضور داشته باشند.

اگر مردم مسئولین را از جنس خودشان و در کنار خودشان ببینند، مرهمی بر زخم‌های اقتصادی و دردها و مشکلات آنهاست. به مسئولین توصیه می‌کنم که گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌ها و مشکلات مردم داشته باشند. نیمی از رفع مشکلات مردم در دیدار با مسئولین است تا حرف‌های خود را با آنها بگویند و درد دل کنند. مسئولین همیشه به‌خصوص در شرایط اقتصادی فعلی کشور باید سنگ صبور مردم باشند و تلاش کنند از پشت میز بلند شوند و در کنار مردم باشند تا مردم بهتر بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

* رهبری مرداد ۹۶ خطاب به مسئولان فرمودند: «به میان مردم بروید، با مردم بی‌واسطه مرتبط شوید، از مردم بشنوید» این ارتباط در شهرقدس میان مردم و مسئولان برقرار است؟

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، در شهرستان قدس اقدامی که صورت گرفته است، به همراه فرماندار و سایر مسئولین و مدیران شهرستان، حضور مسجدمحور در محلات شهر انجام می‌شود. هر ۲ یا ۳ هفته یک‌بار همۀ مسئولین و مدیران شهرستان در یکی از مساجد محلات یا روستاها حضور پیدا می‌کنیم و حرف دل مردم را از نزدیک می‌شنویم و در همان‌جا رودررو پاسخ مشکلات مردم توسط مسئولین داده می‌شود.

اقدام دیگر در این شهر، ایجاد میز خدمت در نماز جمعه است. به برکت ۴۰ سالگی انقلاب، ۴۰ میز خدمت با حضور تمام دستگاه‌های حکومتی و دولتی و مدیران و مسئولان شهرستان در مصلی برقرار می‌شود و مردم مراجعۀ حضوری برای رفع مشکلات خود دارند.

اقدام دیگری که از طرف دفتر امام‌جمعه انجام می‌شود، بازدیدهای سرزده از ادارات و بدون اطلاع قبلی است؛ علاوه بر این بازدیدهای نامحسوس نیز انجام می‌شود. در بازدیدهای رسمی و سرزده قدم‌های خوبی برداشته شده و ان‌شاءالله سایر مسئولین این شکل بازدیدها و حضور میان مردم و شنیدن حرف مردم را داشته باشند و اینکه در ادارات یک صندوق ارتباط مستقیم با مسئولین ارشد هر شهرستان وجود داشته باشد و برای مردم یک پل ارتباطی موجود باشد تا بتوان مشکلات را کاهش داد.

* مهم‌ترین خواستۀ مردم شهر از مسئولان محلی را چه می‌دانید؟ متولی رفع این مشکل چه دستگاهی است؟

خواستۀ مردم را باید از خود مردم پرسید؛ اما به‌عنوان خدمتگزار مردم می‌توان گفت که در شهرستان قدس یکی از مشکلات تراکم جمعیتی در شهر است که البته در این زمینه فکرهای خوبی شده است و در آینده تحولاتی در این زمینه شاهد خواهیم بود.

مشکل دیگر، ترافیک است که از مشکلات عمدۀ این شهر محسوب می‌شود. نیاز به ارتقاء امنیت اجتماعی در شهر است که نیاز به افزایش نیرو و پایگاه‌های امنیت اجتماعی داریم که اقداماتی خوبی در دست اقدام است. مشکلات آب و فاضلاب ازجمله مشکلاتی است که مردم بسیار حرف برای گفتن دارند. برکات و نزولات آسمانی امسال مشکل کمبود آب را جبران کرد؛ اما مشکل فاضلاب برقرار است و در این زمینه وعده‌هایی داده ‌شده که ان‌شاءالله حل خواهد شد.

مردم شدیداً با مشکل بهداشت و درمان در این شهرستان مواجه هستند. فقط یک بیمارستان تأمین اجتماعی در شهر است و بخش‌هایی از آن شبانه‌روزی است و بخش‌هایی مانند داروخانه شبانه‌روزی نیست و مردم با مشکل مواجه هستند. برای حل این مسئله قرار شده توسعه‌ای در بخش بیمارستان داشته باشیم و بیمارستان دیگری وزارت بهداشت و درمان در دست ساخت دارد که امیدواریم آن‌طور که مسئولین وعده داده‌اند تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مشکل دیگر در این شهر، کبود فضاهای آموزشی و مدرسه است که نیاز است دولت و سازمان نوسازی مدارس و وزارت آموزش و پرورش و خیرین به صحنه بیایند و این مشکل نیز مرتفع شود.

نظر شما