شناسهٔ خبر: 156917 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تلاش برای جلوگیری از پژوهش های تکراری و کم کیفیت در شهرداری

بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: انتشار عمومی پژوهش های شهری می تواند از تکرار پژوهش ها جلوگیری کند و در میان مدت به ارتقای کیفیت پژوهش های انجام شده نیز بیانجامد.

به گزارش «نماینده»  ، بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مراسم آئین رونمایی نسخه جدید سامانه پژوهشیار با قابلیت اتصال به سامانه شفافیت شهرداری تهران که پیش از ظهر امروز در تالار ایران زمین ساختمان شماره ۲ شورای شهر تهران برگزار شده بود، با اشاره به اینکه این اتفاق می تواند بر کیفیت پژوهش های این حوزه بیافزاید، گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که پس از اتصال سامانه پژوهشیار به سامانه شفافیت رخ می دهد، جلوگیری از پژوهش های تکراری در شهرداری تهران است. پژوهش هایی که در واحدی از شهرداری انجام شده اما به دلیل آنکه در دسترس سایر واحدها نبوده، سهواً یا عمداً به واحدهای دیگر شهرداری نیز ارائه شده است.

وی در خصوص پژوهش های تکراری اضافه کرد: به طور مثال در یک سازمانی مثل بهزیستی یا وزارت کشور که حوزه کاری مشابهی دارند، مشاهده شده پژوهشی که در این نهادها انجام شده به عنوان پژوهش جدید به شهرداری عمداً یا سهواً داده شده است.

وی پیشنهاد داد این سامانه به سامانه های مشابهی مانند ایران داک متصل شود تا از هرگونه موازی کاری و تکرار در حوزه پژوهش جلوگیری شود.

آروین با بیان اینکه در دسترس قرار گرفتن این پژوهش ها بجز آنکه انباشت دانش را در جامعه افزایش می دهد، به ارتقای کیفیت پژوهش ها نیز کمک می کند، گفت: زمانی که یک سازمان پژوهشی را انجام می دهد، تنها یک ناظر کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار می دهد اما وقتی در معرض دید عموم قرار گیرد، این پژوهش توسط همتایان دانشگاهی و علمی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و در میان مدت نظارت همتایان باعث ارتقای کیفی پژوهش ها خواهد شد. زیرا در جامعه علمی کمتر رودربایستی وجود دارد و دانشگاهی  ها معمولاً بی رودربایستی نقاص علمی پژوهش ها را منتقل می کنند.

آروین با تاکید بر اینکه بجز پژوهش ها، پیوست های مطالعاتی نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، گفت: با انتشار پیوست های مطالعاتی پروژه های عمرانی، جریان نقد و ارزیابی پروژه ها توسط ناظران فراهم می شود و پیوست هایی که ضعیف و سوری است و قرار است با بودجه عمومی احداث شوند، توسط نهادهای نظارتی، رسانه ها و نهادهای تخصصی شناسایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ثمرات به اشتراک گذاری این پژوهش ها در پی خواهد داشت، این است که جامعه دانشگاهی می تواند به داده های سازمان ها دسترسی پیدا کند زیرا معمولاً سازمان ها این داده ها را به عنوان غنیمت های سازمانی می دانند و کمتر در اختیار نهاد دانشگاهی قرار می دهند که می توان بر اساس داده های مورد استفاده در این پژوهش ها سیاست گذاری های دقیق تری به نهاد اجرایی پیشنهاد کند.

وی تاکید کرد: امروز ۸۰۰ پژوهش که در سالهای اخیر در اختیار عموم قرار می گیرد که باید برای جلوگیری از کپی های احتمالی به سیستم هایی مانند ایران داک متصل شده و در این زمینه تفاهمنامه هایی با وزارت علوم بسته شود. همچنین برای آنکه تمامی پژوهش ها ثبت شود باید به سامانه مالی قراردادها متصل شوند تا در صورت عدم ثبت و کد قراردادی، امکان انجام پژوهش وجود نداشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: مرکز مطالعات در این میان باید نقش نهاد نظارتی را ایفا کند. ابتدا در برابر درخواست موضوع نهاد اجرایی، مجموع پژوهش های موجود را ارائه کند و در ادامه بر کیفیت پژوهش انجام شده نظارت کند.

نظر شما