شناسهٔ خبر: 156903 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

راهکارهای یک عضو کمیسیون صنایع مجلس برای کنترل قیمت خودرو

ایران خودرو یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «قیمت خودروهای داخلی عمدتا متاثر از رفتار دلالان است»، گفت که عده‌ای به دنبال این هستند که بازار شیرین شوند و دلالان به بازار خودرو بیایند تا شاید خودروسازها از ورشکستگی نجات پیدا کنند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا منصوری با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: در همه بازارها عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند اما در بازار خودرو ما شاهد حضور دلالان زیادی بودیم که آنها تعیین کننده قیمت خودرو هستند.

وی درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو نیز گفت: اگر این کاهش قیمت موقتی باشد تاثیر سریعی روی قیمت خودرو نخواهد داشت. اگرچه ممکن است روی قیمت خودروهای خارجی اثر بگذارد ولی قیمت خودروهای داخلی ما عمدتا متاثر از رفتار دلالان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «در دو سال گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد ارزانتر از قیمت کارخانه بود»، افزود: در آن زمان خودروی سوزوکی با ۱۳۰ میلیون تومان هم به فروش نمی‌رفت و بیرون از کارخانه قیمت آن ۱۲۰ میلیون تومان بود اما چه اتفاقی افتاد که این همه تقاضا برای خودرو بالا رفت. به نظر می‌رسد پول‌ها از بانک بیرون آمده، قدری کاهش تولید داشتیم و دلالان اقدام به خرید خودرو و بالا بردن تقاضای مصنوعی می‌کنند که همین امر منجر به افزایش قیمت خودرو شده است.

منصوری با بیان اینکه «دولت نقش موثری در کنترل قیمت خودرو نداشته» افزود: دولت می‌توانست با واردات خودروی دست دوم و ارائه مجوز در مورد خودروهایی که در بنادر هستند و اسقاط می‌شوند بازار را متعادل کند و اجازه خرید و فروش خودرو را به دلالان ندهد یا مالیاتی در این زمینه وضع کند اما مثل اینکه به دنبال این هستند که بازار شیرین شوند و دلالان به بازار خودرو بیایند که شاید خودروسازها از ورشکستگی نجات پیدا کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: مردم هم باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و پولی که برای آن زحمت کشیده‌اند با کالایی که خیلی هم ارزشمند نیست عوض نکنند. ما شاهد این بودیم که در مقطعی صبر و تحمل مردم باعث شد قیمت خودرو ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. در همه دنیا خودرو یک کالای موقتی و نه سرمایه‌ای است و پنج ساله اسقاط می‌شود اما اینکه کسی بیش از یک میلیارد تومان برای خودرو پول دهد لابد این پول را مفتی و راحت به دست آورده وگرنه کسی پولی که با زحمت به دست آورده را به چنین کالایی که ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌ارزد نمی‌دهد.

منصوری در پایان با بیان اینکه «در صورت خروج دلال‌ها از بازار خودرو وضعیت بازار خودرو به حالت قبل بر می‌گردد» از مردم خواست دوراندیش باشند و یک سال تحمل کنند تا وضع بازار به وضعیت مطلوب برگردد.

نظر شما