شناسهٔ خبر: 156889 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اسناد درخواست کمک آمریکا از انگلیس را به‌دلیل شکست‌های متعدد در منطقه در اختیار داریم

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اسناد درخواست آمریکا از انگلیس را برای مقابله با ایران با هدف جبران شکست‌های متعدد در منطقه در اختیار داریم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره آثار و ابعاد آزادی نفتکش ایرانی گریس یک گفت: جمهوری اسلامی ایران مدارای زیادی ظرف مدت اجرای برجام با طرف‌های غربی داشته و بعد از خروج آمریکا از آن در طول یکسال گذشته شاهد هستیم که جمهوری اسلامی بیشتر صبر راهبردی کرده است.

وی افزود: در طول این مدت تلقی طرف‌های مقابل آن بود که عدم اقدام جدی جمهوری اسلامی از موضوع ضعف و ناتوانی است اما بعد از اتمام حجت‌های لازم با آمریکا غرب و طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی از حالات مقاومت و مبارزه منفی به وضعیت مقاومت فعال بازگشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بارها در خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز غفلت می‌کردند اما ما بعضا چشم‌پوشی می‌کردیم و بعد از اینکه انگلیسی‌ها نفتکش گریس یک را بدون هیچ دلیل و توجیه قانونی متوقف کردند و در حیطه حاکمیتی جبل‌الطارق این اتفاق رخ نداد و ما اسناد و مدارک این موضوع را داریم که در آب‌های اسپانیا و با فشار آمریکا این کشتی متوقف شده و البته بخشی از این اسناد و مدارک را به دادگاه جبل‌الطارق دادیم موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما اسنادی را در اختیار داریم که آمریکایی‌ها از انگلیسی‌ها مُصِراً خواسته‌اند که برای جبران شکست‌های پی در پی در منطقه اقدامی انجام شود و درخواست کردند که نفتکش گریس یک را متوقف کنند.

وی افزود: در چند وقت اخیر آمریکایی‌ها شکست‌های متعددی را از جمهوری اسلامی پذیرا شدند که شکست اول در ارسال پیام ترامپ به مقام معظم رهبری از طریق آبه شینز نخست‌وزیر ژاپن بود. ضمن اینکه شکست دوم هم برای آمریکایی‌ها ساقط شدن پهپاد متجاوز آنها بود که این شکست را هم متحمل شدند، لذا آنها می‌خواستند با توقف کشتی گریس یک این شکست‌ها را جبران کنند اما تصور نمی‌کردند که جمهوری اسلامی به صورت جدی وارد عرصه شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما کشتی انگلیسی‌ها را به عنوان اقدام مقابله مثل و انتقامی متوقف نکردیم بلکه وقتی آنها بدون دلیل و حجت از طریق زورگویی نفتکشی گریس یک را متوقف کردند این سوال وجود دارد که چرا جمهوری اسلامی باید نسبت به تخلفات آنها اغماض داشته باشد.

ذوالنوری گفت:‌ آنها ممکن بود در گذشته تخلفات ریز و درشتی را داشته باشند ولی چون بنا بر تعامل بود اغماض می‌کردیم همان طور که در برجام دولتمردان ما به خیال آنکه طرف‌های مقابل وظیفه خودشان را انجام می‌دهند همه تعهدات‌مان را انجام داده و بر اجرای آن استمرار داشتیم، اما وقتی اتمام حجت کردیم وارد مرحله جدیدی از اقدامات شدیم.

وی گفت: توقیف نفتکش انگلیسی به دلیل توقیف نفتکش ایرانی نبود، بلکه آنها تخلفات و تعهداتی در منطقه داشتند که جمهوری اسلامی با آن تخلفات برخورد کرد و البته دلیلی همه بر اغماض و تصاحب تساهل به آنها نبود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تا پیش از توقیف نفتکش ایرانی گریس یک اگر انگلیسی‌ها تخلف و جسارتی در منطقه داشتند ما از کنار آن عبور می‌کردیم ولی هم اکنون که نفتکش ایرانی آزاد شده، این آزادی را به دلیل توقیف شدن انگلیسی‌ها تلقی نمی‌کنیم.

ذوالنوری گفت:‌ در آینده و در روزگار بعد هم هر قدرتی در منطقه و یا هر کشور خارجی در خلیج‌فارس و منطقه تحت پوشش امنیتی جمهوری اسلامی تخلفی داشته باشد با قوت با آنها برخورد خواهیم کرد. چرا که دوران اغماض و تساهل گذشته است.

وی تصریح کرد: از مبارزه منفی و خویشتن‌داری خارج شده‌ایم و به طور جدی با طرف‌های متخلف مقابله فعال خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌انگلیسی‌ها باید در نگاه‌ها و رفتارهای خود تجدیدنظر کنند و بدانند که پیروی از سیاست‌ها و رفتارهای آمریکا را باید کنار بگذارند.

وی افزود: بدترین دورانی که در تاریخ انگلیس سراغ داریم مربوط به زمانی است که آنها به عنوان یک کشور مستقل عمل نمی‌کنند و بدتری تحقیر مردم انگلیس، رفتارهای غیرمستقل دولتمردان انگلیسی است که متأسفانه آنها مجری سیاست‌های و اراده آمریکایی‌ها هستند نه منافع خودشان.

ذوالنوری اظهار داشت: انلگیسی‌ها باید رفتار غیرقانونی و غلط را کنار گذاشته و از زاویه تعامل با جمهوری اسلامی ورود کنند.

وی گفت:‌ حمل و نقل انرژی و تردد در آب‌هایی که در حیطه قدرت جمهوری اسلامی است که می‌توانم به تنگه هرمز و جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی)‌خلیج‌فارس و دریای عمان اشاره کنم که اگر آنها با جمهوری اسلامی تعامل نداشته باشند با مقابله فعال ایران مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد:‌ در اجرای تعهدات برجام هم انگلیسی‌ها در تأمین وظایفشان و همچنین تأمین منافع جمهوری اسلامی باید رفتار خود را تغییر دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر کشورها و طرف‌های مقابل ایران در برجام درس عبرت نگیرند و از زاویه تعامل با جمهوری اسلامی به ایفای وظایف‌شان عمل نکنند، طبیعی است که در حوزه‌های دیگر با مقاومت فعال جمهوری اسلامی و پیگیری حقوق ملت و برآمده از اصل عزت، رفتار و اقدام خواهیم کرد.

نظر شما