شناسهٔ خبر: 156874 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

دامین آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی

اعتبار دامنه، دامین آتوریتی، Domain Authority یا به اختصار DA ، امتیاز رتبه بندی موتورهای جستجو به یک وبسایت است که توسط Moz ارائه می گردد. این امتیاز پیش بینی می کند که تا چه اندازه یک سایت می تواند به خوبی راه رسیدن به رتبه های برتر نتایج جستجو را طی کند. امتیاز دامین آتوریتی عددی بین 1 تا 100 است، هرچه این عدد بالاتر باشد توانایی رتبه بندی سایت بالاتر می رود.

اعتبار دامنه بر مبنای فاکتورهای زیادی محاسبه می شود که شامل تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند و تعداد کل بک لینک های شما می شود. از این امتیاز می توان در مقایسه قدرت رتبه بندی سایت ها استفاده کرد و رشد یک دامنه را بررسی کرد. البته گوگل برای رتبه بندی صفحات نتایج از مقیاس DA استفاده نمی کند.

برای مشاهده DA وبسایت ها کافیست اکستنشن گوگل کروم MozBar را نصب کنید. با نصب این اکستنشن می توانید بک لینک وبسایت های رقیب را برای دامنه و هر صفحه منحصر به فرد دیگر سایت مشاهده کنید و آنالیز خوبی برای بهبود سئو سایت داشته باشید.

امتیاز دامین آتوریتی چطور محاسبه می شود؟

وبسیات Moz این امتیاز را عددی بین 1 تا 100 اعلام می کند، البته رشد اعتبار دامنه هر چه بالاتر می رود سخت تر می شود. رساندن DA از 10 به 20 کار بسیار ساده تری نسبت به 70 تا 80 خواهد بود.

دامین آتوریتی "خوب" چه عددی است؟

به طور کلی، سایت هایی که از تعداد بالایی بک لینک خارجی خوب برخوردار هستند (مانند ویکی پدیا) بالاترین میزان اعتبار دامنه را دارند، در حالیکه کسب و کارهای کوچکتر و سایت های با لینک های ورودی کمتر از DA بسیار پایین تری برخوردارند. سایت های تازه تاسیس و دامنه هایی که جدید هستند همگی با دامین آتوریتی 1 کار خود را شروع می کنند.

از آنجایی که دامین آتوریتی قرار است فقط قدرت رتبه بندی سایت ها را پیش بینی کند، صرفا تلاش برای بالا بردن DA نباید هدف اصلی شما باشد. به اعتبار دامنه حریفان اصلی خود در نتایج جستجو نگاه کنید و سعی کنید امتیاز بالاتری نسبت آنها بدست آورید. بهترین استفاده ای که از DA می توانید بکنید همین مقایسه است، سایت های رقیب خود را بسنجید و کیفیت بک لینک های رقبا را با سایت خود مقایسه کنید. از آنجایی که DA تنها ابزاری برای مقایسه است ، هیچ عددی برای دامین آتوریتی لزوما "بد" یا "خوب" نیست.

تفاوت اعتبار دامنه DA با اعتبار صفحات PA

دامین آتوریتی به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در بسیاری از فعالیت های سئو و برنامه های بازاریابی آنلاین گنجانده شده است. در حالیکه دامین آتوریتی فاکتور پیش بینی قدرت رتبه بندی کل دامنه و سابدامین های آن است، آتوریتی صفحه یا Page Authority همین فاکتور اما برای یک صفحه منحصر به فرد از دامنه کلی است.

چطور دامین آتوریتی سایت را افزایش دهیم؟

افزایش اعتبار دامنه منوط به افزایش بک لینک های با کیفیت برای وبسایت است. دو راهکار اصلی برای کسب بک لینک با کیفیت:

خرید رپورتاژ آگهی از وبسایت های معتبر

خرید بک لینک

اما برای کسب بک لینک رایگان چه راهکاری وجود دارد؟ شما بایستی محتوای با کیفیت و مناسبی تولید کنید که مخاطبان برای اشتراک گذاری آن ترغیب شوند. شما می توانید با استفاده از تب top pages در ابزار moz بهترین و قوی ترین صفحات سایت خود و رقیبان را مقایسه کنید و برایشان لینک سازی کنید.

حتما وضعیت صفحات با کیفیت و قوی سایت را بررسی کنید و محتوای آن را بروزرسانی کنید و از نبود ارور 404 اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت صفحه را به یکی از مرتبط ترین صفحات دیگر ریدایرکت کنید.

بهترین راه برای افزایش DA ، بهبود سئوی کلی سایت است. هم چنین باید برای بدست آوردن لینک های ورودی با کیفیت تلاش بیشتری انجام دهید.

چرا دامین آتوریتی سایت تغییر می کند؟

از آنجایی که اعتبار دامنه و صفحات با توجه به فاکتورهای بسیار زیادی محاسبه می گردد، پیدا کردن دلیل اصلی این تغییر چالش بزرگی خواهد بود. اگر DA شما بالا یا پایین رفته است، فاکتورهای بسیاری می توانند علت این تغییر باشند، مانند:

- رشد بک لینک های شما هنوز ایندکس نشده است.

- رشد قابل توجه بک لینک های سایت های با اعتبار بالا که پروسه محاسبه DA را کمی زمان بر می کند.

- بک لینک های شما از سایت هایی بدست آمده که در رتبه بندی گوگل جایی ندارند.

- بک لینک های سایت شما کم یا زیاد شده است.

- اعتبار دامنه شما هنوز پایین است و تحت تاثیر نوسانات بیشتری قرار می گیرد.

تغییرات DA در سال 2019

در سال 2019 تغییرات بزرگی در محاسبه Da صورت گرفت. بسیاری از وبسایت ها با رشد ناگهانی و برخی با افت شدید مواجه شدند. با هم بررسی می کنیم که دقیقا چه اتفاقی افتاد و چه تغییراتی رخ داد؟

وبسایت Moz اعلام می کند که ثبات، نقش مهمی در تعیین ارزش دامین آتوریتی دارد، بهمین دلیل آنها قصد دارند تغییرات بزرگی را اعمال کنند که با هم بررسی می کنیم:

برخی سایت ها که چند سالی فعالیت داشته اند و توانسته اند اعتبار دامنه خود را بالا ببرند و حالا بدلیل عدم فعالیت رتبه ای در نتایج جستجو ندارند، با افت DA مواجه شدند و برخی دیگر که رشد قابل توجهی داشتند توانستند با جهشی در DA روبرو شوند.

وبسایت Moz ، فاکتورهای رتبه بندی پشت پرده دامین آتوریتی را بهبود بخشیده است. بررسی دقیق تر لینکهای ورودی به وبسایت، اسپم اسکور و کیفیت و ترافیک بک لینک های سایت در اولویت قرار گرفته است.

وبسایت Moz معتقد است که با این تغییرات اساسی، دامین آتوریتی را بهتر، قابل اعتمادتر و دقیق تر از همیشه ارائه می دهند. حالا آنها ادعا می کنند که تمام فعالیت های اسپم برای افزایش اعتبار دامنه را تشخیص می دهند.

چه نکاتی درباره DA را باید در نظر داشته باشیم؟

از DA به عنوان یک فاکتور برای مقایسه استفاده کنید و معیار اصلی قرار ندهید.

در واقع هر استفاده دیگری از این مقیاس به جز برای مقایسه قدرت کلی وبسایت ها بی معنی است. چیزی که امروزه و با این تغییرات مهم است رشد یا کاهش DA سایت شما نیست بلکه رشد یا کاهش آن نسبت به رقبایتان است.

به مشتری های خود درباره تغییرات توضیح دهید.

قطعا لازم است تا برای توضیح دادن این تغییرات به مشتری های خود آماده باشید، با وجود اینکه تغییرات اینگونه همیشه موجب نگرانی می شود، اما دامین آتوریتی جدید از هر نظر بهتر است و برای تصمیم گیری های بعدی در بهبود سئو و تعیین استراتژی های شما راه گشا خواهد بود.

حرف آخر...

اعتبار دامنه تنها عددی برای مقایسه سایت با سایت های همکار است و نباید به منظور دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. هر چه DA بالاتر باشد پتانسیل سایت برای رشد و رسیدن به نتایج برتر گوگل بیشتر است. همان طور که الگوریتم های گوگل همواره در حال تغییر هستند الگوریتم های وبسایت Moz نیز برای محاسبه آتوریتی سایت ها متغیر هستند. آخرین تغییر و بروزرسانی domain authority در تاریخ 5 مارس 2019 صورت گرفت.

امیدواریم این مقاله اطلاعات خوبی در اختیار شما گذاشته باشد. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید و این پست را به اشتراک بگذارید.

نظر شما