شناسهٔ خبر: 156853 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی باید از اختیارات ویژه‌اش برای مبارزه با فساد و بهبود معیشت مردم بهره می‌بُرد

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اختیارات ویژه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در این دوره اعطا شد، تاکید کرد: آقای روحانی باید از این اختیارات برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و رونق «کسب و کار» بهره ببرد.

به گزارش «نماینده» محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به سؤالی درباره اختیارات رئیس جمهور، اظهار داشت: به غیر از اختیارات وسیعی که در قانون اساسی به رئیس جمهور داده شده، به عنوان مثال تعیین وزرا و پیشنهاد آنها به مجلس با رئیس جمهور است، اختیارات دیگری نیز به آقای روحانی واگذار شده است.

وی با اشاره به اختیارات رئیس جمهور بر مبنای قانون اساسی، ادامه داد: فرد دیگری نمی‌تواند به جای رئیس جمهور تصمیم‌گیری کند و این بحث مهمی است اگر رئیس جمهور ، وزرای کاردان و لایقی را انتخاب کند، قطعا می‌تواند در کارآمدی دولت تأثیر بگذارد و در بهبود اوضاع اقتصادی، معیشتی و رفاهی مؤثر باشد.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از اول انقلاب تا کنون هیچ رئیس جمهوری به اندازه روحانی این میزان اختیار و قدرت نداشته است، افزود: دلیل آنهم این است که مقام معظم رهبری با استفاده از جایگاه ولایت فقیه «شورای هماهنگی سران سه قوه» را برای رفع مشکلات و موانع اقتصادی کشور تعیین کرده‌اند.

*سرمنشاء فساد در برخی دستگاه‌های دولتی مانند بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها بود

وی افزود: مصوبات این شورا می‌تواند به گونه‌ای باشد که قوانین جاری کشور را نقض و حتی مصوبات بسیاری از شوراهای عالی در حوزه اقتصادی را نفی کند.

زاهدی تأکید کرد: این اختیار را کدام رئیس جمهور تا به حال داشته که بتواند به واسطه آن شورا حتی قانون را زیر پا بگذارد، «قانون را دور بزند»؟ پس اختیارات آقای رئیس جمهور در این دوره بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: باید از این اختیارات ، امکانات و اقتداری که در دست‌شان هست به خوبی برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم برای رونق «کسب و کار» بهره ببرد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای مبارزه با مفسدین اقتصادی و بحث‌های پولشویی رانت‌خواری و خیلی از فسادهایی که سر منشاءش در برخی از دستگاه‌های دولتی بوده مثل «بانک مرکزی» و یا حتی برخی از وزارتخانه‌ها باید از این اختیارات استفاده می‌شود، امیدواریم آقای رئیس جمهور از این اختیارات در سایه مقام معظم رهبری به ایشان اعطا شده حداکثر استفاده را برای رفع مشکلات داشته باشد.

نظر شما