شناسهٔ خبر: 156839 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماینده ادوار مجلس: اختیارات فعلی روحانی آرزوی روسای جمهور پیشین بود

جعفر قادری/2 نماینده ادوار مجلس گفت: مشکلات جامعه ناشی از کمبود اختیار روحانی و دولتش نیست بلکه به عدم انسجام موجود در تیم اقتصادی دولت باز می‌گردد .

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، درباره اختیارات گسترده حسن روحانی نسبت به روسای جمهور پیشین گفت: در دوره ریاست جمهوری فعلی با شکل‌گیری ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای هماهنگی اقتصادی و جلسه سران قوا که بسیاری از نمایندگان خارج از قوا هم در آن حضور دارند مردم انتظار رفع سریع‌تر مشکلات را دارند. این در حالی است که مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر حل مشکلات معیشتی مردم دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری حین راه‌اندازی تشکیل شورای هماهنگی سران قوا و شورای هماهنگی اقتصادی، رفع سریع‌تر مشکلات در وضعیت فعلی را خواستار شده‌اند. ضمن اینکه این شورا و جلسه، اختیار بسیار ویژه‌ای برای برون رفت از وضعیت فعلی دارد و بر همین اساس هم دولت اختیار عمل بسیاری دارد. 

نماینده ادوار مجلس گفت: دولت با توجه به حضور رئیس قوه مجریه در راس شورای هماهنگی اقتصادی و جلسه سران قوا دیگر نمی‌تواند بهانه کم بودن اختیار را بیاورد چرا که در هیچ دوره‌ای از دولت‌های پس از انقلاب اختیارات فعلی دولت آقای روحانی مسبوق به سابقه نبوده و هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه اختیارات آقای روحانی اختیار عمل نداشته است. 

قادری گفت: اگر تیم اقتصادی دولت به خوبی بتواند مقدمات و تصمیمات لازم را در شورای اقتصاد مقاومتی گرفته و به جلسه سران قوا ارجاع کند این امکان وجود دارد که در تمامی حوزه‌ها و اقدامات، نظرات دولت تامین شود و اگر بنای بر حل مشکلات داشته باشد دیگر بهانه‌ کم بودن اختیارات وجود نخواهد داشت لذا این امکان و ظرفیت با توجه به اختیارات فوق‌العاده آقای روحانی در شرایط فعلی برای دولت وجود دارد. 

وی تصریح کرد: معمولا روسای جمهور در پایان دولت‌شان بهانه‌گیری‌ می‌کنند و درحقیقت ناتوانی‌ها و قصور خود را به نداشتن اختیار وصل می‌کنند که بر همین اساس هم آقای روحانی چنین بهانه‌ای را گرفته است اما با توجه به اختیارات رئیس جمهور فعلی که فراتر از قانون اساسی است و مسبوق به سابقه هم نیست مردم انتظار رفع مشکلات کشور را دارند؛ هر چند بهانه دولت‌های قبلی که اختیار عمل‌شان کمتر از وضعیت فعلی بود قابل پذیرش است اما برای آقای روحانی چنین بهانه‌ای قابل قبول نیست. 

نماینده ادوار مجلس گفت: ظرفیتی که دولت آقای روحانی در حجم گسترده اختیارات با تدبیر مقام معظم رهبری و با شکل‌گیری شورای عالی اقتصاد مقاومتی و شورای هماهنگی سران قوا و جلسه سران قوا که آرزوی روسای جمهور پیشین بوده، بی‌نظیر است؛ در شرایط فعلی قوای قضاییه و مقننه با قوه مجریه  تعامل و همراهی ویژه‌ای دارند و می‌تواند مشکلات کشور را خیلی سریع‌تر حل کنند. ضمن اینکه حضور میدانی و قاطع رئیس قوه قضاییه برای برخورد قاطع مفسدین اقتصادی و همچنین تعامل و همراهی وی با فعالان اقتصادی و وقتی که رئیس دستگاه قضا برای این قضیه گذاشته و از نزدیک مسائل را بررسی کرده؛ قطعا کمک بزرگی به قوه مجریه است. 

*مجلس در برابر زیاده خواهی دولت اراده ای نداشته است

قادری گفت: مجلس شورای اسلامی تاکنون اکثر نظرات و دیدگاه‌های دولت را در مسائل مختلف تامین کرده است و کمترین اصطکاک و برخوردی را با دولت داشته که البته تا اندازه زیادی هم منجر به زیر سوال رفتن استقلال قوه مقننه شده است چرا که در برابر زیاده‌خواهی‌های دولت اراده‌ای از خود نشان نداده است. 

وی خاطرنشان کرد: فضا و شرایط فعلی برای رفع مشکلات کشور با توجه به اختیارات فراوان آقای روحانی و دولت نمی‌تواند بهانه جدیدی برای برون رفت از مشکلات باشد لذا دولت باید برای سر و سامان دادن به امور از اختیار و اقدام لازم برخوردار است که می‌تواند بسیار سریع به این موضوع ورود کرده و مشکلات را رفع کند. 

* عدم انسجام تیم اقتصادی دولت

قادری گفت: مشکلات فعلی و موجود در جامعه ناشی از کمبود اختیار دولت نیست بلکه ناشی از عدم انسجام موجود در تیم اقتصادی دولت است ضمن اینکه عدم همکاری‌های بخش‌های متعدد دولت و وجود تعارضات و تضاد سیاست‌های مختلف در بخش‌های مختلف قوه مجریه است منجر به آن شده که مشکلات حل نشود. 

وی افزود: این تصور که اختیار دولت و وزارتخانه‌ها کم و در اختیار افرادی خارج از این وزارتخانه‌ها است و بعضاً به حوزه سیاست خارجی و فرهنگی اشاره می‌شود کاملا اشتباه است؛ لذا دولت نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت خود به ویژه در امورات مربوط به اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ شانه خالی کند. 

نماینده ادوار مجلس گفت: مسائل و مشکلاتی که دولت با آن دست به گریبان است ناشی از عدم چابکی دولت و وقت کمی است که اعضای کابینه برای اقتصاد و شرایط فعلی کشور می‌گذارند.

وی گفت: عدم مراقبت‌های لازم در دولت، با وجود حجم زیاد ریخت و پاش‌ها و فسادهای ناشی از عدم وجود کنترل‌های لازم در کلیت دولت منجر به آن شده که سرمایه اجتماعی دولت کم شود و همین موضوع باعث شده که مردم به سمت توصیه‌ها و تاکیدات دولت توجهی نکنند و هرگاه دولت حرف‌،‌ ادعا و سیاستی را اعلام می‌کند مردم برخلاف آن عمل می‌کنند. 

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: رفتار خلاف مردم نسبت به دیدگاه‌ها و توصیه‌ها و پیشنهادات دولت، ناشی از سیاست‌های غلط، ریخت‌وپاش‌ها و بی‌اعتمادی مردم به آن است. 

وی تصریح کرد: وقتی هر روز صحبت از اختلاس،‌ حیف و میل و هدر رفت منابع وجود دارد منجر به آن شده است که عملا دولت نتواند اعتماد عمومی را جلب کند و نظرات و دیدگاه‌های خودش را پیش ببرد.

 وی تصریح کرد: مشکلات فعلی در دولت و مقاومت‌هایی که بخش‌هایی از جامعه نسبت به سیاست‌های غلط دولت دارند نتیجه عملکرد نامناسب دولت است. 

قادری گفت: دولت در شرایط فعلی در یک سربالایی قرار گرفته است که برای فرار از ایفای وظایف و انجام مسئولیت‌ها، بهانه اختیارات کم را عنوان کرده در حالی که اختیارات فعلی دولت آقای روحانی نسبت به دولت‌های پیشین بسیار بیشتر است و با توجه به اختیاراتی فوق العاده‌ای که مقام معظم رهبری به دولت آقای روحانی داده که در هیچ زمانی در جمهوری اسلامی وجود نداشته است مردم انتظار عملکرد بسیار بیشتری دارند.  

نظر شما