شناسهٔ خبر: 156833 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خطیب نماز عید قربان تهران:

مساله کشمیر از مسیر عقلانیت قابل حل است نه سرنیزه

ابوترابی حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به مساله اخیر کشمیر گفت: عقلانیت، مدیریت مبتنی بر اخلاق و علم وحدت کشور را خلق می کند، مبادا به سرنیزه روی بیاورید.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد خطیب نماز عید قربان تهران در خطبه‌های نماز این عید که در مصلی امام خمینی برگزار شد، گفت:‌شخصیت‌هایی که قرآن آنان را صاحبان قدرت و منزلت و در سایه عمل صالح به شخصیتی مقتدر معرفی و نامیده است، دارای مبانی اعتقادی مستحکم و اصول و ارزش‌های اخلاقی و آراسته به عمل صالح و ثابت‌قدم هستند.ضمن اینکه عمل این افراد مبتنی بر دانش بوده و انسان‌ساز هستند.

وی افزود: اقتدای به ابراهیم (ع) یعنی آراسته شدن به عمل برآمده از دانش، علم، معرفت و آراسته بر عمل مبتنی بر ایمان که انسان‌ساز بودند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: تقوا عبارت است از ایمان و عمل صالح و آراستگی به بینش و معرفت و بصیرت و عمل برآمده از علم  که قرآن تأکید زیادی بر آن دارد.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: قرآن به انسان‌هایی که آراسته به عمل صالح و معرفت و ایمان و دانش هستند، پاداش ویژه‌ای را مرحمت کرده و می‌گوید این دسته از انسان‌ها همواره یاد قیامت هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بالاترین آثار و عمل صالح توجه به عالم آخرت و قیامت است که بر همین اساس انسان نگاه بلندمدتی را به دست آورده و با آرمان‌های بلند و سعادت‌بخش ابدی قدم برمی‌دارد و نگاه روزمره ندارد.

ابوترابی‌فرد گفت:‌اهل ایمان عالم آخرت را می‌بیند و عمل آنان بر همین اساس صالح است.

خطیب نماز عید قربان تهران گفت:‌زمانی که امام خمینی (ره) پیش از انقلاب در نجف اشرف حضور داشتند در پاسخ به نامه تسلیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی آمریکا و اروپا که به مناسبت رحلت دکتر شریعتی نوشته شده بود گفت من که زندگی‌ام به اسلام خدمتی نکرد اما امیدوارم مرگم موجب خدمت باشد یعنی اینکه خمینی در اندیشه خوب‌ مردن بوده است. لذا تمام تفکر امام معطوف به مرگ زیباست و انسانی که چنین تفکری داشته باشد قطعا مجاهدی فی‌سبیل‌الله و انقلابی است چرا که هیچ خوفی در او وجود ندارد و بر همین اساس است که می‌گوید با دلی آرام، قلبی شاد و ضمیری امیدوار از پیشگاه برادران و خواهران گرامی مرخص شده و به دیار ابدی می‌روم.

وی تصریح کرد: راه ابراهیم خلیل‌الله آراستگی به ایمان،‌عمل صالح و مبتنی بر دانش و توجه به عالم آخرت و رسیدن به بالاترین راه اخلاق است.

ابوترابی‌فرد گفت:‌در قنوت نماز عید، درخواست ویژه‌ای از خداوند متعال داریم که این امر نقشه راه ماست و باید به مضامین بلند آن توجه کنیم. ضمن اینکه انسان مؤمن همواره باید قله را نگاه کند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ملت اسلام باید گام‌های خود را در نقطه‌ای بگذارد که گام‌های ابراهیم خلیل‌الله گذاشته شده بود.

وی با تأکید بر اینکه انبیاء الهی دغدغه گناهکاران و اهل معصیت را دارند و بر همین اساس برای آنان نگران هستند، گفت: حضرت ابراهیم حلیم بود ولی آیا ما هم پیرو این خصیصه پیامبر الهی هستیم؟ ما چقدر برای معصیت‌کنندگان و گناه‌کاران نگران هستیم و آنان را از این کار پرهیز داده‌آیم؟ باید تا مأیوس نشده‌اند به فکر یکدیگر باشیم.

ابوترابی‌فرد افزود: عید قربان روز تجدید بیعت با ابراهیم خلیل‌الله است و آنهایی که در نمازجمعه و نمازهای جماعت حضور دارند باید بیش از دیگران دغدغه آنها را داشته باشند.

خطیب نماز عید قربان تهران با اشاره به سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به کشورمان گفت: سید آزادگان حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در زندان‌های رژیم بعث همواره اعلام می‌کرد که همه باید با هم استقامت و ایستادگی داشته باشیم و بر همین اساس برای ملت ایران نیروهای مسلح،‌ امام و انقلاب پیام‌آور عزت و کرامت باشند و همین اندیشه منجر به آن شد که آزادگان، اقتداری با شکوه را بیافرینند.

وی گفت:‌در طول سالیان پررنج، پر شکنجه و سیاه اسارت آزادگان عزیز حتی یکبار هم پیامی ندادند که ما خسته شده‌ایم بلکه پیام‌شان برای امام و مسئولین، ایستادگی و استقامت و مقاومت بوده است که البته همین پیام دفاع مقدس را به قله تبدیل کرد.

ابوترابی‌فرد گفت: مبارزه ابراهیم خلیل‌الله با کفر، استکبار و زیاده‌خواهی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: آمریکا کیست که عده‌ای ملازم آن شده و در برابر آن خضوع می‌کنند؟ قدرت‌های استکباری چه شأنی دارند که ملت‌ها را مقهور خود کرده‌اند؟

وی تأکید کرد: انگلیس امروز و بریتانیای دیروز باید از ملت ایران درس بگیرد ضمن اینکه اروپای مقهور و تسلیم در برابر نظام سلطه و آمریکا باید شخصیت مستقلی داشته باشد.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: ملت ایران و اسلام و جبهه مقاومت درس استقلال و استقامت را از مدرسه ابراهیم خلیل‌الله نشان داده است.

امام جمعه موقت تهران گفت:‌ امام خمینی (ره) ملت ایران را در دنیای اسلام به عنوان مردمی همواره ایستاده و مقاوم در برابر نظام استکبار و سلطه نشان داده است.

وی گفت: اقتدار باشکوه انقلاب اسلامی ایران تداوم راه مدرسه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و ابراهیم خلیل‌الله است.

خطیب نماز عید قربان تهران تصریح کرد: ملت ایران و مردم عزیز و شجاع  و مستقل عراق دلیرمردان سوریه،‌ مردم مقاوم لبنان و حزب‌الله عزیز و مقاوم و دلیرمردان یمنی بدانند که در راه مقاوم ابراهیم خلیل‌الله و ایستادگی در برابر بت‌ها و مجسمه‌های بی‌جان و بی‌روح و نشان‌ دادن اقتدار او گام برمی‌دارند.

وی با اشاره به اقتدار هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران که به دنیا نشان داده شده است،‌تصریح کرد: سبزپوشان مقتدر، پهپاد آمریکایی را هدف قرار ندادند بلکه شخصیت پوشالی آن را نشان داده و هدف قرار دادند و ابهت آمریکا را فرو ریختند.

امام جمعه موقت تهران گفت:‌این کشتی انگلیسی نبود بلکه بریتانیای کبیر بود که در برابر قدرت بزرگ ملت ایران احساس ضعف کرد و این همان راه ابراهیم خلیل‌الله است که آتش را به گلستان و دسیسه‌ها را به راهبرد عزت تبدیل کرده و می‌کند.

ابوترابی‌فرد گفت:‌راهبرد جمهوری اسلامی 4 دهه است که در دنیا نشان داده می‌شود و بر اساس همین راهبرد در برابر آمریکا نظام سلطه و استکبار مقاومت و ایستادگی کرده‌ایم. ضمن اینکه همین مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین و زنان و کودکان مظلوم آن در برابر رژیم صهیونیستی که نماینده نظام سلطه در منطقه ماست و دستش در کشتار آنان وجود دارد  الهام گرفته از مدرسه ابراهیم خلیل‌الله است.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه شده از آرمان‌های مدرسه ابراهیم خلیل‌الله از سوی مردم ایران و به استقبال خطر رفتن بر اساس مبانی دینی و با استفاده از دانش هم بخش دیگری از اهداف و آرمان‌های مدرسه ابراهیم خلیل‌الله است.

خطیب نماز عید قربان تهران با بیان اینکه ما در سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه قرار داریم، تصریح کرد: آقای میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در سالگرد جشن آزادی سرزمین های اشغالی لبنان اینگونه گفت «درود بر آنها که صبر و ایستادگی داشتند (در تجلیل از رزمندگان مقاومت) و با خون هایشان خاکمان را آبیاری کرد.»

ابوترابی فرد افزود: این رزمندگان شجاع، این سربازان پر توان انقلاب، شاگردان مدرسه حضرت ابراهیم خلیل الرحمان هستند که این راه را آغاز کردند و با قدرت هم تداوم می بخشند.

وی گفت: آنان که در مسجد الاقصی بر خواهران و برداران مظلوم فلسطینی ما یورش بردند، بدانند که بر سر نیزه می‌توان تکیه کرد، اما نمی‌توانند بر سر نیزه بنشینند، رژیم صهیونیستی، آل سعود و آل خلیفه بر سر نیزه نشسته‌اند و رژیم هایی که بر سر نیزه نشسته اند قطعا محکوم به نابودی و زوال هستند.

خطیب نماز عید قربان تهران در خصوص مساله اخیر کشمیر گفت: عقلانیت، مدیریت مبتنی بر اخلاق و علم وحدت کشور را خلق می کند، مبادا به سرنیزه روی بیاورید. ملت مسلمان کشمیر جزیی از امت اسلام است و هر حرکت غیرقابل دفاع و غیر اصولی با هر فردی از جامعه اسلامی، برخورد با امت اسلام است.

ابوترابی فرد بیان کرد: مسلمانان و غیر مسلمانان صدها سال است که با هم در شبه قاره هند زندگی مسالمت آمیز دارند، حاکمان باید این نوع زندگی را استحکام ببخشند. منطقه ما ظرفیت تنش و نزاع را ندارد. ما دغدغه آرامش و امنیت در امت اسلام، صلح در شبه قاره هند و دغدغه همکاران، خواهران و برادارن خود در جهان اسلام را داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولتمردان پاکستان و هند در شبه قاره هند، با عقلانیت و دانش، راه را برای حراست از حقوق انسان‌ها و مسلمانان به ویژه در کشمیر فراهم کنند و ما شاهد دوستی و مودت آنها باشیم.

نظر شما