شناسهٔ خبر: 156827 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خانه تکانی پول ملی مستلزم اقدامات اولیه است

یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: خانه‌تکانی پول ملی حتما باید با اقدامات اولیه همراه باشد در غیر این صورت یک رفرم پولی است و اثر مثبتی در اقتصاد ندارد.

به گزارش «نماینده»،  علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای حذف چهار صفر از پول‌ ملی در ، اظهار  داشت: شرایط فعلی از نظر زمانی، اجرایی، ساختاری و شاخص‌های کلان اقتصادی برای حذف چهار صفر مناسب نیست.

وی با بیان اینکه این مصوبه دولت باید در قالب لایحه به تصویب مجلس برسد، افزود: برای حذف چهار صفر باید یک سری اقدامات اولیه و اصلاح سیاست‌گذاری انجام شود؛ ما بدون برنامه اجرایی در این زمینه موفق نخواهیم بود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه اگر شرایط برای حذف صفر فراهم نباشد، ممکن است که صفرها برگردند، ادامه داد: تجربه سایر کشورها در این زمینه نشان دهنده این است که حذف صفر، مرحله اولیه یا میانی یک زنجیره اقتصادی نیست بلکه آخرین مرحله آن است. اگر ما با این کار به دنبال افزایش ارزش پول ملی هستیم در موقعیت فعلی به این هدف نمی‌رسیم.

یوسف‌نژاد با تأکید بر اینکه برای حذف صفر از پول ملی باید پیش بینی‌های حقوقی، فنی، سیاسی و اقتصادی انجام شود در غیر این صورت حذف 4 صفر کارایی ندارد، گفت: خانه‌تکانی پول ملی حتما باید با اقدامات اولیه همراه باشد در غیر این صورت یک رفرم پولی است و اثر مثبتی در اقتصاد ندارد.

نماینده مردم ساری در مجلس عنوان کرد: اگر پیامدهای مالی، حقوقی، فنی، سیاسی و اقتصادی حذف پول ملی به درستی ارزیابی نشود چیزی که از حذف چهار صفر عاید ما خواهد شد، جمع آوری و امحای ریال و طراحی و چاپ تومان است و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد.

یوسف‌نژاد تأکید کرد: دولت برای افزایش قدرت پول ملی باید فکری برای مهار رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، رونق اقتصادی، کاهش تورم، کاهش بدهی‌های دولت و همچنین اصلاح بودجه کند.

نظر شما