شناسهٔ خبر: 156825 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کمبود ساخت 600 هزار واحد مسکونی در سال/ مسکن مهر موفق‌ بود

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تعداد پروانه‌های ساخت مسکن که توسط بخش خصوصی صادر شده، بین 350 تا 400 هزار واحد است، در حالی که حدود 600 هزار واحد مسکن کمبود داریم که باید دولت و انبوه‌سازان با کمک یکدیگر و تسهیل‌گری ورود جدی داشته باشند.

به گزارش «نماینده»،مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مسکن فرابخشی است و متعلق به وزارت راه و شهرسازی نیست.

وی افزود: بازار مسکن باید توسط بخش خصوصی هدایت شود اما دولت باید در این زمینه سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری داشته باشد و بخش خصوصی آن را اجرا کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: سیاست‌هایی که دولت در امر تولید مسکن به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا اجرایی می‌کند، می‌تواند منجر به تثبیت بازار و رفع نیازهای آن شود. این در حالی است که در سه ماه گذشته بازار مسکن با کاهش معاملات رو به رو بوده است و در بعضی از نقاط تا 60 درصد کاهش معاملات داشته‌ایم.

کیان‌پور خاطرنشان کرد: بخشی از کاهش معاملات مسکن به دلیل سیاست‌گذاری دولت است اما بخش عمده این اقدام به موضوع ارزش پول ملی کشور باز می‌گردد که در این چند ماه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی بین 20 تا 25 درصد ارتقا پیدا کرده است و همین امر کمک‌کننده به بازار مسکن جهت تعادل آن است.

وی افزود: باید کمک کنیم تا سرمایه‌گذاران واقعی وارد بخش مسکن شده و واسطه‌ها و دلالان که وارد این بازار شده‌اند و اقدامات آنها فقط به منظور حفظ نقدینگی آنان بوده است از بازار خارج شده و سرمایه‌گذاران واقعی بتوانند با تلاش خود اقدامات لازم را انجام دهند، لذا باید کمک کنیم دلالان هرچه سریع‌تر از این بازار خارج شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: وقتی دولت تصمیم گرفته است 500 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر را به اتمام برساند و 400 هزار واحد مسکن با سیاست‌گذاری دولت آغاز شده است و بانک مرکزی از طریق بانک مسکن قرار است تسهیلات لازم را پرداخت کند، بخشی از سیاست‌گذاری دولت در بخش مسکن محسوب می‌شود اما باید همه کشور کمک کنند تا نواقص موجود به ویژه موضوعات مالی حل شود تا هرچه سریع‌تر در بخش تولید مسکن اقدامات لازم را انجام دهیم.

کیان‌پور افزود: باید حداقل یک میلیون مسکن در طول هر سال با کمک بخش خصوصی و سیاست‌گذاری دولت تولید شود.

وی ادامه داد: سیاستی که دولت برای تولید مسکن برای دهک‌های اول تا ششم انجام می‌دهد قطعا می‌تواند منجر به تعدیل بازار شود و در به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا هم کمک کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر مسکن مهر در طول این 10 سال اجرا نشده بود، حجم زیادی از متقاضیانی که نیاز به خانه و سرپناه داشتند به تقاضای جامعه اضافه می‌شد، ضمن اینکه این تقاضای واقعی، برای اقشاری بود که امکان خانه‌دار شدن نداشتند.

کیان‌پور اضافه کرد: تسهیلاتی که برای هر خانواده و به ویژه زوج‌های جوان در نظر گرفته می‌شود فقط می‌تواند 20 درصد قیمت خرید یک ملک را پوشش دهد. ضمن اینکه زمان انتظار این کار هم 15 سال است، لذا بهترین کار برای تعادل عرضه و تقاضا اعمال سیاست‌گذاری دولت برای دهک‌های ششم به بالاست،‌ ضمن اینکه بین دهک‌های ششم تا سوم از طریق سیاست‌گذاری دولت و با کمک بخش خصوصی و انبوه‌سازان خانه‌دار می‌شوند. همچنین دهک‌های اول و دوم که اقشار کم‌درآمد و مستضعف هستند و حتی احساس داشتن مسکن مناسب برای خود ندارند، باید از طریق سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مسکن و یا نهادهای حمایتی دیگر صاحبخانه شوند.

وی گفت: طرح مسکن مهر یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی بود که در این زمینه اجرایی شد و اگر این سیاست نبود حداقل 2 میلیون تقاضا بر تقاضای فعلی بازار اضافه می‌شود، ضمن اینکه می‌توانست در بازار اجاره‌ بها هم نیز سونامی ایجاد کند که قابل جبران نبود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: برخی از مردمی که در ابتدای اجرای طرح مسکن مهر با 5 و 6 میلیون آورده صاحب مسکن شدند در شرایط فعلی امکان خانه‌دار شدن قطعا نداشتند.

کیان‌پور با بیان اینکه دولت نقش اساسی بی‌بدیلی در سیاست‌گذاری بخش مسکن دارد و باید به دنبال تولید آن باشد گفت: اگر دولت برای خانه‌دار شدن دهک‌های اول تا بخشی از دهک ششم اقدام نکند، ما قطعا انبوهی از تقاضاها خواهیم داشت که هر مقدار و هر سال از آن بگذرد موجب تاثیر منفی بر بازار مسکن خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه نیازمند یک میلیون مسکن هستیم، گفت: تعداد پروانه‌های ساخت مسکن که توسط بخش خصوصی دریافت شده، بین 350 تا 400 هزار واحد است، در حالی که حدود 600 هزار واحد مسکن کمبود داریم که باید دولت و انبوه‌سازان با کمک یکدیگر و تسهیل‌گری اقدامات وارد این موضوع شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: سالانه 800 هزار ازدواج در کشور رخ می‌دهد که خانه اولی محسوب می‌شوند و دولت باید برای این افراد برنامه‌ریزی انجام دهد تا بتوانند صاحبخانه شوند.

کیان‌پور تصریح کرد: هر کسی که برای دریافت مسکن مهر واجد شرایط بود خانه خود را تحویل گرفته است.

وی گفت: نمایندگان مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود و ارائه پیشنهادت مختلف‌، دستورالعمل‌های اعطای مسکن‌های مشارکتی را داده‌اند و تلاش کرده‌ایم این طرح به سمت و سویی برود که منجر به تعادل عرضه و تقاضا شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: همگی باید تلاش کنیم تا منجر به تامین نیاز واقعی مسکن برای خانوارها شوند و در نهایت منجر به عرضه و تقاضا در بازار مسکن شود.

کیان‌پور گفت: شیوه و دستورالعمل مسکن مشارکتی که بین افراد باید اصلاح شده و باید به سمت قیمت تمام‌شده باشد نه اینکه با کف قیمت بازار تحویل داده شود، زیرا باید تلاش کرد تا بخشی از نیازهای دهک‌های بین سوم تا ششم را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر خانه‌های خالی همکاری چند بخش وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی و سازمات تعزیرات حکومتی را می‌طلبد که باید بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی مشخص شده و از این طریق بتوانیم مالیات را دریافت کنیم. این در حالی است که اکثر این خانه‌های خالی لوکس و لاکچری بوده و انباشت تقاضایی در مورد آنها وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند تا از طریق وزارت راه و شهرسازی، بانک اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما