شناسهٔ خبر: 156824 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بنگاه‌داران و بی‌برنامگی دولت دلیل گرانی خانه است/ دولت اراده‌ای برای ادامه مسکن مهر نداشت

سیدحسن حسینی/2 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت بازار مسکن را رها کرده است، گفت:‌ مدیریت بازار مسکن در دست دلالان قرار دارد و آنها با شیوه‌های مختلف از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضاسازی کرده و با ایجاد چالش در کشور قیمت‌ها را به صورت حبابی افزایش می‌دهند تا به سودهای کلان برسند.

به گزارش «نماینده»،سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است وزارت راه می‌تواند با راه‌اندازی سریع‌تر سامانه املاک، مسکن‌های خالی سطح شهر تهران را شناسایی کرده و اقدامات بعدی را انجام دهد.

وی افزود: دولت اگر ورود نکرده و این سامانه را ایجاد نکند و نظارت و کنترلی بر قیمت‌های خانه نداشته باشد، دلالان زندگی مردم را تلخ خواهند کرد در حالی که قیمت‌های فعلی حباب است.

حسینی شاهرودی اظهار داشت: قاعده و مبنای پرداخت حق‌الزحمه در بنگاه‌های معاملاتی مبنای اشتباهی است که براساس میزان درصد اجاره‌بها و خرید و فروش ملک تعیین می‌شود، طبیعی است بنگاه‌داران اشتیاق دارند تا هرچه می‌توانند قیمت‌ها را بالاتر برده و سود بیشتری را نصیب خود کنند به همین دلیل آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن کارهای خاصی را دنبال می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر واحدهای مسکونی در قالب اجاره به شرط تملیک تحویل می‌شد و سرمایه‌گذار اصلی آن بانک‌ها بودند شاید این همه مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها را نداشتیم و 4 میلیون نفری که بنا بود صاحب مسکن مهر باشند الان  همه در خانه‌هایشان بودند و این مسیر هم اگر دولت اراده این کار را داشت می‌توانست ادامه داشته باشد در حالی که اگر مسکن مهر برای کشور سودی نداشته دولت آقای روحانی چه طرحی داشته و جایگزین آن چه چیزی بوده که ما شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی مسکن به یکباره نباشیم؟

وی با انتقاد از دولت از عدم ارائه طرح جامع مسکن گفت: طرح مسکن مهر هر چند نواقص بسیاری داشت اما طرحی بود که صفر تا صد آن دیده شده بود که می‌توانستیم نواقص آنرا رفع کنیم.

حسینی شاهرودی افزود: دولت یازدهم یا دوازدهم باید تکلیف یک میلیون مسکن مهر باقیمانده را روشن کند زیرا اینها متعلق به دولت گذشته نیست بلکه متعلق به یک میلیون خانواده است که باید بیایند در خانه‌هایشان بنشینند و شاید اگر این اتفاق می‌افتاد الان این چالش جدی در امر مسکن را نداشتیم.

وی گفت: مجلس استحکام ندارد و انسجامی هم در آرا نیست؛ طبیعی است که 290 نفر با سلیقه‌های مختلف سیاسی یا مدیریتی نمی‌توانند تصمیم واحدی را برای یک موضوع اتخاذ کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما