شناسهٔ خبر: 156814 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی نسل امروز

صفار هرندی: مدیران توانمند می‌توانند سیاه‌نمایی‌ها را مهار کنند

محمدحسین صفارهرندی// عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر سیاه‌نمایی که وجود داشته باشد، یک مدیر مقتدر و توانمند می‌تواند آن را مهار کند.

به گزارش «نماینده»  برنامه نسل امروز، جمعه (۱۸ مرداد) با موضوع  سیاه نمایی (نگاهی به معضل سیاه نمایی در فضای برخی رسانه ها، فضای مجازی و تبعات آن) با حضور سید علی میرفتاح سردبیر روزنامه اعتماد، محسن مهدیان معاون خبرگزاری فارس و محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

سیدعلی میرفتاح سردبیر روزنامه اعتماد در بخش میهمان ویژه این برنامه گفت: قبل از سیاه نمایی باید به موضوع غرض ورزی پرداخت زیرا غرض ورزی باعث می شود بسیاری از موضوعات دیده نشوند و یا آنطور که دلمان می خواهند، برداشت شوند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات افراد امر واقع را طور دیگری می بینند، در واقع غرض ورزی موجب می شود مسائل سیاه و تاریک دیده شود زیرا یا به نفع شخص است و یا به دلیل حفظ وضع موجود  به موضوعات خوشبینانه و سفید نگاه می  شود اما هیچ یک از این نوع نگاه ها درست نیست.

 سردبیر روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روزنامه اعتماد چقدر سیاه نمایی را رعایت می کند؟ بیان کرد: همه انسان ها موظف هستند که انصاف و عدالت را رعایت کنند و پدیده ها را همانگونه که هستند، ببینند تا درست قضاوت کنند.

 میرفتاح تاکید کرد: اما رسانه اقتضائات خاص خود را دارد یعنی رسانه یک علم و فن است که باید حتی المقدور بی طرفی  را در انتشار و انعکاس اخبار رعایت کند و نیات خودش را دخالت ندهد.

 وی افزود: یک نقشه کلان و بحث کلی وجود دارد و باید اصول رعایت شود از این رو باید منافع ملی در نظر گرفته شود تا برای کشور خطری ایجاد نشود، یعنی به گونه‌ای باشد که به میان مردم یأس و ناامیدی منتقل نشود.

 سردبیر روزنامه اعتماد تصریح کرد: رسانه‌ها باید اشکالات و معایب را به گونه‌ای انعکاس دهند که سیاه‌نمایی نشود و به منافع ملی خدشه ای وارد نکند و با اصول اولیه سیاسی مطابق باشد.

میرفتاح درباره مصلحت سنجی در رسانه ها بیان کرد: بعضی  مناسبات سیاسی و تمناهای منفعت طلبانه با در نظر گرفتن منافع فردی باعث می شود که  افراد نشان دهند به خاطر مردم، انقلاب،   نظام و خدا دست به این اقدام زده اند.

 وی اظهار کرد: رسانه‌ها باید امید واقعی در بین مردم ایجاد کنند که منجر به عبور از بحران های موجود، غلبه بر دشمن و پیشرفت کشور شود زیرا کشور در شرایط خاصی قرار دارد و هر حرفی ممکن است معنای دیگری پیدا کند.

سردبیر روزنامه اعتماد گفت: بیننده و مخاطب توقع دارد که رسانه بی طرف باشد از این رو رسانه موظف است با کنار گذاشتن اغراض، مسائل را به طور کامل دنبال و پیگیری کند.

میرفتاح تاکید کرد: گاهی اوقات رسانه ها و افراد اهداف خیر دارند اما ممکن است به نتیجه شر منجر شود و کارهای خیرشان  در نقشه کلان نه تنها به ملت و کشور کمک نکند بلکه آسیب زا نیز باشد.

‌وی ادامه داد: در موضوعات مربوط به کشور باید همه  مشارکت داشته باشند یعنی همان طور که در انتخابات همه مردم ایران شرکت می کنند در موضوعات دیگر نیز همه بایدی پای کار بیایند.

میرفتاح گفت: رسانه‌های معاند شارژ می شوند و پشت سر آنها پول و وزارت خارجه آمریکا قرار دارد، در واقع ۴۰ سال است که عده‌ای پول خرج می‌کنند تا کشورمان را زمین بزنند اما موفق نشدند.

سردبیر روزنامه اعتماد تاکید کرد: اتفاقات خوب در کشور زیاد افتاده است، پیشرفت هایی در زمینه های مختلف صورت گرفته است اما کمتر گفته می شود.

مهدیان: نگاه‌های مصداق محور نمی‌تواند نقش راهبردی دشمن را رصد کند/ نگاه کلان باید بر اساس اصل و فرع تنظیم شود

محسن مهدیان در بخش نسل امروز برنامه بیان کرد: گاهی از منظر عدالت به مسائل نگاه می شود و درست و غلط بودن آن مشخص خواهد شد و آن چیزی که سیاه است، باید نمایش داده شود.

 وی ادامه داد: در مواقعی از منظر انصاف به مسائل پرداخته می شود و موضوعات به اندازه ای که سیاه هستند، سیاه نمایی می شوند و یا بزرگنمایی خواهند شد.

معاون خبرگزاری فارس افزود: گاهی اوقات گفته می شود در کنار سیاهی ها، سفیدی ها نیز دیده شود اما منظر بالاتر این است که به اثر کار توجه شود زیرا گاهی اوقات حتی با در نظر گرفتن عدالت و انصاف، سیاه نمایی می شود.

مهدیان تاکید کرد: باید توجه شود که اثرکار چه چیزی را تکمیل می کند زیرا در برخی مواقع نقشه دشمن توسط رسانه ها کامل می شود که در اینجا باید نگاه کلان در مورد موضوعات مختلف وجود داشته باشد و در یک مصداق ارزیابی نشود.

‌وی تصریح کرد: باید به نقشه رسانه‌ها اینگونه نگاه شود که به ضرر مردم و منافع ملی است و یا به نفع آنهاست از این رو باید به اقدامات دشمن توجه شود زیرا به دنبال ناامیدی مردم نسبت به آینده شان هستند.

معاون خبرگزاری فارس گفت: برای افرادی که موضوع برجام را  ایدئولوژیک دنبال می‌کردند دوقطبی مقاومت و سازش را ایجاد کردند اما بعدها زمانی که آگاهی مردم رشد پیدا کرد دوقطبی جنگ و صلح را مطرح کردند.

 مهدیان ادامه داد: از جنگ که چهره سیاهی دارد، قصد داشتند وحشتی را ایجاد کند که مردم به آن سمت سوق پیدا کنند. دشمن نیز به دنبال آن است که  به مردم القا کند وضعیت فعلی تان سیاه است و آینده نیز این گونه خواهد بود.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات انصاف و عدالت در موضوعات رعایت می شود اما به آثار آن توجهی نمی شود و باید برای اینکه مشخص شود نتایج کار به نفع مردم است و یا خیر به نقشه راهبردی دشمن نگاه شود و نگاه کلان به مسائل وجود داشته باشد و نه نگاه جزئی به مصادیق.

 معاون خبرگزاری فارس بیان کرد: مانیتورینگ رسانه ها به طور کل اینگونه نیست که نگاه خنثی داشته باشند بلکه هر فرد بر اساس  ویژگی‌های  شخصیتی خاص خودش برداشت متفاوتی از موضوعات خواهد داشت.

 مهدیان تاکید کرد: گاهی اوقات نگاه ها به موضوعات متفاوت است و در واقع با غرض ورزی نیز همراه نیست. در حال حاضر بزرگترین جنگ اصلی دشمن علیه کشور در نقطه تصویر است، یعنی سیاه کردن تصویری که مردم نسبت به امروز و آینده خود دارند البته تحریم ها و تهدیدهای نظامی نیز در خدمت چالش تصویر است.

 وی ادامه داد: باید نگاه جامع وجود داشته باشد و نگاه های مصداق محور نمی‌تواند نقش راهبردی دشمن را رصد کند و در این صورت ممکن است کاری انجام شود که دشمن آن را می خواهد.

 معاون خبرگزاری فارس گفت: باید به مصداق ها پرداخت شود اما پرداختن به مصداق باید در نهایت منجر به رشد امید در جامعه و نهادهای مردمی شود البته افشاگری مصداقی با برخورد و نقد مصداقی تفاوت دارد، اساساً افشاگری مصداقی غلط است و بارها رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که ورود مصداقی نداشته باشید.

 مهدیان افزود: افشاگری مصداقی ممکن است به تعبیری فضولی محسوب شود اما در مواقعی تخلف صورت گرفته واضح است که در این مورد باید برخورد شود.

 وی اظهار کرد: منتقدین، مسئولان را در دو حالت دسته بندی می کنند، یعنی مسئولان خادم و یا خائن هستند و نمی توانند حالتی را متصور شوند که خادم است اما کارآمد نیست و یا جوان است و به لحاظ اعتقادی غرب زده است.

 معاون خبرگزاری فارس بیان کرد:  ممکن است برخی ها بگویند بین این دو حالت  تفاوتی وجود ندارد و معتقد به خیانت فاعلی و خیانت فعلی  باشند اما تصویری که از خیانت فاعلی درست می شود، تصویری کاملا سیاه است که در اینجا پازل دشمن تکمیل می شود.

 مهدیان ادامه داد: مهم ترین اصل این است که صدا به اندازه تخلف تنظیم و اصل و فرد تشخیص داده شود، صدا در موضوعاتی مانند بارندگی و یا یک اختلاس باید به درستی و به اندازه پخش شود.

معاون خبرگزاری فارس با بیان اینکه اگر اصل و فرع وجود نداشته باشد یعنی نگاه کلان وجود ندارد، افزود: مبانی  شرعی و انقلاب اسلامی در این زمینه باید تقویت شود و نگاه کلان باید بر اساس اصل و فرع تنظیم شود.

وی گفت: سیاهی هایی در جامعه وجود داشته و به وسیله فضای مجازی آشکار شده است و باعث شده که بیشتر قابل لمس شود اما پیشرفت ها و نقاط قوتی هم که در جامعه وجود داشته، برای مردم ملموس‌تر شده است.

معاون خبرگزاری فارس افزود: اگر به پازل و نقشه دشمن توجه شود، در  امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای عمل می شود که دشمن به عقب برگردد چرا که  با انتشار اخبار مثبت دشمن بسیار عصبانی می شود.

مهدیان تاکید کرد: اگر هر فرد در رسانه خود را سرباز بداند و نکات مثبت را از پیرامون خود ارائه کند، قطعاً یک حرکت تهاجمی علیه دشمن شکل خواهد گرفت.

صفارهرندی: برخی انتظار دارند در مورد هیچ موضوعی نقدی صورت نگیرد و فقط نظرات مثبت ارائه شود

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش مهمان نسل دیروزی برنامه گفت: در مواجهه با همه موضوعات می توان انعکاس متفاوتی داشت زیرا نگاه افراد یکسان نیست.

 وی ادامه داد: گاهی افراد منافع خود را در انعکاس اخباری می بینند، اما اگر در منفعت بینی و سود نگری دامنه نگاه وسیع تر شود و سیاه نمایی نکند، سود بیشتری نصیب فرد می شود و آن آرامش روان جامعه است.

صفار هرندی تاکید کرد: مثلاً رئیس دولت فضای مطبوعات و رسانه‌ای را نقد می‌کند اما وقتی از ایشان مصداق بخواهید، متوجه خواهید شد بسیاری از نقدها نسبت به دولت از سوی دولتمردان گفته شده است و گلایه باید نسبت به فرد گوینده باشد و نه رسانه‌ای که آن را پوشش داده است.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رسانه ها و خبرنگاران نیز مسئولیت دارند و نباید هر حرفی را پوشش دهند، گفت:در نقد باید سره و ناسره را از یکدیگر جدا کرد.

 وی افزود: نقاد باید با تفکیک، مسائل مورد نقد قرار دهد، آیا کسانی که مسائل فرهنگی و سیاسی را مورد نقد قرار می‌دهند، زاویه نگاه شان اینگونه است و مسائل ضد منافع مردم و باطل را از موضوعات دیگر تفکیک می کنند.

صفار هرندی تصریح کرد: منتقدی موضوعات خوراک جان مردم را تقویت کند و تصویر قشنگی از آن ارائه دهد و مسائلی که مضر جامعه است نهی و نفی کند تا اصلاح گری انجام شود، حتی اگر به مسائل منفی بپردازد کسی به او خورده نمی گیرد.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: برخی ها انتظار دارند در مورد هیچ موضوعی نقدی صورت نگیرد و فقط نظرات مثبت ارائه شود و این توقع بی جایی است زیرا مسائل منفی نیز وجود دارد، از سوی دیگر برخی ها حتی موضوعات مثبت  را منفی می بینند.

 وی گفت: یکی از نتایج  سیاه نمایی بد بینی است و بعد از آن کینه ایجاد می شود، مثلاً اگر از شخصی بدی ببینید، خوبی های آن فرد دیگر به چشم تان نمی آید و در ادامه نسبت به آن فرد با کینه صحبت خواهید کرد.

صفار هرندی تاکید کرد:  بعضی از کینه ها و سیاه نمایی ها به دلیل آن است که فرد نمی‌تواند با شخص دیگری رقابت کند از این رو به او تهمت می زند، اما باید اخلاق انسانی و اسلامی رعایت شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:  سیاه نمایی در امید مردم اثر گذار است و احساس مردم از دریافت ها در مسائل اجتماعی تاثیر گذار است و نه واقعیت آن امر. مثلاً کشوری که دارای امنیت کامل است اما در فضای روانی حاکم، هر روز به مردم وقوع جنگ و ناامنی را نسبت به  موضوعات مختلف هشدار می دهند و در این صورت جامعه حسی را دارد که با واقعیت منطبق نیست.

 ‌وی ادامه داد: جامعه در حال حاضر نسبت به فهم مسائلی که حسی دریافت می کرده و یا به صورت واقعی به عنوان علم در وجودش مستقر بوده، مودب تر شده است.

صفار هرندی با اشاره به اینکه حس ناامنی فضا را بدتر خواهد کرد تصریح کرد: بخشی از تغییر حالت در مردم نسبت به مسائل اقتصادی، به دلیل روش مدیریت بانک مرکزی است زیرا فردی که این مسئولیت را برعهده داشته گوش به زنگ بوده که آن طرف چه اتفاقی می افتد و یا به او دستور می‌دادند که در بازار مقدار مشخصی پول تزریق کند و این مدیریت بانک مرکزی نیست. بلکه باید شرط کند اگر قرار است بانک مرکزی را مدیریت کند، کارشناسان و شخصیت های علمی باید مشورت دهند که چه کاری باید انجام شود و آن موقع مردم احساس خواهند کرد، وضعیت درست خواهد شد.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امید آفرینی زمینه می خواهد و زمینه آن حضور فردی است که این کار را بلد باشد. هر سیاه نمایی که وجود داشته باشد یک مدیر مقتدر و  توانمند می تواند آن را مهار کند. در چنین شرایطی قدرت دفاعی کشور نیز کمک کننده است و حضور منطقه‌ای ایران به مردم حس قدرت می دهد.

 وی گفت: کشوری که دشمن را در  فاصله ۸۰۰ کیلومتری با موشک نقطه زن نابود کند آیا نمی‌تواند صنعت خودرو را اصلاح کند بلکه مردم مطمئن خواهند شد که این مشکل نیز برطرف خواهد شد و حس جدید و امیدی در مردم ایجاد می شود.

صفار هرندی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نسل امروز چقدر باید مصلحت اندیشی را در کارهایشان در نظر بگیرند بیان کرد: همه ما مصالح اندیش هستیم و بر اساس مصلحت انتخاب می کنیم، برخی ها احساس می کنند مصلحت اندیشان انسان های ترسو هستند اما حتی انسان های شجاع نیز مصلحت را در نظر می گیرند.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لزوماً مصلحت اندیشی به معنی کم آوردن و ترس نیست، ادامه داد: با هر موضوعی که مواجه می شویم  حتی اگر انقلابی باشد، مصلحت اندیشی  در آن حاکم خواهد بود.

وی بیان کرد: حقیقت و مصلحت اندیشی با یکدیگر تنافر ندارند اما در برخی مواقع کسانی که می خواستند از زیر بار مسئولیت فرار کنند، مصلحت  را در موضوع دیگری می دیدند و مصلحت را در توجیه بی عملی به کار می بردند و این مصلحت  مورد قبول نیست.

صفارهرندی اظهار کرد: شاید جوانان قرابتی به مصلحت اندیشی نداشته باشند اما اگر در زندگی خودشان در میان گزینه های مختلف، یک انتخاب داشته باشند، آنها نیز مصلحت اندیش هستند.

نظر شما