شناسهٔ خبر: 156801 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تدوام روند فعلی توزیع کالاهای اساسی تصمیم جدی‌ مجلس را در پی دارد

حمید گرمابی نماینده نیشابور در مجلس گفت: اگر روند توزیع کالاهای اساسی با شرایط فعلی ادامه پیدا کند، صبر نمایندگان مجلس به پایان رسیده و شاید تصمیم‌گیری جدی‌تری داشته باشیم که برای دولت مطلوب نباشد.

به گزارش «نماینده»،حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس  شورای اسلامی، درباره مشکلات معیشتی مردم و ایرادات جدی در توزیع کالاهای اساسی و جولان رانت‌خواران در این قضیه گفت: نمایندگان مجلس با توجه به افزایش قیمت ارز و بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی برای مردم تصمیم گرفتند که ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به دولت بدهند تا بتواند بازار این کالاها رادر کشور مدیریت  کند.

وی افزود: برخی‌ها فکر می‌کردند که وقتی ارز سه برابر شده است و تورم افزایش زیادی پیدا کرده باید قیمت کالاهای اساسی هم سه برابر شود، اما نمایندگان مجلس برای جلوگیری از فشار به مردم تصمیم گرفتند که ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به دولت بدهند تا مردم دغدغه کمتری را برای تامین مایحتاج خود داشته باشند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت:‌متاسفانه عدم نظارت کافی و رانت جویی‌ها منجر به آن شد که عده‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی ارز دولتی گرفته و برای مردم مشکلاتی را ایجاد کردند. این در حالی است که هیچ گزارش شفافی درباره تخصیص این ارزها به اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد و در روند توزیع این کالاها هم ابهام فراوانی وجود دارد.

گرمابی گفت: متاسفانه سودجویان در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است. با سوء استفاده از این موقعیت سفره‌های مردم را خالی کرده و جیب‌های خود را پر کردند.

وی گفت: آنطور که نمایندگان مجلس تصور می‌کردند که توزیع کالای اساسی با نرخی که آنها مصوب کرده‌اند در جامعه صورت نگرفت و فکر نمی‌کردند که قیمت‌ها هم چنین افزایشی را داشته باشد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس افزود:‌ به نظر می‌رسد باید ارز دولتی حذف شده و با استفاده از حمایت‌های لازم و کمک مردم با استفاده از روش‌های متداول از قشر آسیب پذیر پشتیبانی صورت گیرد. اما چون متاسفانه مباحث روانی در این موارد غلبه دارد اگر کالاهای اساسی با ارز نیمایی هم وارد شود تورم بیش از شرایط فعلی خواهد بود.

گرمابی افزود:‌ نمایندگان مجلس در انتظار ارائه گزارش دولت هستند ضمن اینکه باید دولت کنترل بیشتری بر بازار داشته و از ابزارهای نظارتی خود استفاده بیشتری داشته باشد که متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

وی گفت:‌ اگر دولت بنا دارد کالاهای اساسی را با ارز نیمایی وارد کند باید سازوکار حمایت از اقشار ضعیف جامعه را هم در نظر بگیرد تا در نهایت، بساط رانت‌جویان برچیده شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس درباره انتقادهای فراوان نمایندگان در خصوص روند توزیع کالاهای اساسی و سؤال از وزیر صمت گفت:‌ در انتهای زنجیره توزیع کالاهای اساسی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها وجود دارد که متاسفانه با بروز برخی اتفاقات غیرقانونی و اخلال در روند توزیع این کالاها سوء‌استفاده زیادی صورت می‌گیرد.

گرمابی گفت:‌ نمایندگان مجلس پیشنهاد توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کوپن را به دولت دادند. که آنها این روش را بازگشت به دوران جنگ تلقی کردند و در نهایت هم تصویب نشد ولی اگر نحوه روند توزیع کالاهای اساسی به همین صورت فعلی باشد و رانت و سودجویی مانع از حمایت از اقشار ضعیف جامعه و گروه‌های هدف شود باید در آن تجدید نظر کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار کرد: اگر روند توزیع کالاهای اساسی با شرایط فعلی علی رغم تاکید کارشناسان منتقد بر اصلاح روند ادامه پیدا کند صبر نمایندگان به پایان رسیده و شاید تصمیم‌گیری جدی‌تر و قاطع‌تری داشته باشیم که برای دولت مطلوب نباشد.

نظر شما