شناسهٔ خبر: 156791 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: توزیع یارانه‌ها عادلانه و هدفمند نیست

کاظم جلالی 2 رئیس مرکز پژوهش های مجلس با یادآوری تدوین گزارش اقتصاد بدون نفت در این مرکز، گفت: این گزارش طبقه‌بندی شده است.

به گزارش «نماینده»،  کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در مراسم نکوداشت روز خبرنگار گفت: شغل خبرنگاری سخت است زیرا خبرنگاران باید حقیقت‌ها و واقعیت‌ها را منعکس کنند و در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط حساسی قرار داریم، افزود: جامعه خبری و اصحاب رسانه باید متناسب با این شرایط و در این مسیر حرکت کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: در مرکز پژوهش‌ها کتاب هنر تحریم نوشته ریچارد نفیو را ترجمه کردیم زیرا رژیم تحریمی که آمریکا طی این چند سال ایجاد کرده حتی نسبت به سال 91 تفاوت زیادی داردکه در این رابطه گزارش‌های مفصل آماده و ارائه کردیم و برخی از این گزارش‌ها را برای اینکه مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرند، به صورت طبقه‌بندی شده ارائه می‌کنیم البته بسیاری از گزارش‌ها بر روی سایت قرار دارد.

وی با یادآوری تدوین گزارش اقتصاد بدون نفت در مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این گزارش طبقه‌بندی شده است البته تصور می‌کنیم ظرفیت‌های کشور هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته و می‌توان از این ظرفیت‌ها در داخل کشور برای کاهش اثرات تحریم استفاده کرد؛ این گزارش حالت تکلیفی ندارد و در شرایطی که برخی تصور می‌کنند حتما باید از طریق فروش نفت، کشور را اداره کرد، مرکز پژوهش‌ها ابتکاری به خرج داد که می‌توان بدون نفت هم کشور را اداره کرد.

جلالی یادآور شد: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس تک تک صنایع کشور را مورد بررسی قرار داد تا آثار تحریم‌ها بر روی این صنایع مشخص شود.

باید برنامه منسجمی برای اداره کشور داشته باشیم

وی با بیان اینکه تبعاً ما در شرایط فعلی باید وحدت را ملاک کار قرار دهیم، گفت: باید از همه توان خودمان استفاده کنیم و برنامه منسجمی برای اداره کشور داشته باشیم؛ امروز باید زود و درست تصمیم‌گیری کنیم و در  این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی دارند، امیدواریم از این وضعیت بتوان به خوبی عبور کرد.

آمریکایی‌ها نظام تحریمی خود را تقویت می‌کنند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها نظام تحریمی خود را تقویت می‌کنند، تصریح کرد: استراتژی آمریکایی‌ها گفت‌وگوی نرم و ملایم و فشار عملی بر روی جمهوری اسلامی است گاهی آمریکایی‌ها دم از مذاکره می‌زنند، ولی اقداماتشان اقدامات سختی است و به قول مقام معظم رهبری در زیر دستکش نرم مخملی، یک دست آهنین و چدنی قرار داده‌اند.

جلالی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه یادآور شد: تحریم وزیر خارجه وجه قابل توجیه و معقولی ندارد البته نشانه این است که بیان و دیپلماسی ظریف قوی و موفق است بنابراین این رفتار مسئولین آمریکایی نشان می‌دهد که سیاست متوازنی هم در بخش سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد. با این حال امیدواریم از این مرحله با وحدت و اتحاد عبور کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ظرفیت‌های کشور ظرفیت‌های کمی نیست، بیان داشت: به عنوان مثال ما در بحث یارانه‌ها ظرفیت‌های خوبی داریم. اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد عدد پرداخت یارانه‌ها، عدد بسیار بالایی است البته این شیوه ارائه یارانه‌ها هدفمند و عادلانه نیست.

وی تاکید کرد: البته دولت و مجلس و مرکز پژوهش‌ها بر روی این مسئله کار کرده و حتی به طور مشترک بر روی این مسئله در شورای عالی هماهنگی سران قوا کار شده است. یارانه‌ها امکانی برای کشور در وضعیت فعلی دارد که البته باید مد نظر قرار گیرند؛ جراحی در این شرایط سخت است و باید احتیاط لازم انجام شود، ما در این رابطه گزارش‌های خوبی تهیه کردیم و بررسی‌های مناسبی داشتیم.

جلالی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس سابقه 24 ساله‌ای در رابطه با تدوین گزارش‌های تحریم دارد، گفت: از اردیبهشت ماه سال گذشته و زمان خروج ترامپ از برجام ستادی تشکیل دادیم و همه بخش‌ها را فعال کردیم؛ در این رابطه بیش از 100 گزارش در مورد تحریم ارائه کردیم؛ همچنین گزارشی در جلسه غیرعلنی مبنی بر اینکه چگونه می توان در شرایط فعلی تاب‌آوری اقتصادی کشور را افزایش و اثرات تحریم را کاهش داد، ارائه کردیم.

در پایان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه هنوز ظرفیت مالیاتی ما تکمیل نیست، تصریح کرد: یارانه‌ها پتانسیل مهمی برای اقتصاد کشور است؛ اگرچه زمانی که از یارانه‌ها صحبت می‌شود، یارانه بنزین تنها به ذهن متبادر می‌شود اما بخش قابل توجهی از یارانه‌ها مربوط به بنزین نیست، به طور مثال یارانه زیادی به برق داده می‌شود که در برخی موارد ثروتمندان از آن بیشتر استفاده می‌کنند.

نظر شما