شناسهٔ خبر: 156778 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«ابطحی» ضمن گلایه از همکاران خود در مجلس، مطرح کرد:

دلیلی برای مسامحه با آمریکا نداریم

سیدمحمدجواد ابطحی ابطحی گفت:بیشترین ضربه را از افرادی می‌خوریم که سیاست را در محافظه‌کاری می‌دانند

به گزارش «نماینده»،  «سیدمحمدجواد ابطحی» نمایندۀ مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم معتقد است کلمات چنان بار معنایی خاصی با خود به دوش می‌کشند که گاه تغییر کلمۀ «پیش‌دستانه» به «هوشمندانه» می‌تواند نتیجۀ یک مبارزه را تغییر دهد؛ بر این اساس می‌انگارد فراکسیون «اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدهای آمریکا»، بر خلاف ملاحظه‌کاری‌هایی که به هنگام تصویب طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانۀ آمریکا در مجلس، انجام شد؛ باید محکم‌تر و مصمم‌تر عمل کند.

عضو فراکسیونِ اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدهای آمریکا، گفت: «در حال حاضر حدود ۱۷ – ۱۸ طرح آماده کرده‌ایم که البته هنوز نهایی نشده و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. البته گمان من این است که قاطبۀ مجلس با این طرح‌ها مخالفت می‌کند.»

طرح‌های متعدد، آمادۀ بررسی است

به گفتۀ ابطحی، این طرح‌ها در زمینۀ حقوق بشر، حمایت از تروریسم، تجاوزگری به کشورها بدون استناد قانونی، دست‌اندازی به اموال ملّت‌ها و عدم پرداخت هزینه‌های تروریستی جنایتکارانه (جنایاتی مرتکب شدند ولی هرگز غرامتی نپرداختند)، تنظیم شده است.

نمایندۀ مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم با بیان اینکه «ساختار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ما باید تغییر کند»، تصریح کرد: «ما بیشترین ضربه را از ناحیه افرادی می‌خوریم که سیاست را فقط در محافظه‌کاری می‌دانند و معتقدند سیاستمدار در همه حال باید محافظه‌کار باشد. حال ‌آنکه در برخی شرایط باید مصداق «اشداء علی الکفار» باشیم که خداوند در قرآن فرموده است. در شرایطی که آمریکا شمشیر خود را از رو بسته است، چرا ما باید نرمش نشان دهیم؟»

وی ادامه داد: «اگر مطمئن نیستم این طرح‌ها به سرانجام خوش می‌رسند و تبدیل به مصوبه می‌شوند، از آن روست که این نوع محافظه‌کاری‌ها وجود دارد. مثلاً معتقدند به‌جای اقدام «پیش‌دستانه» باید بگوییم «دفاع هوشمندانه» یعنی همان اتفاقی که به هنگام بررسی طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا افتاد و «حکم کیفری» را حذف کردند و به عبارت «حمایت حقوقی» بسنده شد؛ اما چرا؟ به ما هنوز پاسخ روشنی نداده‌اند...»

سیاست، باید آرایش جنگی بگیرد

ابطحی تصریح کرد: «مگر حضرت آقا نفرمودند که ما در جنگیم؟ بنابراین ما هم باید آرایش جنگی بگیریم. این امر در مورد سیاست هم مصداق دارد ولی مماشات می‌کنند. این موضوع به هنگام تصویب طرح دوفوریتی هم مشهود بود.»

وی به مصداق‌هایی در این رابطه نیز اشاره کرد و گفت: «در این طرح در بحث اعلام تروریست‌ها، کوتاه آمدند، در موضوع اینکه نه‌فقط غرب آسیا بلکه همۀ منطقه را پوشش دهیم نیز همین‌گونه سیاستمدارانه جلو آمدند. در موضوع حمایت از حامیان مقابله با آمریکا نیز راه به‌جایی نبردیم. به قول خودشان عباراتی را جایگزین کردند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.»

وقت خروج از پروتکل الحاقی فرا رسیده است

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم که نقدهای بسیاری به دیپلماسی فعلی کشور دارد، معتقد است یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و حتی پیش‌دستانه، خروج از پروتکل الحاقی بود؛ موضوعی که احتمال می‌رود در طرح‌های جایگزین دوباره مطرح شود.

وی گفت: «بنده اصلاً با خود NPT هم مشکل دارم ولی الآن دراین‌باره بحث نمی‌کنم. در حال حاضر مسئلۀ مهم، پروتکل الحاقی است که به‌خاطر برجام آن را پذیرفتیم. ما که داوطلبانه آن را پذیرفتیم ولی آیا وقت آن نرسیده که از این پروتکل خارج شویم؟ آیا خروج از این پروتکل نمی‌تواند علامتی قوی برای مقابله باشد؟»

نمایندۀ مردم خمینی‌شهر ادامه داد: «در گام بعدی، می‌توانستند نظارت‌های سازمان انرژی اتمی را کاهش دهند. در حال حاضر پروتکل الحاقی دست دشمنانمان را باز گذاشته به‌طوری‌که هر کجا اراده کنند می‌توانند وارد شده و سرکشی کنند. به اعتراف دبیرکل آژانس بین‌المللی ما تنها در پی اهداف صلح‌آمیز بوده‌ایم؛ این موضوع ۱۴ بار از جانب ایشان تکرار شد، ولی حالا در شرایط فعلی، چرا باید همچنان رویۀ سابق را پیش بگیریم؟ بر این اساس، اگر طرح‌های جدید بیاوریم هم راه به‌جایی نمی‌بَرَد؛ چون افراد، آمادگی لازم را ندارند. بیشترین اشکال هم متوجه کمیسیون امنیت ملی است.»

از دریا و هوا، زمین‌گیر می‌شوند

ابطحی که معتقد بود حال که آمریکا شمشیر خود را از رو بسته، دلیلی برای مسامحه و مماشات نداریم، به برخی مواد طرح‌های در دست اقدام فراکسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: «در یکی از این طرح‌ها، مقرر کرده‌ایم در شرایطی که به‌دلیل تحریم‌ها قطعات هواپیما در اختیار ما قرار نمی‌دهند تا هواپیماهای ما را زمین‌گیر کنند، ما نیز مانع پرواز هواپیماهای اروپایی و آمریکایی بر فراز آسمان کشورمان شویم.»

وی تصریح کرد: «با این کار و افزایش مسافت، ضرر و زیان زیادی متوجه کشورهای یادشده خواهد شد. این اقدامی پیش‌دستانه است که می‌تواند در راستای تحریم‌های ظالمانه به جریان بیفتد.»

به گفتۀ این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، چنین اقدامی هیچ منافاتی با قوانین و حقوق بین‌الملل هم ندارد.

 ابطحی سپس از پیشنهادی دیگر در این طرح خبر داد و گفت: «اخذ عوارض اضافی بر کشتی‌های تجاری که از تنگۀ هرمز می‌گذرند، دیگر ماده‌ای است که در این طرح‌ها آماده شده ولی هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

نظر شما