شناسهٔ خبر: 156740 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

حذف ۴ صفر از پول ملی با توجه به تحریم‌های فعلی عاقلانه نیست

موسوی لارگانی/2 یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف چهار صفر از پول ملی زمانی جواب می‌دهد که درآمد و هزینه مردم با یکدیگر مطابقت داشته باشد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، در خصوص مصوبه دولت مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: در اینکه حذف چهار صفر از پول ملی به نفع کشور است تردیدی وجود ندارد، منتها در این زمان که تحریم‌ها و فشارهای زیادی علیه کشور اعمال شده است و تورم هم بیداد می‌کند حذف چهار صفر چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. چند سال پیش اگر تورم بالا بود حداقل مردم درآمدهایشان بیشتر بود، اما هم‌اکنون وضعیت اشتغال در کشور مطلوب نیست.

وی افزود: حذف چهار صفر از پول ملی زمانی جواب می‌دهد که درآمد و هزینه مردم با یکدیگر مطابقت داشته باشد، اما هم‌اکنون درآمدها پایین است و هزینه‌ها بالا. وقتی فردی حقوقش ۲ میلیون تومان است وقتی چهار صفر حذف شود حقوقش ۲۰۰ تومان می‌شود، بنابراین قدرت خرید مردم با این کار بالا نمی‌رود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هر برنامه اقتصادی را باید به گونه‌ای پیش ببریم که مردم از آن منتفع شوند. در خرداد ۹۷ وقتی به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم ایشان این سؤال را مطرح کردند که این طرح‌ها که در مجلس به تصویب رسیدند چه نفعی برای مردم داشته است؟ پس باید ببینیم این کار چه نفعی برای مردم دارد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی در این برهه از زمان تأثیری بر زندگی مردم ندارد، گفت: این کار هزینه سنگینی برای کشور به دنبال دارد، حذف صفرها به این معنا است که تمام اسکناس‌هایی را که دست مردم است تحویل بگیریم و اسکناس‌های جدید به آن‌ها بدهیم. کاغذ اسکناس قیمت بالایی دارد به طوری که برای چاپ هر اسکناس، ۵ هزار ریال باید هزینه کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: پیش‌بینی هزینه‌ها متفاوت است، اما پیش‌بینی شده که ۴ هزار میلیارد تومان هزینه چاپ اسکناس و ضرب سکه‌ها شود. این هزینه در این موقعیت به مشکلات کشور اضافه می‌کند و تورم به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حذف صفرها، کمیسیون اقتصادی فردا سه‌شنبه، جلسه اضطراری گذاشته است. دولت لایحه این کار را به مجلس خواهد فرستاد، اما بعید می‌دانم که در مجلس حذف چهار صفر به تصویب برسد.

نظر شما