شناسهٔ خبر: 156711 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی نسل امروز

زاهدی: نظام آموزشی عزمی برای اجرای سند تحول بنیادین نداشت

نسل امروز برنامه نسل امروز با موضوع آموزش یا پرورش با حضور رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، یک معلم و فعال فرهنگی و وزیر اسبق آموزش و پرورش روی آنتن شبکه پنج رفت.

به گزارش «نماینده»، برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۱۱ مرداد با موضوع آموزش یا پرورش با حضور محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، سجاد دانی معلم و فعال فرهنگی و محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش با اجرای امیر ابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

 زاهدی در ابتدای برنامه اظهار کرد: آموزش و پرورش دو بال هستند که بایستی به موازات هم پیش بروند اما اگر بحث تقدم و تأخر مطرح باشد یقینا تربیت بر آموزش ترجیح دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی در سراسر کشور حتی در بحث آموزش و پرورش به موازات یکدیگر حرکت نمی شود اما اسناد بالادستی این انتظار را دارد که به بحث تربیت پرداخته شود.

 رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی سند  تحول بنیادین ارائه شد، انتظار بود سیستم آموزش و پرورش عزم خود را برای پیاده سازی آن جزم کند و حتی زیر نظام ها باید طی یک سال فراهم می شد تا بر اساس زیر نظام ها به دنبال اجرای سند برویم.

زاهدی افزود: متاسفانه توجه به زیر نظام ها نشد و حتی سند ۲۰۳۰ مطرح شد، به گونه‌ای بود که از مجلس نیز نسبت به اجرای سند 2030 پنهان کاری شد.

 وی تاکید کرد: اولین فردی که نسبت به سند ۲۰۳۰ واکنش نشان داد بنده بودم و اسناد ۲۰۳۰ و عواقب آن را در یک برنامه تلویزیونی مطرح کردم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان سند مهندسی فرهنگی تصویب شد و از رئیس شورا این انتظار وجود داشت که این سند جامع و کامل در عرصه فرهنگی کشور اجرا شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما نباید سیاسی کاری را در عرصه فرهنگ و یا عرصه های دیگر دخالت دهیم و این یکی از ضعف‌های جدی است.

زاهدی با بیان اینکه یکی از دلایلی که این سند تحول عملیاتی نشد و در مقطعی بحث سند ۲۰۳۰ مطرح شد، بحث های سیاسی کاری بود، افزود: وقتی برنامه ششم توسعه را دولت چهار سال پیش به مجلس ارائه کرد در مورد آموزش و پرورش فقط یک ماده بود و این یک ماده واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود. حتی در لایحه بودجه سال ۹۸ که  اوایل دی ماه سال گذشته به مجلس ارائه شد ماده ای آورده شده بود که به تدریج سالی ۱۰ درصد مدارس دولتی  به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: وقتی تمامی این موارد را کنار هم می گذاریم این بحث استنباط می‌شود که نگاه به آموزش و پرورش ، نگاه اقتصاد محور است. اقتصاد محور نه به معنی بنگاه تولید اقتصادی بلکه بنگاه هزینه ای است. وقتی به آموزش و پرورش نگاه هزینه ای داشته باشیم طبیعتاً هزینه در حوزه آموزش و پرورش و حتی پژوهش اولویت ندارد. وقتی می گوییم معلمی شغل انبیاست در عمل هم باید اینگونه باشد اما اینگونه نیست.

زاهدی اظهار کرد: فعالیت سیاسی با سیاسی بازی متفاوت است بلکه ما معتقدیم در وزارت آموزش و پرورش باید مباحث سیاسی و درک و فهم مسائل سیاسی وجود داشته باشد اما سیاسی بازی کاملا متفاوت با بحث های سیاسی است.

 رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از مسائل به دولت تدبیر و امید بر نمی گردد بلکه یک جریان از بیرون از وزارت آموزش و پرورش در درون آموزش و پرورش می تواند ظاهر شود و نیات خودش را از زبان آموزش و پرورشی ها بیان کند و این خیلی بد است.

وی تصریح کرد: زمانی که وزیر علوم بودم پیشنهاد دادم که کنکور حذف شود و در تعامل با مجلس قانونی را  مبنی بر حذف کنکور تصویب کردیم و قرار شد آموزش و پرورش آزمون استاندارد برگزار کند. از سال ۸۷ تا اکنون آموزش و پرورش موفق نشد این کار را به خوبی انجام دهد. یا خود را باور ندارد و یا یک جریانی از تحقق حذف کنکور جلوگیری می کند که بنده به مورد دومی اعتقاد دارم.

زاهدی با بیان اینکه باید در درون آموزش و پرورش وزیر و معاونین رصد کنند و وزیر عزمش را برای تحقق حذف کنکور جزم کند و آزمون استاندارد اجرا شود، افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته تعداد درس های آزمون استاندارد بیشتر شده اما آن چیزی نیست که قانون شده است.  کسانی که متون درسی را تدوین می‌کنند باید میزان افکار آنها درباره غرب زدگی و شرق زدگی و اعتقاد آنها بر سند تحول مشخص شود.

 رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معلمان و فرهنگیان بدانند که نظام با آنها همراه است و مجلس حتماً به دنبال نظام رتبه بندی معلمان هست. توسعه و پیشرفت کشور به دست دانش آموزان محقق خواهد شد و تا جایی که می توانید اسیر سیاست‌بازی ها  و فرهنگ غربی و شرقی نشوید.

دانی:آموزش از پرورش نباید سبقت بگیرد/ باید معاونت تربیتی و پرورشی احیا شود

سجاد دانی به عنوان مهمان نسل امروزی در این برنامه گفت: نباید سبقتی را آموزش از پرورش بگیرد و یا بالعکس. متاسفانه مطالبه اولیا  و جامعه نیز تغییر کرده و همه افق ها به کنکور گره خورده است. دانش آموزان دوازده سال در آموزش و پرورش تحصیل می کنند و ده ها کتاب را میخوانند اما  متأسفانه هیچ روح دقیق و عمیقی به جان و اعمال دانش آموزان سرایت نمی کند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که اولیا، فرزندان خود را در مدارس و آموزشگاه هایی ثبت نام می کنند که مهارت تست زنی را به آنها بیاموزد. دانش آموزانی که دوازده سال درس خوانده اند آیا می توانند به بازار کار وارد شوند و یا ازدواج کنند و آیا انسانیت را در میانه جوانان نسل امروز ترویج شده است. به نظر بنده هم آموزش و هم پرورش نیاز است.

دانی با طرح سوالی مبنی بر اینکه سازمان ملل و جوامع غربی که سند 2030 را طراحی کردند آیا واقعا دلسوز و خیرخواه هستند؟ و برای رشد و سعادت کودکان ما تلاش می کنند؟ گفت: مدیران در آموزش و پرورش متاسفانه سیاست زده و سیاسی فکر می کنند و افرادی غیر از آموزش و پرورش و عموما سیاسی ورود پیدا می‌کنند.

این فعال فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد عالی تصمیم ساز و ریل گذار برای جامعه فرهنگی چند ماه تعطیل بود به خاطر اینکه یکی از اعضا عبارتی را به کار برده بود که عضو عالی تری آن را نپسندیده بود از این رو گفته بود یا جای ایشان است و یا جای من. وقتی مراجع عالی تصمیم ساز فرهنگی در این حد نگاه دارند، انتظار دارید غربی‌ها چه نسخه ای برای ما آماده کنند.

دانی افزود: کدام نسخه غربی برای ما تاکنون شفابخش بوده است. عدم اعتماد به نفس و عدم خودباوری مدیران و نگاه ذلیلانه به بیرون باعث می شود که یک سند تحول بنیادین عمیق با فرصتهای فراوان آماده شده و با نیاز ها و عرق ملی همخوانی دارد اما متاسفانه نگاهمان به بیرون است.

وی تاکید کرد: معلمان، وزیران آموزش و پرورش را می شناسند و نگاهشان به کلام و سیاست های وزیر است. صحبت از سیاست زدگی در آموزش و پرورش شد و شاهد هستیم که دو وزیر آموزش و پرورش اسبق با استعفا از وزارت آموزش و پرورش خارج شدند و آیا خروج شان برای تعالی آموزش و پرورش و منزلت معلم بوده است و یا خروج آنها برای تعابیر سیاسی بوده است؟

این فعال فرهنگی تصریح کرد: یک بنگاه اقتصادی در کشور اختلاس و فساد کرد و سرمایه معلمان در آن بود و مجلس وزیر را برای پاسخگویی صدا کرد اما وزیر استعفا داد، آیا با استعفای وزیر سوال نمایندگان مجلس جواب پیدا کرد بلکه با یک استعفا عمل فریب انجام شد و فکر می کردند که با استعفای وزیر دیگر کسی پیگیری نمی کند و درست فکر کردند.

وی تاکید کرد: چرا باید دانش آموزان در موقعیت حساس زندگی شان یعنی کنکور پس از سه هفته بعد از امتحانات نهایی شان قرار گیرند، چه کسانی و مسئولانی باید تدبیر کنند که یک دانش آموز در عرض یک ماه دو ماراتون پیچیده و سخت نداشته باشد.

دانی در پایان خاطر نشان کرد: باید منفور ترین و حقیر ترین اقدام آموزش و پرورش مبنی بر حذف معاونت تربیتی و پرورشی در مدارس احیا شود ‏ و الان اثرات مخرب این اقدام مشخص شده است.

فرشیدی: عزل و نصب ها در آموزش و پرورش  بر اساس بینش فرهنگی باشد

محمود فرشیدی به عنوان مهمان نسل دیروزی گفت: در آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب شهید رجایی، شهید باهنر و آقای پرورش در راستای اهداف نظام حرکت می کردند و بعد نگاهی که تفکر بیگانه و غربی داشت، حاکم شد و دستاوردهای آن ها مانند معاون پرورشی در دوره شهید رجایی از بین رفت.

 وی ادامه داد: عمده نارضایتی به مسائل اقتصادی آموزش و پرورش بر می گردد. باید به مقوله اقتصاد آموزش و پرورش پرداخته شود و از فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و قابل حل است اما این در اختیار آموزش و پرورش نیست بلکه باید ساختار کشور تغییر پیدا کند.

 وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به عنوان یک نهاد حکومتی مطرح شود زیرا مانند وزارتخانه‌های دیگر نیست، آنها کالایی برای انسان تولید می‌کنند اما آموزش و پرورش انسان تولید می کند.

فرشیدی بیان کرد: آموزش و پرورش نقطه آغاز است و دیگر وزارتخانه ها در طول آن قرار دارند. بخشنامه های خوبی وجود دارد اما وزارت آموزش و پرورش پول اجرای آن را ندارد از این رو باید شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش تشکیل شود تا با حضوررئیس جمهور و وزیر اقتصاد اقدامات خوبی انجام شود.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر عزل و نصب ها می تواند آسیب زا باشد؟ گفت:  خیلی، اگر قرار باشد عزل و نصب ها بر اساس مصالح تعلیم و تربیت نسل آینده باشد کسی انتخاب می شود که بینش فرهنگی دارد.

 وزیر پیشین آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از آسیب‌ها نگاه سیاسی است و رهبر معظم انقلاب بارها درباره پرهیز از آن تذکر داده اند. فرهنگیان در ستادهای انتخاباتی فعال ترین هستند اگر کسی از این اهرم قدرت به نفع خودش استفاده کند، طبیعی است نقش آفرین خواهد بود. بعضی از گروه های سیاسی نگاهشان به آموزش و پرورش ابزاری است و بر روی آن سرمایه گذاری می کنند.  وقتی این افراد در آموزش و پرورش مدیر میهمان هستند، سعی می‌کنند با تکیه بر این پست به اهداف سیاسی شان برسند.

فرشیدی اظهار کرد: باید در ساختار حکومت اقتدار و جایگاه آموزش و پرورش ارتقا داده شود و به نوعی زیر نظر حکومت باشد مانند صدا و سیما و قوه قضاییه. یکی از آفت ها برای آموزش و پرورش مجلس است زیرا نمایندگان مجلس نیز انتظار دارند که مدیر کلی گذاشته شود که رای برای آنها می آورد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش دیربازده است و در برخی از کشورها وزیر آموزش و پرورش ۱۲ سال تغییر نمی کند. یکی از اهداف بلند نظام عدالت آموزشی است و در بیانات رهبر معظم انقلاب عدالت آموزشی بارها شنیده شده است اما چگونگی تحقق  آن عدالت مطرح است. بی عدالتی هایی در حوزه آموزش وجود دارد و باید به سمتی حرکت شود که عدالت آموزشی تحقق یابد.

 وزیر پیشین آموزش و پرورش بحث تاکید کرد: باید از مشارکت مردم درایجاد مدارس باورمند حمایت شود و نباید اینگونه باشد که دانش آموزان بدون داشتن پول نتوانند به مدرسه خوب بروند بلکه باید دولت بحث پولی آن را تامین کند. وقتی مشارکت اقتصادی و سیاسی مطرح است احزاب و تجار مشارکت خواهند کرد و در مشارکت تربیتی باید افرادی وارد شوند که درد تربیت نسل آینده را دارند. باید از سوی مساجد فرهنگ سازی شود و همچنین بسیج، اوقاف و... می توانند مدارس عام المنفعه و خیریه در مقابل مدارس تجاری و سیاسی ایجاد کنند.

فرشیدی بیان کرد: آموزش و پرورش تبدیل به آموزش شده است و آموزش در حد یک سواد آموزی و حداقلی انجام می شود. در بحث نظری در سند تحول بنیادین معلم و آموزش و پرورش تعریف شده است یعنی دانش آموز در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و... رشد داده شود.

وی گفت: فاصله بین الگوهای نظری و آنچه که در واقعیت وجود دارد زیاد است. نسخه و نقشه راهی وجود دارد و باید به سمت اجرای آن حرکت کنیم. مثلاً هر فردی از کشور خارج می شود سپرده ای دارد زیرا دوازده سال در این کشور درس خوانده است و پول تحصیل را امانت بگذارد و یا ۵ درصد عوارض شهرداری به آموزش و پرورش اختصاص دارد اما داده نمی شود. باید بودجه آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد اما متاسفانه بینش فرهنگی مسئولان ارشد نسبت به آموزش و پرورش ضعیف است.

  وزیر پیشین آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر نسلی باید امتحان خود را بدهد، یک نسل موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و نسل دیگری در دفاع مقدس شرکت کرد و و این نسل نیز باید تلاش کند و تکلیف شرعی خود را انجام دهد زیرا ادامه انقلاب بدون این نسل امکان پذیر نیست.

نظر شما