شناسهٔ خبر: 156690 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سعیدی: حماسه در تنگه هرمز قدرت چانه‌زنی کشورمان را بالا برد

سعیدی/2 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پس از نمایش اقتدار ایران در تنگه هرمز، شاهد افزایش قدرت چانهزنی ایران در جهان هستیم و اگر امروز آمریکا و انگلیس کسانی را برای مذاکره با ایران می‌فرستند، نتیجه این اقتدار و توانمندی است.

به گزارش «نماینده»،محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی و تأثیر این اقدام بر توان دیپلماسی کشور، گفت: انگلیس به دنبال دزدی دریایی و توقیف کشتی ایران در جبل‌الطارق به دنبال تأمین منافع ترامپ و آمریکا بود و لذا اقدام متقابل حقی بود که برای ایران درباره این موضوع محفوظ بود. 

وی افزود: علاوه بر اینکه کشتی توقیف شده انگلیس در تنگه هرمز توسط سپاه مرتکب تخلفی به واسطه تصادف با یک لنج صیادی ایرانی شده بود و هیچ جبران خسارتی برای این موضوع از سوی طرف انگلیسی صورت نگرفته بود و انگلیس به دنبال این موضوع فکر می‌کرد که در همان دوره استعمارگری خود به سر می‌برد و خلیج فارس جولانگاه کشتی‌ها و ناوهای انگلیسی است. 

عضو کمیسیون فرهنگی  مجلس اظهار داشت: توقیف کشتی انگلیسی اقدامی کاملا منطقی و قانونی و در جهت تأمین منافع ملی و در جهت تأمین امنیت خلیج فارس بود که هر کسی در خلیج فارس فکر نکند که هر تخلفی را انجام دهد با تکیه بر قدرت پوشالی خود می‌تواند گردنکشی و گردنه‌گیری کند. 

سعیدی خاطرنشان کرد: سپاه با توقیف کشتی انگلیسی اولا یک تودهنی به استعمار پیر زد و از سوی دیگر اذناب و هم‌پیمانان انگلیس متوجه شدند که ایران با هیچ قدرتی شوخی ندارد و در ارتباط با منافع ملی بسیار جدی است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: این اقدام سپاه در توقیف کشتی انگلیسی، قدرت چانه‌زنی ما را در ارتباط با تمام دنیا بالا برد و اگر امروز عربستان، امارات و انگلیس مستقیم و غیرمستقیم به ایران آدم می‌فرستند و درخواست مذاکره دارند، نشان دهنده بالا رفتن قدرت چانه‌زنی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و وزارت خارجه می‌تواند حداکثر استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

نظر شما