شناسهٔ خبر: 156684 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه مشترک روسای دانشگاه های استان مرکزی با اعضای کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

شاهد کاهش انگیزه در دانشگاه ها و افت سطح کیفی آموزش هستیم

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان با بیان اینکه در مجموع مراکز آموزش عالی استان مرکزی، هزار و ٧٨٠ عضو هیات علمی موظف و تعداد ۴ هزار و ٣٠٠ عضو هیات علمی غیرموظف فعالیت می کنند، تأکید کرد: این آمار کاهش انگیزه در دانشگاه ها و افت سطح کیفی آموزش را به خوبی نشان می دهد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سلیمی در جلسه مشترک روسای دانشگاه های استان مرکزی با اعضای کمسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آمار در حدود ۵ درصد از دانشجویان استان مرکزی در مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: همچنین در حدود ۴٠ درصد از مجموع دانشجویان در دانشگاه های آزاد و حدود ٢٩ درصد نیز در مراکز آموزش عالی دولتی تحصیل می کنند. به تفکیک رشته نیز در حدود ٣٢ هزار نفر از دانشجویان در رشته علوم انسانی و تنها ٣ هزار و ۶٠٠ نفر رشته های علوم کاربردی مشغول تحصیل هستند که چنین آماری واقعا جای نگرانی دارد. 

علیرضا سلیمی افزود: در مجموع مراکز آموزش عالی استان مرکزی، هزار و ٧٨٠ عضو هیات علمی موظف و تعداد ۴ هزار و ٣٠٠ عضو هیات علمی غیرموظف فعالیت می کنند که این آمار کاهش انگیزه در دانشگاه ها و افت سطح کیفی آموزش را به خوبی نشان می دهد. واقعا مهندسان ما به معنای واقعی مهندس نیستند و سیستم آموزشی به نحو شایسته نتوانسته است تا این افراد را تربیت کند.  

نماینده مردم محلات و دلیجان با بیان اینکه تخصیص تملک دارایی دانشگاه های استان مرکزی در سال جاری به خوبی انجام نشده است، اضافه کرد: تعداد دانشجویان استان مرکزی در ١٠ سال گذشته در حدود ١١٠ هزار نفر بوده است که متاسفانه در حال حاضر تنها ۶٧ هزار نفر استان مرکزی را برای ادامه تحصیلات عالی خود انتخاب کرده اند.

به گزارش «نماینده» سید مهدی مقدسی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کمیسیون نمی‌تواند در میزان بودجه تصویب شده برای دانشگاه ها تغییرات چندانی ایجاد کند، اظهار کرد: متاسفانه بحث آمایش آموزش عالی در سراسر کشور با جدیت انجام نشده است و اقیانوس آموزش عالی عمق زیادی ندارد و دانشگاه ها نیز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند. 

وی بر لزوم تغییر نوع برخورد با دانشگاه ها و اساتید تاکید کرد و افزود: شأن اساتید تنها به تکریم ظاهری آن ها نیست، بلکه ما کاری کنیم تا انگیزه این افراد برای حضور در سیستم آموزشی کشور افزایش پیدا کند. همچنین باید بین دانشگاه و صنعت رابطه معناداری برقرار شود، چرا که افزایش نقش دانشگاه ها در این زمینه، شرایط را برای خودکفایی دانشگاه ها فراهم می‌کند.  

مقدسی با بیان اینکه باید از ظرفیت های بلااستفاده دانشگاه های سطح کشور به نحو مطلوب استفاده کرد، گفت: ما این انتظار را داریم که در یک استان صنعتی، دانشگاه های صنعتی و سایر نهادهای مربوطه مانند آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای اثرگذار باشند. تحقق این امر در گروی تغییر نوع نگرش ما به سیستم آموزش عالی کشور است و در صورتیکه که چنین تحولی صورت نگیرد، سرمایه های کشور به هدر می‌رود که ما امیدواریم با حمایت های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برای این موضوع و معضل کمبود نیروی معلم در استان مرکزی چاره ای اندیشیده شود. 

نظر شما