شناسهٔ خبر: 156642 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تخصیص14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی غیرکارشناسی بود

 حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به غیرکارشناسی بودن تخصیص 14 میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی گفت: دلیل مشکلات معیشتی، فقدان اطلاعات زیرساختی است؛ اصلا نیازمندی های جامعه و خانوار را نمی‌شناسیم که بخواهیم برای آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش «نماینده»،  حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تخصیص اعتبار 14 میلیارد دلاری کالاهای اساسی گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم به فقدان زیرساخت‌های لازم جهت توسعه و پیشرفت کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: از نظر آماری و ارقام نیازمند برخی اطلاعات و زیرساخت‌ها هستیم تا توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و معیشت مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی اطلاعات لازم را از نیازمندی‌های جامعه در اختیار ندارند تا بتوانند بر این اساس و راهبرد برنامه‌ریزی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

لطفی گفت: در حوزه کشاورزی و صنعت در کشور اطلاعات لازم از قبیل تعداد کارگران، تعداد محصولات تولیدی، نیازمندی‌ها کمبودها، برنامه‌های تولیدی آینده، مشکلات تهیه مواد اولیه، مواد اولیه داخلی یا خارجی، استقرار در حوزه‌های شهری و غیرشهری و ... وجود ندارد که بر همین اساس بتوان مشکلات و درخواست‌ها را بررسی کرده و تصمیمات مهم را اتخاذ کرد.

وی گفت: اگر دغدغه لازم وجود داشته باشد می‌توان نیازمندی‌های هر فرد به برنج در طول ماه را به دست آورده و در پایان سال می‌توان متوجه شد که 85 میلیون ایرانی به چه میزان برنج نیاز دارند تا از طریق محصولات داخلی یا واردات آن را تامین کرد و می‌توان بر اساس اعمال سیاستی خاص این واردات را در طول هر ماه تنظیم کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس گفت:‌می‌توان با حساب سرانگشتی کلیه نیازهای کشور اعم از گوشت، مرغ، پیراهن، موبایل، کفش و.. را بررسی کرده و بر اساس آن سیاست واردات و صادرات را اتخاذ کرد. 

لطفی گفت: به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای تامین این زیرساخت‌ها و جمع‌آوری آمارها وجود ندارد. 

وی گفت:‌ تصمیماتی که در بودجه از سوی دولت و مجلس اتخاذ می‌شود هم با واقعیت منطبق نیست. وقتی ما 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی تخصیص داده‌ایم باید مشخص شود بر چه اساس و اصولی این مهم صورت گرفته است.در حالی که می‌توانستیم آن را به صورت ماهیانه به دولت داده و در صورت حصول اطمینان از واردات آن کالا و ابرار رضایت از روند توزیع آن مراحل بعدی را هم اجرایی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس گفت: در این 14 میلیاردی که در واردات کالاهای اساسی از سوی دولت برج‌دار تهرانی، خانوار روستایی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با یکدیگر دیده شده‌اند در حالی که چنین چیزی عدالت نیست.ضمن اینکه برخی خانوارها هم تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند. 

لطفی گفت: باید افراد و خانواده‌هایی که استحقاق دریافت کالاهای اساسی که با 14 میلیارد دلار وارد شده‌اند را استخراج کرده و بدانیم که برخی خانوارها چه محصولی باید بدهیم و به برخی دیگر چه محصولی.

وی گفت:‌ تخصیص بودجه 14 میلیارد دلاری برای واردات کالای اساسی کاملا غیر کارشناسی بود.

عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس  در مورد احیای وزارت بازرگانی گفت: این وزارتخانه به دنبال خدمات به وارد کنندگان است که در شرایط فعلی خیلی نباید به آن فکر کرد. زیرا وضعیت کشور می‌طلبد که به سمت رونق تولید برویم نه واردات. 

لطفی گفت:‌ وزارت بازرگانی ممکن است به وارد کننده یک کارتن خدمات بدهد در حالی که در کشور در این باره مشکلی نداریم. اما تا زمانی که زیرساخت‌ها در کشور فراهم نشود و برنامه جامعی در باره معیشت مردم نداشته باشیم وضعیت‌مان همین است که در این مسیر اعتبارات تخصیص یافته رها شده و وضعیت فعلی را مشاهده می‌کنیم. 

نظر شما