شناسهٔ خبر: 156618 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امیرآبادی: دولت به دلایل سیاسی یارانه 3 دهک جامعه را حذف نکرد/ موسوی: درآمد12 هزار میلیارد تومانی با حذف 3 دهک

یارانه43 عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت به بهانه های مختلف از جمله مسایل سیاسی، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری حذف 3 دهک بالای درآمدی جامعه را علی رغم تکلیف قانونی از سال 93 اجرایی نکرده است.

به گزارش «نماینده»،  احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: وقتی دولت در بهمن سال 89 یارانه را برقرار کرد قرار بود مردم در مصرف آب، برق و حامل های انرژی صرفه جویی کنند و دولت هم از مازاد این درآمدها، به یارانه نقدی به مردم بدهد.

وی با بیان اینکه بعدها دولت به این نتیجه رسید که باید یارانه پردرآمدها را حذف کند افزود: در زمان برقراری یارانه در سال 89 که 63 میلیون ایرانی یارانه می گرفتند ولی این میزان در حال حاضر به 80 میلیون یارانه بگیر رسیده و حتی سالی یک میلیون و 300 هزار نفر هم به این تعداد افزوده می شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: طبق قوانین بودجه سال 93 و 94، مجلس دولت را مکلف کرد که یارانه پردرآمدها قطع شود اما متاسفانه تا کنون این مهم اجرایی نشده است. البته دلیل این کار هم به بحث های سیاسی و رای گیری و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ربط داده شد.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلاتی که در شناسایی افراد پردرآمد و کم درآمد در جامعه وجود دارد نه تنها یارانه پردرآمدها حذف نخواهد شد بلکه دولت به سمت حذف یارانه افراد کم درآمد خواهد رفت زیرا دولت توانایی شناسایی دهک ها را ندارد و با این کار باز هم یارانه افراد فقیر قطع خواهد شد.

وی اظهار داشت: وقتی بانک اطلاعاتی منسجمی در کشور نداریم نمی توانیم خانوارها را از نظر درآمدی تفکیک کنیم و وقتی نمی دانیم سه دهک بالا چه کسانی هستند نمی توان آنها را از یارانه گرفتن حذف کرد زیرا زیرساخت ها و ابزارهای لازم و اطلاعات کافی وجود ندارد.

امیرآبادی گفت: بیشتر افرادی که یارانه شان قطع شده افرادی تحت پوشش کمیته امداد، تامین اجتماعی، بازنشسته و مستمری بگیر هستند.

حذف 3 دهک بالای جامعه درآمدزایی 12 هزار میلیارد تومانی دارد

سید فرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: تشکیل کارگروه و حذف یارانه افراد پردرآمد تبصره 14 بودجه بوده که دولت را مکلف کرده است.

وی افزود: نبود بانک های اطلاعات از جزئیات اطلاعات خانوارهای ایرانی و ثروت خانوارها و نبود اراده برای تشکیل بانک های اطلاعاتی و قوانین جزیره ای هم ما را با مشکل مواجه کرده است. ضمن اینکه درباره 10 میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت شده ای  در کشور نداریم. 

موسوی گفت: حذف هر دهک به قیمت سال 97 می توانست حدود 4 هزار میلیارد تومان به درآمدهای کشور کمک کند که با توجه به الزام تبصره 14 برای حذف 3 دهک، در مجموع 12 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد زایی خواهد داشت.ضمن اینکه با حذف سه دهک بالای یارانه می توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

وی تصریح کرد: ناکارآمدی مدیریت داخل کشور و تحریم های بین المللی معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه را تهدید می کند که باید از این قشر حمایت لازم به عمل آید.

موسوی گفت: اجازه بررسی حساب های بانکی این امکان را به ما می دهد که یارانه افراد پردرآمد و دهک های بالا را حذف کرد.

وی گفت: برای حذف یارانه افراد پردرآمد باید تصمیم جدی گرفته و اراده کافی داشته باشیم. 

نظر شما