شناسهٔ خبر: 156611 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مرضیه هاشمی می‌تواند با «پمپئو» مصاحبه کند/ هیچ ارزی گم نشده است

ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه وزیر خارجه آمریکا درخواست گفتگو با رسانه‌های ایرانی را داشته است، گفت: از طرف ایران خانم مرضیه هاشمی خبرنگار ما می‌تواند با آقای پمپئو گفتگو کند.

به گزارش «نماینده»  ، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سالگرد حمله منافقین در عملیات مرصاد و شکستی که از سوی رزمندگان به فرماندهی شهید صیاد شیرازی به آنها تحمیل شد، اظهار داشت: آنچه امروز از تحریم‌های آمریکا و اقدامات بدخواهان نظام می‌بینیم شباهت زیادی با زمان حمله سازمان منافقین در حمله مرصاد دارد.

وی گفت: امروز هم کسانی که به هر نحوی مردم را از دستاوردهای نظام دلسرد می‌کنند دانسته یا ندانسته مسیر حرکتی منافقین را طی می‌کنند.

ربیعی افزود: مردم سالاری نظام ایران چه در آن زمان و چه امروز، برنامه‌های منافقین و بدخواهان را برهم زد. هر دو رویداد با یک پشتوانه تحلیلی مبنی بر عدم حمایت مردم از نظام رخ داد که هر دو نیز شکست خورد.

سخنگوی دولت در خصوص سفرهای اخیر ظریف به نیویورک و چند کشور دیگر، تصریح کرد: هر زمان آمریکا تلاش کرد دیپلماسی ما را حصر کند دیپلمات‌های ما به خصوص آقای ظریف اجازه چنین کاری را ندادند. سفر به چند کشور مختلف آمریکایی و آفریقایی و حضور در رسانه‌های مختلف از سوی ظریف باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا درخواست گفتگو با رسانه‌های ایرانی را داشته باشد.

وی گفت: ما حاضریم این اقدام صورت گیرد و از طرف ایران خانم مرضیه هاشمی خبرنگار ما می‌تواند با آقای پمپئو گفتگو داشته باشد.

ربیعی در خصوص ارائه گزارش عملکرد دولت به مجلس بیان کرد: دولت ما به همه قوانین عمل خواهد کرد، شعار ما دولت قانون مدار است. ما معتقدیم در صورتی که تذکر، سوال و استیضاح جهت شفاف سازی امور در قانون پیش بینی شده است، اینکه بخواهیم در قانون سالی یکبار هم گزارش دولت را به مجلس ارائه کنیم و احیاناً بخواهد رفتارهایی متعاقب آن صورت گیرد، این موضوع را با شفافیت بیشتر مناسب نمی‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: ما احساس می‌کنیم این موضوع با قانون اساسی همخوانی ندارد. نامه‌ای که به رهبری نوشتیم، ایشان به شورای حل اختلاف قوا ارسال کردند و هر چه نتیجه آن باشد دولت از آن تبعیت می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: هر چیزی را باید به اندازه خود دید؛ وقت و انرژی بیشتر وزاری ما برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان محترم سپری می‌شود.

ربیعی در خصوص موضوع دو تابعیتی‌ها گفت: شأن مجلس و کمیته تحقیق، پیروی از شایعات بی اساس نیست و می‌دانیم که نظر اکثریت مجلس و هیئت رئیسه چیزی نبود که این کمیته ارائه کرد.

وی ادامه داد: گزارش تحقیق هم باید نحوه مشخصی را مراعات می‌کرد اما متاسفانه چنین چیزی نبود و به یکباره به رسانه‌ها گزارشی ارائه کردند. به نظر من این موضوع هیاهو برای هیچ بود.

سخنگوی دولت افزود: اینکه بخواهیم تصویری از مسئولین بدهیم که آنها وابسته به بیگانگان هستند، این حرف بی احترامی به ملت و تضییع حقوق مردم است. کسی از این قبیل گزارشات به فرود نمی‌افتاد و کسی به فراز نمی‌رود.

ربیعی گفت: ما معتقدیم این گزارش صد در صد دروغ و نادرست است و از قوه قضاییه می‌خواهیم این موضوع را بررسی قانونی کند.

وی با بیان اینکه ما از سرمایه گذار خارجی و ایرانی‌های خاج از کشور استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: فارغ از اینکه این گزارش چه تاثیراتی می‌تواند در جامعه داشته باشد و اینکه صحت آن حداقل در خصوص دولتی‌ها فاقد ارزش است، می‌گویم که نباید با این دست اقدامات، فضای جامعه را متشنج کرد.

سخنگوی دولت افزود: امروز متاسفانه تمام تلاش برخی این است که در جامعه این‌طور القا کنند که مدیران ما یا ناتوان هستند، یا وابسته به خارج هستند یا فساد مالی دارند. ما امروز به آرامش روانی جامعه نیاز داریم.

ربیعی با اشاره به خبری مربوط به واردات گندم، گفت: خبر واردات گندم درست نیست چراکه وضعیت و ذخیره ما در گندم خوب است و تاکنون هم شش میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریده‌ایم.

وی افزود: دولت تا کنون بیش از هشت هزار میلیارد تومان بابت خرید گندم از کشاورزان پرداخت کرده است.

سخنگوی دولت در ادامه به برنامه دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای اقشار متوسط رو به پایین از برنامه‌های دولت است.

ربیعی با بیان اینکه طرح مسکن برای کارکنان در دست بررسی است، تاکید کرد: به پیشنهاد شهردار تهران، وزارت کشور مامور شده تا در کلانشهرها ساخت مسکن اجاره‌ای (مسکن‌هایی با متراژ کم) را در دستور کار قرار دهد.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره با ایران بیان کرد: ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم باید ضمیمه آن اظهار نظر، اقدام عملیاتی عربستان را هم شاهد باشیم. ما همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای منطقه هستیم. ایران به ارتباطات دو جانبه و پیمان های امنیتی معتقد است.

وی گفت: عربستان می تواند نقش مستقل خود را بازی کند، هر چند عملکرد عربستان در قبال ایران گلایه آمیز است ولی عربستان را از آمریکا مستقل می‌دانیم.

ربیعی بیان کرد: اظهار نظر اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل به نظر ما مثبت بود و ما نیز  خواستار تامین امنیت کشورهای منطقه هستیم.   البته این موضوع به رفتارهای بعدی عربستان منوط است.

وی با اشاره به پیروزی تیم ملی والیبال زیر ۲۱ کشورمان و قهرمانی این تیم گفت: دولت و ما این پیروزی را تبریک می‌گوییم، متأسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها نتوانستیم این مسابقه را ببینیم. امیدواریم این پیروزی‌ها ادامه‌دار باشد.

سخنگوی دولت درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: ما از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه‌های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه‌ای مطرح کنند، استقبال می‌کنیم ولی این قبیل سفرها به منزله میانجی‌گری نیست.

 وی با تاکید بر اینکه توقیف نفتکش از سوی ما  مبنای حقوقی دارد، گفت: توقیف نفتکش ما بر مبنای حقوقی بوده است چرا که این نفتکش مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود، ولی انگلیس باید نفتکش ما را که بی‌دلیل توقیف کرده، هرچه زودتر آزاد کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: قطعا ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و اینکه آنها از ما خواستند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود، آنها چنین اجازه‌ای ندارند.

ربیعی ادامه داد: اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس دارند طبعا پیام خصمانه‌ای را دارد، تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.

وی گفت: ایران معتقد است تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و ما بزرگترین تامین کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.

ربیعی در ادامه در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ما از تشکیل این وزراتخانه استقبال می‌کنیم، این خواست دولت است و امیدواریم مجلس شرایط را درک کند.

سخنگوی دولت افزود: این بحث در جلسه سران قوا مطرح شد و دولت با اختیاری که داشت بخشی از آن را انجام داد.

وی ادامه داد: ما مطلع بودیم جنس‌هایی وارد می‌شد اما انبار می‌شدند تا با جهش ارز وارد بازار شوند. ما این کار را برای سامان‌دهی بازار لازم می‌دانیم.

ربیعی گفت: می‌خواهیم که بازار واردات و صادرات سرو سامان بگیرد که فشاری روی کشاورزان ما قرار نگیرد.

ربیعی در خصوص اظهار نظر اخیر نمکی وزیر بهداشت هم گفت: از بحث‌های آقای نمکی سوءبرداشت شده است، وی اقدامات خوبی در وزارت بهداشت انجام داده که ما باید از این اقدام حمایت کنیم. من با آقای نمکی صحبت کردم گفتند ما راهی برای افزایش شادی در جامعه نداریم.

وی افزود: بحث این بود که باید در رسانه‌ها شاد بودن را آموزش دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما باید راه‌های شاد کردن مردم را آموزش دهیم، گفت: امروز به خیلی از مناطق دودکش ها و پتروشیمی‌ها را برده‌ایم، اما شادی را نبرده‌ایم.

ربیعی بیان کرد: سوءبرداشت‌ها ممنوع! آقای نمکی شاعر اهل بیت هستند و با سبک محتشم کاشانی شعری در وصف اهل بیت گفته است.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه امروز دولت گفت: پیچیدگی و دیدگاه های مطرح شده در خصوص این موضوع زیاد بود و بررسی آن به جلسات آینده موکول شد و باید توجه شود که در دوران پیک مصرف برق، از ارزانی آن سوءاستفاده نشود.
 
وی افزود: دولت تصمیم گرفت که مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتالی جمع آوری شده و شهرک هایی پیش بینی شود تا افرادی که تمایل دارند، در این شهرک ها با گاز، نیروگاه ایجاد کنند و با برق تولیدی خود ارز تولید کنند.  

ربیعی با تاکید بر اینکه در شهرک‌ها نرخ گاز یارانه ای نخواهد بود، گفت: نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم، اما این ارز باید سامان یافته و نظام‌مند شود و در این زمینه چند دستگاه باید به نتیجه برسند.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه به دستور رئیس جمهور کمیته ای در بانک مرکزی برای رسیدگی به موضوع افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند تشکیل شده است، گفت: اگر کسی حتی یک دلار دریافت کرده ولی کالایی وارد نکرده، با او همانند قاچاقچی برخورد می شود.

وی همچنین تصریح کرد: هیچ ارزی گم نشده و مشخص است که ارز کجاست، دولت پیگیر بحث شفافیت است، بعضا فرآیند واردات نیز زمان‌بر است.

ربیعی در پایان با اشاره به انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر دولت انگلیس خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید رفتار وی چگونه است. امیدواریم با توجه به اینکه آقای جانسون با فرهنگ ایران آشنایی دارد، مسیر خصمانه ای را که  گذشتگان وی در قبال ایران به تبعیت از آمریکا اتخاذ کردند را نرود.

نظر شما