شناسهٔ خبر: 156544 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

نماز جمعه حج فقرا و مستمندان است/ نماز جمعه پشتیبان اصلی انقلاب اسلامی است

جوکار امام جمعه شهرستان قدس با اشاره به اینکه نماز جمعه قرارگاه فرهنگی شهرستان قدس است گفت: نماز جمعه پشتیبان اصلی انقلاب است و تریبون نماز جمعه با بصیرت افزایی و تقویت نشاط اجتماعی و بیان نیازهای روز جامعه مردم را از توطئه های دشمن آگاه می کند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام والمسلمین رضا جوکار، امام جمعه شهرستان قدس در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت چهلمین سالروز برگزاری نماز جمعه رسمی کشوری برگزار شد، اظهار داشت: اصحاب رسانه مجاهدان عرصه قلم هستند و تلاش آنها در انعکاس اخبار جامعه و دستاوردهای نظام به جامعه و پیگیری و انتقال مشکلات مردم به مسئولان قابل قدردانی است.
وی بااشاره به اهمیت نماز جمعه و سالروز اولین اقامه نماز جمعه افزود: امام‌خمینی(ره) احیاگر نماز جمعه در کشور بود و اولین نماز جمعه به امامت آیت الله طالقانی در ۵ مرداد سال ۵۸ اقامه شد. اهمیت نماز جمعه پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه و در ایجاد حکومت اسلامی نمایان است و اولین نماز جمعه در اسلام در روز جمعه در ماه ربیع الاول برگزار شد.

امام جمعه ادامه داد: مهمترین کاری که پیامبر در حکومت اسلامی به آن پرداخته است ساخت مسجد و برپایی نماز جمعه بود که در سایه نماز جمعه و مسجد فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، نظامی، جهادی، دینی و فرهنگی آغاز شد. با عظمت ترین روز، روز جمعه و روز اجتماع مردم است. روز وحدت، همدلی، مودت، صمیمیت و رسیدگی به مشکلات اجتماعی مردم است و نماز جمعه در روز جمعه پیوند دهنده دل ها و فزاینده محبت میان مؤمنین است.

وی تأکید کرد: نماز ذکر خداست و اقامه نماز جمعه در روز جمعه مظهر ذکر خداست پس باید امور دنیوی را در این روز رها کرد و به نماز جمعه بشتابیم و اموال و اولاد مانع دکر خدا در روز جمعه نشود. نماز جمعه حج فقرا و مستمندان است و هر هفته روزی انسان میشود. همانگونه که حج جنبه سیاسی و عبادی دارد، نماز جمعه نیز در ابعاد مختلف مانند معنویت، تقوا و اخلاق اهمیت داشته و موجب اجتماع، وحدت، انسجام، اخوت ایمانی هم برای حل مشکلات داخلی و هم تقویت جبهه اسلام در مقابل دشمنان اسلام است تا مردم با شناخت توطئه های دشمن، با ساز و کار مناسب و آگاهانه با دشمن مقابله کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جوکار خاطر نشان کرد: بصیرت افزایی و شناخت توطئه های دشمن توسط تریبون های نماز جمعه تبیین و بیان شد و مردم در جریان قرار گرفتند و در مقابل دشمن ایستادند. هرجا انقلاب اسلامی به حضور مردم نیاز داشت مردم از طریق تریبون های نماز جمعه فراخوانده شدند بنابراین نماز جمعه پشتیبان اصلی انقلاب است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری(مدظله) بیان داشت: مسئولان اصلی انقلاب ائمه جمعه هستند چرا که مسائل اصلی حاکمیت و نظام توسط نریبون نماز جمعه بیان می شود و تریبون نماز جمعه هر هفته از یک سو با تقویت نشاط اجتماعی و بیان نیازهای روز جامعه، مردم را از توطئه دشمن آگاه می کند. رویکرد دیگر نماز جمعه تقویت رابط میان امت و امام است. روح امامت در نماز جمعه توسط امام جمعه نهادینه می شود و این راهکاری که توسط نظام اسلامی جهت تقویت بین امام با امت و پیشوای مردم با مردم قرارداده شده است.

امام جمعه با اشاره به بیانه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: یکی از ماموریت های نماز جمعه در چله دوم‌انقلاب پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب است‌. این بیانیه که با طی سه ماه و با حساسیت تنظیم شده سندی برای جهانی شدن انقلاب اسلامی و منشور و نقشه راهی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور ولایت عظمی است و در اینجا نقش نماز جمعه نماد نماز جمعه و امام جمعه در تحقق گام دوم بسیار تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: رسالت ائمه جمعه تبیین و تحقق بیانیه گام دوم است که با مشارکت و همکاری نخبگان، صاحب نظران و جوانان که موتور پیشران انقلاب اسلامی هستند، میسر خواهد شد. جوانان با خلوص نیت و مدیریت جهادی و انقلابی توانستند بار مسئولیت انقلاب اسلامی را به دوش بکشند. بنابراین تحقق اهداف انقلاب اسلامی با همدلی، هم افزایی، هم فکری و همگرایی محقق خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین جوکار خطاب به اصحاب رسانه بیان کرد: اصحاب رسانه منعکس کننده رویداد بزرگ فرهنگی، عبادی، سیاسی و اجتماعی هستند و فعالیت های مسئول ستاد نماز جمعه و همکاران که جهت برپایی یک ساعت نماز یک هفته تلاش می کنند قابل قدردانی است.

امام جمعه تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله)برنامه های نماز جمعه شهرستان قدس به صورت قرارگاهی پیش می رود. قرارگاه فرهنگی همان چتر نماد امامت جمعه است که برسر همه گسترانده می شود. قرارگاه فرهنگی یعنی برداشتن خط و خطوط سیاسی و برداشتن خط کش های آلوده حزبی، فومی و مذهبی. قرار گاه فرهنگی نشان می دهد که نماد نماز جمعه در خدمت همه و متعلق به همه است و همه می توانند در این قرارگاه حضور داشته باشند تا فرهنگ حاکم بر شهرستان که هم راستا با اسلام ناب است را ارتقا دهند.

نظر شما