شناسهٔ خبر: 156541 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حجت‌الاسلام رستمی خواستار شد

سامانه‌ «شفافیت بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها»  ایجاد شود

حجت السلام رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تاکید بر لزوم شفافیت بودجه‌های پژوهشی، گفت: ایجاد سامانه‌ای که در آن «جزئیات تخصیص بودجه‌های پژوهشی» لحاظ شود؛ می‌تواند گام نخست برای این موضوع باشد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر لزوم شفافیت در حوزه پژوهش تاکید کرد.

رستمی در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: « بحث‌های قابل تاملی که اخیرا در دانشکده علوم اجتماعی ناظر به برخی رانت‌های پژوهشی شکل گرفته است یک شمشیر دولبه است. لبه‌ی کُند آن _که اکنون کمتر مورد توجه است_ ممکن است سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به جامعه‌ دانشگاهی کشور شود که باید برای آن راهی جست. اما لبه‌ دیگر آن فرصت شفاف سازی است که برای جامعه‌ی دانشگاهی فراهم شده است.»

وی همچنین تاکید کرد: « بدنه‌ متعهد علمی کشور _به عنوان موتور پیشران پیشرفت کشور_ باید مطالبه‌گر شفافیت باشد و برای پیشبرد این گفتمان، لازم است شفافیت را از خود شروع کند.

رستمی ادامه داد: « ایجاد سامانه‌ای که در معرض قضاوت همه‌ بدنه‌ دانشگاهی کشور قرار گیرد و در آن «جزئیات تخصیص بودجه‌های پژوهشی» لحاظ شود؛ می‌تواند گام نخست برای این موضوع باشد. مسئله ای که می تواند با افزایش اعتماد، برای دانشگاه سرمایه‌ی اجتماعی نیز بیافریند.»

گفتنی است، سهیلا صادقی استاد دانشگاه در دیدار اساتید با رهبر انقلاب به وجود برخی رانت ها در بودجه های پژوهشی اشاره کرد و گفت: «جای بسی تاسف است که عرض کنم حوزه پژوهش در دانشگاه نیز تابع رانت بازی های سیاسی است و معمولا بودجه های پژوهشی کلان در اختیار آن دسته از افرادی قرار می گیرد که در بیرون از دانشگاه دارای اتصالات خاصی هستند. لذا حوزه پژوهش بعضا نه بر اساس نیازهای واقعی کشور و نه به دست متخصصان و صاحب نظران که به دست عده ای صاحب منصب نوپا و نوظهور می چرخد که تنها قابلیت آنها جذب رانت های پژوهشی است،  نگاهی به کارنامه بعضی از این افراد موید گفتار بنده است. و از همه تاسف بارتر آنکه هیچ نظارت حرفه ای و اصولی بر طرح های پژوهشی صورت نمی گیرد و معمولا ارزیابان  و ناظران طرح های پژوهشی با زد و بند مجریان انتخاب می گردند و مثل این می ماند که در یک تیم پژوهشی یاور و داور و سرور همه از یک قبیله اند!!! و به صورت چرخشی در طرح های متعدد جایشان عوض می شود! لذا دور از انتظار نیست که چنین طرح ها یی که با پول مردم بیچاره انجام می گیرد، گره ای از درد مردم نگشاید، اگرچه برای مجریان رانت پژوه ثمره مالی، مقاله ای و ارتقا را به دنبال خواهد داشت.»

نظر شما