شناسهٔ خبر: 156474 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صبح نو

نقوی‌حسینی: طرح انعقاد پیمان‌های پولی، نقش مهمی در بی‌اثرکردن تحریم‌های آمریکایی ایفا می‌کند

نقوی حسینی نقوی‌حسینی گفت: طرح انعقاد پیمان‌های پولی درمقابله با تحریم‌های بانکی مؤثر است.

به گزارش «نماینده»، مجلس دومین گام مهم در مقابله با تحریم‌های آمریکا را برداشت؛ طرحی که درصورت تصویب طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان مالی، جایگزین سوئیفت و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در مجلس است و نقش مهمی در بی‌اثرکردن تحریم‌های بانکی ایفا می‌کند. بررسی طرح «راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» جزو نخستین دستورکارهای روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس فرصت دارند با تصویب کلیات این طرح که نقش مهمی در بی‌اثرکردن تحریم‌های بانکی آمریکا ایفا می‌کند، پاسخ مناسبی به تحریم‌های آمریکا بدهند و اثرگذاری بخش عظیمی از آن‌ها را به‌شدت کاهش دهند.
هفته گذشته، طرح احداث پتروپالایشگاه‌ها در مجلس تصویب شد که نخستین طرح مهم مجلس در مقابله با تحریم‌ها بود. حال قرار است گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح یک‌فوریتی «راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» در دستورکار این هفته پارلمان قرار گیرد. اکنون که دو نقطه مهم تحریم‌های بانکی و مالی آمریکا علیه ایران قوت گرفته است، اتخاذ راهکارهایی برای مقابله با آثار سوء‌تحریم‌ها ضروری است. به‌عبارت‌دیگر، تحمیل تحریم‌های آمریکا و نبود امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی که دراختیار و زیرنظر آمریکاست، سبب شده معاملات تجاری بین‌المللی ایران از کانال رسمی بانکی خود خارج شود و با روش‌هایی ازقبیل صرافی‌ها یا کانال‌های ارزی سایر کشورها انجام شود. این غیررسمی‌شدن تجارت بین‌المللی، امکان استفاده از روش‌های پرداختی رایج و کم‌هزینه‌ای مانند گشایش اعتبار اسنادی (LC) را ناممکن ساخته است که از کانال رسمی بانکی انجام می‌شود.
 این نبود امکان استفاده از روش‌های متداول، باعث افزایش هزینه‌ها و دشواری تجارت بین‌المللی برای ایران شده است. استفاده از تکنیک‌های بانکی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد؛ اما اتخاذ راهبرد بلندمدت به‌منظور ایجاد ساختارهای جدید در نظام مبادلات خارجی، منطبق بر شرایط موجود و مبتنی‌بر کاهش استفاده از ارزهای تهدیدکننده خارجی اجتناب‌ناپذیر است. دراین‌زمینه و در نخستین گام، استفاده از ارزهای ملی با انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه در تسویه مبادلات تجاری ایران و کشورهای طرف تجاری، می‌تواند مسیر تجارت خارجی کشور را بهبود ببخشد و انجام معاملات را تسهیل کند.
 نقوی‌حسینی: طرح انعقاد پیمان‌های پولی درمقابله با تحریم‌های بانکی مؤثر است
آقای سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دومین گام مهم مجلس در مقابله با تحریم‌های آمریکا، به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: باتوجه‌به رفتارهای خصمانه آمریکایی‌ها و تحریم‌های ناجوانمردانه‌شان علیه ملت ما، با تلاش‌های خودمان إن‌شاءالله این توطئه‌ها را خنثی خواهیم کرد و نمی‌گذاریم این تحریم‌ها تاثیری داشته باشد.  نقوی‌حسینی با بیان اینکه دربرابر رفتار خصمانه آمریکا علیه ایران تصمیمات گسترده‌ای گرفته و سناریوهای متعددی نوشته شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دربرابر رفتارهای خصمانه آمریکا علیه خود، بیکار ننشسته و در حوزه‌های مالی، پولی، علمی، پژوهشی، تأمین مواد اولیه، کالاهای اساسی، فروش نفت و... برنامه‌هایی ارائه کرده است و بخشی از آن که مربوط به مجلس می‌شود، نیازمند تصویب قوانین موردنیاز برای مقابله است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: برای مقابله با رفتارهای خصمانه آمریکا علیه کشور، طرح‌های مختلفی در دستورکار است و 17 عنوان طرح را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در دستورکار کمیسیون امنیت ملی قرار دادیم که بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به مراودات بانکی است. این نماینده مجلس دهم یادآور شد: سوئیفت یکی از مهم‌ترین عناصر اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و دولت آمریکا با هدف اعمال فشار حداکثری ازطریق تحریم‌های مالی و بانکی به ایران، دسترسی اکثر بانک‌های ایران به این سیستم را قطع کرد؛ ازاین‌رو، طرح انعقاد پیمان‌های پولی نقش مهمی در بی‌اثرکردن تحریم‌های بانکی ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در مجلس است و نقش مهمی در بی‌اثرکردن تحریم‌های بانکی ایفا می‌کند و اکنون در مجلس مطرح است، افزود: برخی کشورها در قالب طرح‌های دوجانبه یا چندجانبه واحد پول‌های خودشان را جایگزین دلار می‌کنند تا نقش دلار در حوزه اقتصادی‌شان کاهش پیدا و این طرح می‌تواند این‌ گونه اقدامات را فراهم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما