شناسهٔ خبر: 156391 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«سلیمی» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، با انتقاد از تعلل دولت در ارائۀ لایحه جامع انتخابات

قانون فعلی انتخابات، جفا در حق شورای نگهبان است

سلیمی سلیمی گفت: اینکه اعضای شورای نگهبان بارها اعلام کرده‌اند ممکن است در تأیید صلاحیت‌ها اشتباه کنند، نشاندهندة تقوای این عزیزان است، ولی بر اساس اسناد عمل میکنند

به گزارش «نماینده»،  حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» در گفت‌وگو با «نماینده» اظهار داشت: «بر اساس اصول 98 و 99 قانون اساسی، شورای نگهبان نهادی است که قوام مجلس به آن بستگی دارد. بدون وجود شورای نگهبان مصوبات مجلس نمی‌تواند به‌عنوان قانون نهایی مطرح شود و در نتیجه مشروعیت پیدا نمی‌کند. وظیفه عمده شورای نگهبان علاوه‌بر تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی نظارت بر برگزاری انتخابات نیز هست.»

عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «شورای محترم نگهبان صرفاً مصوبات مجلس را از منظر تطبیق با شرع قانون اساسی ملاحظه می‌کند و نظرات خودش را برای مجلس ارسال می‌کند، تا امروز شورای نگهبان وارد حیطة به‌اصطلاح مصرف‌سنجی‌های عرفی یا غیر عرفی نشده و این یک نکتة‌ بسیار مهم در نحوة عملکرد شوراست.»

نماینده مردم محلات با تأکید بر اهمیت بحث تأیید صلاحیت‌ها خاطر نشان کرد: «گاه مسائلی در بحث تأیید صلاحیت‌ها گفته می‌شود که خلاف واقعیت است. واقعیت این است که شورای نگهبان متشکل از 6 نفر فقیه عادل و از آن طرف 6 نفر حقوقدان است که خودِ مجلس به آنها رأی داده پس این هجمه‌ها که گاه از سوی برخی از سیاستمداران علیه شورای نگهبان مطرح می‌شود؛ نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.»

وی افزود: «در مجالس مختلف ترکیب مجلس متفاوت بوده اگر شورای نگهبان سیاسی یا جناحی عمل کرده بود چطور ترکیب در مجلس می‌توانست متفاوت باشد؟ در مجلس دهم اکثریت نمایندگان گرایش اصلاح‌طلبی دارند، در مجلس ششم، مجلس سوم و در تمامی مجالس گرایش‌های مختلف وجود داشته و این نشان دهندة این است که به‌هر جهت این عزیزان بدون رعایت جناح‌های سیاسی به بحث تأیید صلاحیت پرداختند.»

سلیمی با بیان اینکه زیر سؤال بردن نهاد عظیم مقدس شورای نگهبان آب در آسیاب دشمن ریختن است، تصریح کرد: «این نهاد در قوانین کشورهای مختلف عنوان مشابه دارد. در آمریکا، فرانسه و ... نهادهای ناظری هستند که صلاحیت، لیاقت و توانایی کاندیداها را برای به‌عهده داشتن مسئولیت تعیین می‌کنند، این یک امر عقلانی و عرفی است که در کشورهای مختلف این نهاد تحت عنوان‌های دیگر مشغول به‌ فعالیت هستند.»

وی در ادامه افزود: «بحث این است که شورای نگهبان مسئول احراز صلاحیت است، اهمیت شورای نگهبان به‌خاطر برعهده داشتن مسئولیت‌های حساس کشوری است‌. در دورة ثبت‌نام کاندیداها حتی افرادی که سواد نداشتن برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کردند.»

این نماینده مجلس اذعان کرد: «مدت مدیدی است که منتظریم دولت لایحة اصلاح انتخاب را به مجلس بیاورد. دولت هم به ما قول می‌دهد و امروز و فردا می‌کند. شنیده شده که دولت هم مراحل نهایی این لایحه را می‌گذراند، امیدواریم که دولت هر چه سریع‌تر و تا قبل از تمام شدن امسال این لایحه را مورد بررسی قرار دهد چرا که نواقص فراوانی در قانون انتخاب کاندیداها وجود دارد.»

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه البته شورای نگهبان بارها اعلام کرده که ممکن است در تأیید صلاحیت‌ها اشتباه کند، عنوان کرد: «این نشاندهندة تقوای این عزیزان است که میگویند ما ممکن است اشتباه کنیم ولی این عزیزان با توجه به اسناد عمل میکنند، حتماً باید احراز صلاحیت انجام بگیرد. اعتقاد ما این است که در بسیاری از موارد هم در تأیید صلاحیت‌ها شورای نگهبان اغماض کرده یعنی اینکه به‌دلایلی چشم به روی بعضی از مسائل بسته است.»

سلیمی با بیان اینکه شورای نگهبان هیچ‌گاه توصیهپذیر نبوده و این را اثبات کرده است، خاطرنشان کرد: «این یک نکتة مثبت در کارنامة شورای نگهبان به‌شمار می‌رود و نشان‌دهندة این است که مرعوب شخصیتها نشده و این هم نکتة بسیار مهمی است.»

وی افزود: «امروز شاهد هستیم در ایام انتخابات افراد بدون داشتن صلاحیت‌های عمومی ثبت‌نام می‌کنند. به‌عنوان مثال فردی با مدرک کمتر از کارشناسی ارشد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند و این به‌دلیل ضعف قانون است. شورای نگهبان اغلب به‌دلیل نداشتن صلاحیت‌های عمومی دست به رد صلاحیت می‌زند و بعد لیستی بلند تهیه میکنند که شورای نگهبان این تعداد کثیر را رد صلاحیت کرده است. قانون فعلی موجب جفا در حق شورای نگهبان شده است.»

وی تصریح کرد: «برخی از نمایندهها معتقدند اگر دولت در تصویب قانون جامع انتخابات معطل کند، مجلس باید اصلاحاتی را برای این قانون انجام دهد؛ البته در دورههای مختلف اصلاحاتی که مجلس انجام داده موردی بوده و نتوانسته اصلاحات جامعی را انجام دهد تا دغدغة افراد ناظر بر این قضایا و دغدغة مردم و نظام رفع شود.»

نظر شما