شناسهٔ خبر: 156355 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس» در گفت‌وگو با«نماینده»:

مجلس وظیفۀ نظارتی خود را انجام نداده است

پژمانفر// پژمانفر گفت: متأسفانه در وزارت ارتباطات و بخش‌های دیگری از دولت به مسائلی مشغول هستند که خلاف برخی قوانین و مصالح کشور است

به گزارش «نماینده» ، اوایل سال ۹۸ خبری در رسانه‌ها مجازی با عنوان اجراشدن سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات منتشر شد. این سخن از زبان وزیر جوان دولت دوازدهم در یک نشست بین‌المللی ایراد شده بود و وی با صراحت این اتفاق را خوب و موفقیت‌آمیز توصیف کرده بود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان در اردیبهشت‌ماه ۹۶ با صراحت این سند را رد کرده و خواهان اجرا نشدن این سند در کشور بودند. از این رو «نماینده» گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان‌فر» نمایندۀ مشهد در مجلس شورای اسلامی داشته است که در ادامه می‌آید:

* همان‌طور که مستحضر هستید وزارت ارتباطات در حال پیگیری یکسری طرح‌هایی مطابق با سند ۲۰۳۰ در وزارت‌خانۀ ارتباطات است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب با صراحت اجراشدن سند ۲۰۳۰ در کشور را نهی کرده بودند؛ به نظر شما چرا با وجود نهی رهبری، این سند در وزارت ارتباطات اجرایی می‌شود؟

اینکه چرا این سند در حال اجراشدن است، باید خود آقایان توضیحی درباره‌اش بدهند؛ اما آن چیزی که مسلم است این است که کاری که آن‌ها دارند انجام می‌دهند، خلاف مُر قانون است و باید جلوی آن گرفته شود. متأسفانه در وزارت ارتباطات و بخش‌های دیگری از دولت به مسائلی مشغول هستند که خلاف برخی قوانین و مصالح کشور است و این تخلفات، تخلفات بسیار زیادی هستند.

متأسفانه به این دلیل این اقدامات در حال وقوع است که آن‌ها از وظایف اصلی خود سر باز می‌زنند و در طول این ۶ سال همواره به مسائل حاشیه‌ای پرداخته‌اند تا بتوانند یک فضای دوقطبی در اجتماع و کشور ایجاد کنند. اکنون سؤال خود من از وزارت ارتباطات این است که چرا شبکۀ ملی ارتباطات علی‌رغم تأکیداتی که بر ایجاد آن هست، هنوز اجرایی نشده است؛ و مدام در گزارش‌های خود از پیشرفت ۸۰ درصدی شبکۀ ملی اطلاعات اطلاع می‌دهند که در کشور اجراشده است. اگرچه خب قبلاً چندین بار روبان افتتاح شبکۀ ملی اطلاعات را قیچی کرده بودند؛ اما دوباره اعلام می‌کنند که ۸۰ درصد این طرح اجرایی شده است. اگر ۸۰ درصد اجرا شده است بیایند و در ارتباط با این موضوع اعلام کنند که با چه کسی این ۸۰ درصد را جمع‌بندی کردند؟ یعنی خط‌کشی که برای ارزیابی این ۸۰ درصد صورت گرفته است، چیست؟

ما الآن مشاهده می‌کنیم وزارت ارتباطات در مسائل اولیۀ خود دچار مشکل است. فارغ از فضای مجازی، امروز مردم در سراسر کشور نسبت به آنتن‌دهی تلفن همراه به‌شدت دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و کسی در ارتباط با این موضوع هیچ‌گاه پاسخگو نبوده است. چرا وزارت ارتباطات به‌جای اینکه بیاید تمرکز خود را بر روی این موضوعات و مشکلات بگذارد به بحث‌های‌ حاشیه‌ای می‌پردازد. این‌ها مسائل نگران‌کننده‌ای است که ما را به این سمت می‌برد.

باز متأسفانه وزارت ارتباطات نسبت به این وظایف اصلی خود پاسخی ندارد و می‌خواهند با عوض کردن اولویت‌ها به‌سمت اجرا کردن اسنادی مثل ۲۰۳۰ برود. مثلاً افرادی مثل وزیر ارتباطات تمام همت خود را می‌گذارد بر اینکه افراد را به توئیتر دعوت کند و درواقع همت وزیر این است که مثلاً امروز ۴ نفر را توانسته است به توئیت کردن در توییتر اضافه کند. این‌ها واقعاً جای تأسف دارد که کشور ما به‌همین دلیل در فضای مجازی با بحران جدی مواجه است.

* آیا سند ملی و بومی دربارۀ ارتباطات هست که وزارت ارتباطات این را اجرایی نمی‌کند؟

بله اسناد فراوانی در مورد ارتباطات داریم و حتی در حوزۀ مسائل فضای مجازی که امروز متولی آن وزارت ارتباطات است؛ اما متأسفانه وزارت ارتباطات در اجرا کردن این اسناد کوتاهی کرده است. شما کافی است مراجعه کنید به تکالیفی که شورای عالی فضای مجازی بر دوش وزارت ارتباطات گذاشته است و بعد نتیجۀ آن را ببینید که کدام تکالیف به‌صورت احسن انجام‌ شده است.

این اتفاقات چیز کمی نیست، محل بحث من تهران است نه بیابان. مثلاً در تهران مردم در خیابان در حال عبور و مرور هستند که تلفن‌های همراهشان قطع می‌شود. این مسئله که دیگر سند نمی‌خواهد. جواب این‌گونه مشکلات را چه کسی می‌خواهد بدهد. وظیفۀ وزارت ارتباطات و توسعۀ زیرساخت‌ها این است که این کارها را انجام دهند که انجام نمی‌دهند. قطعاً اگر به شورای عالی فضای مجازی مراجعه شود، درمی‌یابیم که خیلی از این مسائل دال بر همین کوتاهی‌ها و قصور در این وزارتخانه است.

* مجلس در ارتباط با این قضیه چه اقداماتی انجام داده است؟

متأسفانه مجلس نتوانسته است وظایف خود که مرتبط با این موضوع است را به‌درستی انجام دهد. به‌همین دلیل هم امروز مردم از مجلس ناراضی هستند؛ به‌دلیل اینکه مطالبه‌گری و وظیفۀ نظارتی خود را در رابطه با این موضوعات به‌خوبی انجام نداده است. من فکر می‌کنم که مجلس هم باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. متأسفانه کوتاهی‌ها و قصور دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف اجرایی‌شان را شاهد هستیم که به‌جای اینکه قصور را اصلاح کنند به سطح‌بندی‌های سیاسی و جناحی مرتبط و وصل می‌کنند؛ یعنی جناح‌بندی‌های سیاسی درست می‌کنند و این برای این است که موضوع را به‌نوعی از دستور کار خارج کنند. این به نظر من نشان می‌دهد که ما با مشکل جدی مواجه هستیم و مجلس هم نتوانسته کار نظارتی جدی خود را انجام دهد.

* آیا وزارت ارتباطات در امن کردن فضای مجازی در حال تسامح و کوتاهی است یا خیر؟

 اکنون باید سؤال ما این باشد که با توجه به خطراتی که در فضای مجازی هست؛ وزارت ارتباطات چه اقدامی برای مراقبت کردن از زندگی مردم و فضای کسب‌وکار آن‌ها انجام داده است. این را باید بدانیم که ما الآن در فضایی هستیم که هیچ نوع مسئولیتی در آن نداریم؛ یعنی همان‌طور که شاهد هستیم چندین بار برخی از سایت‌ها و محتواهای ما را از دسترس خارج کردند. مثلاً یک‌زمانی به این نتیجه برسند که خدماتی که ایرانی‌ها در فضای مجازی از اینترنت بین‌الملل استفاده می‌کنند را قطع کنند. آیا وزارت ارتباطات تدبیری دارد که بتواند جایگزین کند؟ چرا؟ چون با این اتفاق زندگی مردم، اقتصاد مردم، معیشت مردم و مسائل مردم صدمه می‌خورد.

* وزارت‌خانه در ارتباط با قیمت خدمات اقدامی کرده است؟

امروزه گران‌ترین خدمات در حوزۀ ارتباطات در حال ارائه شدن به مردم است. این‌ها مسائل جدی است که متأسفانه از دستور کار این وزارت خانه خارج‌ شده است و طبیعتاً ذهن مردم را به یک‌سری از مسائل حاشیه‌ای مشغول کرده‌ است. عده‌ای در حال دوقطبی کردن فضا هستند. من در یک مصاحبه‌ای اعلام کردم از امروز تا انتهای روزی که این دولت سرکار است، این حواشی پایانی ندارد و به‌شدت در دستور کار رئیس‌جمهور و وزرای این دولت است؛ به‌دلیل اینکه نسبت به کارهای اولیه‌ای که باید انجام بدهند در حال فرار هستند و پاسخگو نیستند و هیچ اقدامی انجام ندادند و هیچ برنامه‌ای ندارند و طبیعتاً یک‌سری مسائلی را درست می‌کنند که از پاسخگویی نسبت به وظایف اصلی‌شان فرار کنند.

نظر شما