شناسهٔ خبر: 156313 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

اگر مجلس غفلت کند...

امیرابراهیم رسولی وقتی نماینده‌ای در مجلس جهرمی را مبلغ و مروج ۲۰۳۰ معرفی می‌کند رسانه‌ها وظیفه دارند آن را پیگیری کنند و هرگونه کوتاهی نه‌تنها قابل گذشت نیست؛ بلکه موجب خسران برای نظام و انقلاب خواهد بود و درعین‌حال وزیر ارتباطات باید نسبت به این شبهات و اظهارات پاسخگوی خانه ملت و رسانه‌ها باشد و سکوت وی خود اثبات‌کنندۀ برخی موضوعات تلقی خواهد شد.

ماهنامه «نماینده»/ امیر ابراهیم رسولی*: شاید در رأس امور بودن مجلس به‌واسطۀ کلام حضرت امام بارها تکرار شده و کمتر کسی است که به اهمیت این موضوع واقف نباشد؛ اما «غفلت» مسئله‌ای است که بارها در تاریخ ۴۰ سالۀ انقلاب لطماتی را به نظام اسلامی وارد کرده است.

گر چه معیشت مردم این روزها در اولویت است، اما از لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی تا جلوگیری از هجمه‌های فرهنگی جزو مطالبات این روزهای ملت از مجلس شورای اسلامی است؛ با وجود اینکه تحولات اخیر در قوه قضاییه به یُمن حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و تدابیر ایشان هوایی تازه را در جامعه موجب شده است، اما هیچ‌چیز جایگزین وظایف قوه مقننه نیست.

نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای مردم تکلیف دارند در کنار قانون‌گذاری، بر اقدامات دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور و وزرا نظارت کنند. آسیب این مهم آنجا نمایان می‌شود که وکلای مردم به وکیل‌الدوله تبدیل شوند و در قبال وظیفه نظارتی خود کوتاهی کنند؛ در این میان «غفلت» نیز پدیده‌ای است که می‌تواند نمایندگانی که اسیر روزمرگی شده و الزاماً نیت سوئی ندارند را نیز در بر گرفته باشد. رسانه‌ها و دلسوزان نظام باید در این مواقع با ورود بهنگام خود، این غفلت را برطرف کرده تا نظام و انقلاب از آسیب در امان بماند.

مصداقی که در شماره جدید ماهنامه «نماینده» به‌عنوان یک تکلیف به آن پرداخته‌ایم، مرتبط با مسئله‌ای مهم همچون نفوذ و آسیب در بدنه دولت است. به نظر می‌رسد در سایۀ غفلتی که پدید آمده، یک وزیر در حال خروج از مسیر ریل وظایف خود است. نکاتی که عده‌ای از نمایندگان نیز به آن اذعان کرده‌اند، گواه غفلتی است که دیگر نمایندگان را دچار خود کرده است و به همین منظور، رسانۀ تخصصی مجلس تلاش می‌کند به تکلیف خود در قبال آن عمل کند.

نگاهی به عملکرد وزارت ارتباطات و شخص وزیر نشان می‌دهد وی علیرغم محاسن، در حاشیه‌های بسیاری ورود می‌کند و به هر نیتی! واکنش نمایندگان را برانگیخته است.

حاشیه‌های متعدد و نمایش‌های رسانه‌ای از مسائل غیر مرتبط به حوزۀ وزارت ارتباطات و تلاش غیرطبیعی در رسانه‌ای کردن مسائل، نشان از غفلت نمایندگان از این وزارتخانه و شخص جهرمی دارد.

این روند چنان بوده که بسیاری گمان می‌کنند نامبرده به دنبال دست یافتن به جایگاه‌هایی دیگر در سال‌های آینده چنین عمل می‌کند؛ حال چه این گمان درست باشد یا غلط، حاشیه‌های فراوانی که شخص وزیر نیز علاقه‌مند به دامن زدن به آن است، نباید موجب غفلت ناظران گردد. درعین‌حال تاریخ در قبال چنین رویکردها تجربه‌های فراوانی را در پیشگاه ملت نشان می‌دهد.

نفوذ فرهنگی امنیتی در قالب سند غربی ۲۰۳۰ از مواردی است که ماهنامۀ «نماینده» تلاش کرده است تا با ارائۀ مستندات و اظهارات نمایندگان مجلس، هر چند با تلنگری کوچک، مسیر مغفول‌مانده را گوشزد نماید.

وقتی نماینده‌ای در مجلس جهرمی را مبلغ و مروج ۲۰۳۰ معرفی می‌کند رسانه‌ها وظیفه دارند آن را پیگیری کنند و هرگونه کوتاهی نه‌تنها قابل گذشت نیست؛ بلکه موجب خسران برای نظام و انقلاب خواهد بود و درعین‌حال وزیر ارتباطات باید نسبت به این شبهات و اظهارات پاسخگوی خانه ملت و رسانه‌ها باشد و سکوت وی خود اثبات‌کنندۀ برخی موضوعات تلقی خواهد شد.

مسئلۀ ما نه سیاسی است و نه شخصی؛ و امیدواریم بتوانیم در راستای رسالت رسانه‌ای و روشنگری خود، به نحو درست و منصفانه، بدون واهمه از جایگاه‌های کنونی و گذشتۀ افراد، عمل نماییم.

نظر شما