شناسهٔ خبر: 156296 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جزئیات نشست غیر علنی مجلس/ ساختار بودجه طی دو سال اصلاح می‌شود

اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به تشریح سه راهکار اساسی برای اصلاح ساختار بودجه پرداخت.

به گزارش «نماینده»، اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس، گفت: این جلسه غیرعلنی به منظور بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه بود که این اصلاحات در بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان مدت، دو ساله اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه، مجلس و سایر نهادهای ذیربط در زمینه بودجه نویسی در چنین جلسه ای حضور یابند و راهکارهای لازم را ارائه دهند تا بودجه سال ۹۹ بر اساس اصلاحات اساسی تنظیم و سپس تصویب شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور نشست های متعددی برای اصلاح ساختار بودجه برگزار شده و مصوباتی داشته اند که رئیس سازمان برنامه و بودجه این راهکارها و پیشنهادات را به مجلس ارائه کرد.

عباسی بیان کرد: همچنین مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و جمعی دیگر از نمایندگان هم در این باره، گزارش های خود را ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه اختلاف نظری وجود نداشت، گفت: بر این اساس اصلاحاتی که قرار است اتفاق بیفتد، در یک فرصت زمانی دو ساله قرار است بودجه سال ۹۹ به ضمیمه سال ۹۸ بر اساس این فرمت تنظیم شود.

وی بیان کرد اگر روند فعلی ادامه پیدا می‌کرد، قطعاً اداره اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه می‌شد و در این جلسه بر ضرورت تبدیل تهدیدهای ناشی از تحریم به فرصت و قطع وابستگی به نفت تاکید شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: نقشه راه و برنامه کلی ساختار اصلاح بودجه با افق سال ۹۸ و ۹۹ قطع وابستگی به نفت است که شورای هماهنگی اقتصادی هم در این باره تاکنون جلساتی متعددی را برگزار کرده است و قطعاً در آینده نزدیک شاهد تغییر و تحولات ساختاری در زمینه بودجه خواهیم بود.

عباسی درباره اهداف در نظر گرفته شده برای اصلاح ساختار بودجه، اظهارداشت: کاهش تدریجی و قطع وابستگی بودجه جاری کشور به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه، ایجاد ثبات اقتصادی کلان، مهار تورم، رونق اقتصادی، کاهش نابرابری، مبارزه با فساد و تامین معیشت عمومی از اهدافی است که برای این مسئله در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به محورهای درنظر گرفته شده برای اصلاح ساختار بودجه، گفت: درآمدزایی پایدار یکی از محورهای اساسی برای اصلاح ساختار بودجه است که به معنای اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی و همچنین مدیریت دارایی‌های دولت است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه یکی دیگر از محورهای اصلاح ساختار بودجه هزینه کرد کارا است، تصریح کرد: این محور شامل اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، اصلاح سیاست‌های حمایتی و اصلاح نظام مالیه نفت و گاز است.

عباسی گفت: ساماندهی تعهدات دولت شامل کنترل و نظارت بر منابع نفتی و مصارف آن هم یکی دیگر از محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه کشور است.

وی ادامه داد: اصلاحات نهادهای نظام بودجه ریزی شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه به سند مالی حاکمیت هم یکی دیگر از محورهای این مسئله است که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات هم در این جلسه ۱۵ راهکار برای اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد که بیشتر مربوط به نظام ارزی و اصلاح نظام مالیاتی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه عزم و اراده‌ای ملی برای اصلاح ساختار بودجه صورت گرفته است و این اقدام با هماهنگی دولت، مجلس و سایر نهادها انجام خواهد شد و در شرایط اقتصادی فعلی، یک برنامه و بودجه کارا تنظیم، تدوین و تصویب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح ساختار بودجه ایرادات شکلی و محتوایی زیادی وجود نداشت، گفت: صرفاً یک سری موارد جزئی در این باره وجود داشت که اصلاح خواهد شد.

نظر شما