شناسهٔ خبر: 156243 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظریف: ما مسئولین نباید پشت مقاومت مردم مخفی شویم

ظریف/2 وزیر امور خارجه در همایش فرمانداران سراسر کشور: ما نباید پشت مقاومت مردم مخفی شویم باید وظیفه خود را انجام دهیم و در خدمت مردم باشیم.

به گزارش «نماینده» محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهارداشت: محاسبه آمریکا این بود که جمهوری اسلامی سقوط می‌کند و نه تنها خودشان به این موضوع باور داشتند بلکه این باور را به متحدان خود نیز القا کرده بودند که اگر مقداری وقت کشی شود جمهوری اسلامی سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: با تکیه بر مردم از ابتدای انقلاب تا به امروز ملت ایران همه محاسبات غربی‌ها و آمریکایی‌ها را باطل کردند، این پیش‌بینی آمریکایی‌ها نیز باطل شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آقای بولتون در سخنرانی برای منافقان گفت ما چهلمین سال پیروزی انقلاب را نخواهیم دید و در ایران جشن خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: ترامپ از برجام یکباره خارج شد و سند خروج از برجام را روی دیوار اتاق خود زد زیرا این سند را سند پایان جمهوری اسلامی می‌دانست اما این پیش‌بینی غلط بود.

وزیر خارجه افزود: گروه منافقین جایگاهی در ایران ندارند اما امریکا بر اساس حرف چند پیرمرد که در اتاقی پشت کامپیوتر نشسته اند سیاست یک کشور را تبیین کردند؛ بر اساس حرف منافقین و ضد انقلاب این تفکر بر اندازی را تبیین و سیاست‌گذاری و طراحی کردند.

ظریف ادامه داد: وقتی صدام به ایران حمله کرد پیش‌بینی می‌کرد ایران ظرف یک یا دو هفته سقوط می‌کند به همین دلیل تا یک هفته شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای علیه جنگ ایران و عراق صادر نکرد، اولین قطعنامه شورای امنیت یک هفته بعد از شروع جنگ صادر شد، در آن قطعنامه حتی گفته نشد که عراق از سرزمین‌های ایران خارج شود.

وی افزود: آتش بس و عقب نشینی، کلیشه‌ای در قطعنامه‌های شورای امنیت است اما در قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق این کلیشه رعایت نشد و حتی ظاهرسازی نیز نکردند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب مردم سیاستهای آمریکا را با دست خالی به شکست کشاندند.

وی ادامه داد: مردم عادی، بسیجیان و رزمندگان با دست خالی این سیاست را به شکست کشاندند. آنها پیش بینی کرده بودند با سیاست‌ها و فشارهای شأن می‌توانند مردم را به زانو درآورند اما بارها ثابت شد که نمی‌توانند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: امسال هم انشاالله با حضور مردم در انتخابات یک بار دیگر ثابت خواهد شد سیاست‌های امریکا شکست خورده است.

ظریف تصریح کرد: مهم نیست که در انتخابات چه کسی پیروز شود مهم این است که ایران پیروز شود و آمریکا شکست بخورد.

وی اظهار داشت: انتخابات امسال و سال آینده برای ایران ارزش راهبردی دارد. در انتخابات سال ۹۲ آمریکایی‌ها خیال کرده بودند مردم با صندوق رأی قهر کردند و می‌گفتند مردم بعد از سال ۸۸ پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد. من با صداقت می‌گویم آنچه باعث شد ما در برابر ۶ قدرت جهانی بایستیم و توافق را به نتیجه برسانیم که به گفته رئیس جمهور آمریکا بدترین توافق در تاریخ آمریکا بود از ذکاوت ما نبود از حمایت مردم بود.

ظریف ادامه داد: با حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات، آمریکایی‌ها فهمیدند تحریم به نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند نخواهد رسید. تحریم به عنوان یک جنایت علیه بشریت می‌تواند به مردم فشار وارد کند اما نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند.

وی ادامه داد: امروز هم سیاست فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت است، آمریکا احساس می‌کند از نظر سیاسی و میدانی شکست خورده است.

وزیر خارجه با اشاره به تشکیل جلسه شورای حکام گفت: آمریکا شورای حکام را تشکیل داد اما در این جلسه خودش منزوی شد. ابرقدرت جهان که همه متحدینش عضو شورای حکام بودن یک بیانیه یک خطی نتوانست از شورای حکام بگیرد.

وی ادامه داد: چهار بار در سال گذشته آمریکا جلسه شورای امنیت را تشکیل داد و رئیس جمهور آمریکا نیز در این جلسه شرکت کرد، انها نتوانستند یک کلمه بیانیه علیه ایران از شورای امنیت بگیرند و یا یک قطعنامه شورای امنیت بگیرند.

وزیر خارجه ادامه داد: دیروز آمریکا به شورای حکام رفت اما باز هم نتوانست کاری کند. آمریکا در صحنه سیاسی دنیا منزوی است. در صحنه میدانی آمریکا احساس می‌کند در خاورمیانه شکست خورده است. عامل شکست آمریکا، مقاومت مردم و همراهی جمهوری اسلامی با جبهه مقاومت است.

ظریف گفت: سیاست‌های غلط و انتخاب‌های غلط آمریکا و متحدان منطقه‌ای موجب شکست آمریکا شده است. حمایت از القاعده، طالبان، کمک به صدام حسین از سوی عربستان سعودی و آمریکا، حمایت از داعش از سیاست‌های غلط آمریکا بود.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: آمریکا سیاست‌های اشتباهی را استفاده کرد. انتخاب‌های اشتباهی داشت؛ از دیکتاتورها، قاتلان و کسانی که علیه مردم خود خشونت می‌کنند و از صهیونیست‌ها دفاع کردند. آمریکا از تروریست‌های داعش و طالبان حمایت کرد. نتیجه این شد که در منطقه منزوی شدند، تعهدات بین‌المللی شأن را زیر پا گذاشتند. برجام استحکام داشت.

وزیر امور خارجه گفت: برخی می‌گویند برجام استحکام نداشت به خاطر همین آمریکا زیر پا گذاشت اما برجام استحکام داشت. در آینده نیز مشخص می‌شود و البته اجازه نمی‌دهند فیلم بسازیم، پول هم نداریم.

وی افزود: آیا نفتا، اساسنامه یونسکو و کنوانسیون محیط زیست نیز محکم نبود. در همه توافقات در دنیا کلاه سر همه رفته بود، سیاست آمریکا سیاست یک جانبه گرایی است که به انزوای جهانی آمریکا انجامیده است.

ظریف اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دست خودشان، خودشان را منزوی کردند، جلسه شورای حکام و شورای امنیت می‌گذارند و هیچکس از آنها حمایت نمی‌کند. آمریکا با قدری عقل و درایت و رها کردن خودش از یوغ اسرائیل و گروه بی که هدفشان فدا کردن منافع آمریکا برای اهداف رژیم صهیونیستی است می‌تواند عاقلانه زندگی کند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی سر جنگ با کسی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی در زمانی که تصمیم گرفت برای ایجاد توازن و بر اساس برجام برخی اقدامات خود را متوقف کند تا برجام حفظ شود در شرایط ضعف نبود دچار اشتباه تحلیل نشوید.

وزیر خارجه تاکید کرد: کاهش تعهدات برجامی در شرایط قدرت انجام شد. جمهوری اسلامی یک واحد است که با رهنمودها و ارشادات مقام معظم رهبری در صحنه‌های مختلف حضور دارد.

وی گفت: خارجی‌ها فکر نکنند با یک ایران متشتت مواجه هستند زیرا با یک ملت یکپارچه مواجهند.

ظریف تصریح کرد: در انتخابات اسفند ماه یکبار دیگر وحدت و انسجام ملی را نشان خواهیم داد. به کسی رأی بدهیم که برای کشور خوب است.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: مهم این است که مشارکت و اقتدار ملی وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاسی و بین‌المللی دست برتر را دارد. آمریکا از آخرین اهرم خود یعنی فشار اقتصادی استفاده می‌کند و مردم عادی را هدف قرار داده است که استفاده از این حربه در اثر ترس می‌باشد.

وی اظهار داشت: تعریف مورد توافق همه در مورد تروریسم این است؛ استفاده از اقدامات زور مدارانه علیه مردم غیرنظامی با اهداف سیاسی. آمریکایی‌ها ترسو هستند.

ظریف گفت: آمریکا به خاطر اقدام غلطش در صحنه میدانی شکست خورده است؛ به خاطر انتخابات غلطش در صحنه میدانی شکست خورده است و نمی‌تواند از ما دلخور باشد که انتخاب درست کرده و مردم عراق را به جای رژیم صدام، مردم سوریه را به جای داعش و مردم لبنان را به جای اسرائیل انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند از ما دلخور باشد که مردم افغانستان را به جای طالبان و القاعده انتخاب کردیم. آمریکا در منطقه و در سطح جهانی شکست خورده است و از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران استفاده می‌کند تا مردم را علیه حکومت بشوراند.

ظریف تصریح کرد: آمریکا با استفاده از ترور می‌خواهد به اهداف خود دست یابد، آمریکا با کشتن بچه سرطانی وزجردادن بیمار مبتلا به ام اس تلاش دارد تا ملت ایران را شکست دهد. به این می‌گویند تروریسم و جنایت جنگی.

وی گفت: آمریکا به خاطر شکست در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریسم رو آورده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در موضع قدرت قرار داریم در موضع ضعف نیستیم. آمریکایی‌ها حداکثر استفاده را از دلار می‌کنند. اینستکس ممکن است برای ما هیچ ارزشی نداشته باشد اما یک ارزش دارد اینکه نزدیک‌ترین متحدین آمریکا آن را ایجاد کردند تا آمریکا را دور بزنند.

وی ادامه داد: روسیه و چین و ترکیه تصمیم گرفته اند که از دلار استفاده نکنند. استفاده افراطی آمریکا از تحریم اقتصادی مبتنی بر دلار موجب شده است در درازمدت در حوزه راهبردی حتی در بخش اقتصادی نیز آمریکایی‌ها ضرر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرت فراوان دارد که مهمترین آن قدرت مردمی است. مهمترین قدرت جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون حضور مردم است حمایت مردم است.

ظریف اظهار داشت: امنیت جمهوری اسلامی در روند پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی و نظم اجتماعی و مشروعیت جمهوری اسلامی درون زا است.

وی ادامه داد: کشورهای اطراف ما یا خودشان سلاح هسته‌ای دارند و یا تحت الحمایه کشورهایی هستند که سلاح هسته‌ای دارند قرار دارند اما ایران اینگونه نیست.

ظریف اظهار داشت: مردم پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و اعلام می‌کنند که ما قدرتمندترین کشور منطقه هستیم. ما باید کمک کنیم مردم پای صندوق رأی بیایند چون مردم صاحب این کشور هستند، ما مستأجر هستیم، مالک مردم هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رعایت حقوق مردم وظیفه اخلاقی و حقوقی اسلامی ما نیست بلکه از ضرورت امنیت ملی ماست و همه چیز ما به مردم وابسته است.

وی تاکید کرد: یقین دارم به لطف خدا و تلاش شما مردم پای صندوق‌های رأی حضور خواهند یافت و از تلاش‌های وزیر کشور که این وظیفه را به بهترین نحو اجرا کردند تشکر می‌کنم. بنده به ایشان در هیئت دولت می گویم؛ سلام وزیر مقتدر.

وی ادامه داد: یک بار دیگر ثابت می‌کنیم که آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند و نمی‌توانند کاری انجام دهند. ما هم نباید پشت مقاومت مردم مخفی شویم باید وظیفه خود را انجام دهیم و در خدمت مردم باشیم.

نظر شما