شناسهٔ خبر: 156183 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مردم با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی متضرر نمی‌شوند

حسن نژاد/1 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تاثیر در زندگی مردم نداشته که با حذف آن مردم را متضرر کند.

به گزارش «نماینده» محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثرات آن در بازار، گفت: در ابتدا باید نگاه کنیم که این ارز ۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد، زیرا این طرح از همان ابتدا هم امری برخلاف قانون بود.

وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم و ششم نرخ ارز شناور مدیریت شد یعنی دولت عددی را در میانگین قیمت بازار مشخص می‌کند که اگر نرخ ارز پایین‌تر از آن شد و احساس کرد که ارز ارزان است، اقدام به خرید ارز می‌کند اما اگر از آن نرخ  بالاتر رفت اقدام به فروش خواهد کرد، در نتیجه با این خرید و فروش‌ها بازار را کنترل می‌کند.

حسن نژاد درباره اینکه ایده ابتدایی ارز ۴۲۰۰ تومانی از کجا آغاز شد، تصریح کرد: ایده ارز  ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا هم خلاف قانون بود و هیچ پشتوانه مدیریتی نداشت، البته اینکه ما بخواهیم به مردم یارانه بدهیم خوب است، اما چه کسی گفته که اگر به وارد کننده دلار ارزان بدهیم یعنی به مردم یارانه داده‌ایم؟ آیا آن تاجر کالایی را که با یارانه وارد کرده با یارانه هم به مردم می‌فروشد؟ اصلا کدام تاجری با همچنین شرایطی به مردم جنس می‌فروشد؟

وی گفت: معتقدم ارز  ۴۲۰۰ تومانی  به جز در حوزه تخصیص دارو، هیچ تاثیر در زندگی مردم نداشته که با حذف آن مردم را متضرر کند. این دلارها هم تا به حال فقط به جیب دلال‌ها رفته است، یعنی مردم یک ذره‌ای هم از این ارز استفاده نکرده‌اند و عملا پول بیت‌المال به جیب دلال‌ها سرازیر شده است، لذا  اگر ارز  ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تنها از سود دلال‌ها کم می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: به طور مثال اگر تلفن همراهی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور کنیم همان گوشی در بازار بر اساس قیمت دلار ۱۳ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود و هیچکس توجهی به نحوه قیمت‌گذاری آن ندارد، بنابراین قیمت‌ها در بازار با نرخ ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شود و تنها اتفاقی که می‌افتد این است که دلالان سود می‌برند.

نظر شما