شناسهٔ خبر: 156165 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

زینبی زیستن و اهمیت حجاب در وصیت نامه شهدا

شهید اسماعیل دقایقی خانواده شهدا مانند شهدای بزرگوارشان الگوی جامعه اسلامی هستند و باید با رعایت عفاف و حجاب کامل خود پیام عزیزان شهیدشان را به گوش دیگران برسانند و نقش مهمی در ایفای این امر دارند.

به گزارش «نماینده»،اهمیت مسئله عفاف و حجاب در جامعه به اندازه است که جان هایی برای حفظ حجاب و حرمت آن در نظام جمهوری اسلامی فدا شده است. به طوری که شهدای دوران دفاع مقدس همواره در وصیت نامه های خود صیانت از حجاب اسلامی را سفارش کرده اند. خانواده شهدا نیز الگوی جامعه اسلامی هستند و نقش آن در پاسداری از این امر بسیار با اهمیت است. در این باره خبرنگار گروه آئین و اندیشه قدس خبر، گفت و گویی ویژه با خواهر شهید سید حبیب مرتضوی انجام داد. شهید مرتضوی در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است:” زینبی زیستن، علاوه بر شهادت، همان رساندن پیام شهیدان به دنیا است”.

لطفا ضمن معرفی خودتان بفرمایید چه شغلی دارید؟

طیبه مرتضوی هستم. خانه دار و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی.

شما به عنوان مادر خانواده چقدر به نوع پوشش خود و فرزندانتان اهمیت می دهید و چه الگویی برای آنها معرفی کرده اید؟

امر حفظ حجاب و پوشش اسلامی برای خودم و فرزندانم و دیگر اعضای خانواده ام بسیار قابل اهمیت است. تا جایی که در
انتخاب همسر برای فرزندانم اولین ملاک من این مهم بوده است. به نظرم به غیر از الگو پذیری از حضرت زهرا(س)، با عمل خود الگوی مردم بودن مهم اهمیت دارد نه با زبان. بنده سعی کردم با حفظ پوشش اسلامی بهترین الگو برای فرزندانم باشم. با اینکه در دوران طاغوت تحصیل کرده ام ولی از همان اول ابتدایی با حجاب اسلامی وارد جامعه شده ام، شاید باورش سخت باشه ولی من از همان اول ابتدایی، با روسری و چادر مشکی به دبستان میرفتم و همیشه در امنیت در جامعه زندگی کردم.

پوشش اسلامی شما چقدر بر حفظ سلامت اعضای خانواده در جامعه تاثیر گذار بوده است؟

بنده در خانواده ای مذهبی و سرشناس و مورد احترام و قابل اعتماد مردم بزرگ شده ام. مسلما از جهاتی فرزندانم از من تاثیر پذیرفته و می پذیرند و این تاثیر مثبت پوشش اسلامی در حفط سلامت و امنیت اعضای خانواده ام می باشد. چون آنها هم با حفظ پوشش اسلامی، خود را از خیلی از خطرات مصون می دارند و همچنین آنها نیز از بابت امنیت من تاحدودی آسوده خاطر خواهند بود.

همسر شما چقدر بر انتخاب نوع پوشش شما و فرزندانتان نظارت ونقش داشته است؟

در مورد خودم چون رضایت ایشان را از ابتدا جلب کرده ام نیاز به نظارت نبوده، اما در مورد پوشش فرزندانم همیشه تذکرات لازم
را داده اند و فرزندانم مخصوصا پسرها تا حدود زیادی حرف شنوی داشته اند.

از نظر شما آیا تعریف جوانان نسل امروز از حجاب با نسل گذشته تغییر کرده است؟ لطفا توضیح بدهید.

به نظرم تغییر عملکرد جوان امروز در پوشش خود، نشان دهنده تغییر در تعریف او در امر حجاب است. با تبلیغات و تهاجمات
فرهنگی دشمن بر ضد این معروف و در نتیجه محدودیت دانستن حجاب و پوشش اسلامی، تعریف جوانان ما از حجاب هم تحت تاثیر قرار گرفته است. البته با وجود این همه هجمه های دشمن، همه تقصیرات را نمی توان از جانب جوانان دانست، بلکه والدین و جامعه و دستگاه های مرتبط بر این امر مقصرند که نتوانسته اند با آگاهی دادن و ایجاد بسترهای مناسب به قدر نیاز، در برابر حملات فرهنگی دشمن، سد فولادینی بسازند و با آنها مقابله کنند.

با توجه به این که جوانان و نوجوانان حتی والدین، گرایش بالایی به فضای مجازی پیدا کرده اند، چطور می توان جوانان امروز را به سمت حفظ پوشش مناسب و اسلامی راهنمایی کرد و راه درست را نشان داد؟

همانطور که دشمن از گرایش زیاد مردم به فضاهای مجازی سوء استفاده می کند و روزانه هزاران محتوای تصویری، صوتی و نوشتاری در خصوص عفاف و حجاب در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر می شود که هدف اصلی آن، کمرنگ کردن ارزش های اسلامی و رفتارهای سنتی و ریشه دار مسلمانان در موضوع حجاب و عفاف است و با توجه به این که حضور گسترده دشمنان اسلام و انقلاب در فضای مجازی، جوسازی و فضاسازی علیه امرحجاب، باعث شده تا ذهن کودکان و نوجوانان حاضر در این فضاها، به استدلال های غلط، نسبت به ارزش های اسلامی آلوده شود و موضوعی که این شبکه گسترده تبلیغاتی به ظرافت بر آن تمرکز کرده، شکستن ارزش و منزلت امر به معروف و نهی از منکر و تعبیر آن به اقدامات قهری و خشونت آمیز علیه آزادی انسان باشد در حالی که امربه معروف و نهی از منکر، یکی از مهم ترین ارزش های اسلامی است که در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) جلوه ای خاص داشته و اوج آن را می توان در قیام عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان(ع) به نظاره نشسته است. به همین دلیل باید از طریق فضاهای مجازی آگاهی های لازم درخصوص ارزش، ماهیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر به جامعه و جوانان داد و تا مردم از خطرات بعدی این هنجارشکنی ها در قالب بدحجابی و سایر امور مشابه آگاه شوند.

چگونه می توان در این زمینه فرهنگ سازی کرد و از نظر شما متولی اصلی این امر در جامعه کیست؟

به فکر میکنم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که امام بزرگوار آن را دانشگاه نامید، می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. صدا و سیما نباید به جای پرداختن به موضوعات اصیل در حوزه فرهنگ، به ترویج فرهنگ های بی هویت و انحرافی و سریال هایی که عملا تبلیغ بدحجابی و بی قید و بندی می کنند بپردازد و از ارزش های اسلامی هر روز فاصله بگیرد و با ساختن فیلم هایی که در آن زنان با آرایش و پوشش نامناسب حضور دارند موجب اشاعه فرهنگ بی حجابی در جامعه شود. همانطور که گفته شد حجاب امری فرهنگی است و راهکارهای فرهنگی می طلبد و برخورد با معضل بدحجابی در جامعه باید سنجیده و عالمانه باشد و از شعارها و کارهای غیرمعقول پرهیز شود.

پرداختن به این موضوع برای یک مدت کوتاه ما را به آنجا خواهد برد که در حال حاضر قرار داریم. در خصوص حجاب و بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی لازمه کار، فرهنگ سازی است و در این راستا باید به آگاه سازی جوانان و نسل جوان پرداخت و به جای برخورد با معلول به علت ها توجه کرد و در برخورد با این ناهنجاری اجتماعی تا حد ممکن نباید از قوه قهریه استفاده کرد چون با نیروهای انتظامی و امنیتی نمی توان به مقابله با پدیده فرهنگی رفت. متاسفانه در جامعه کنونی ما در میان جوانان و نوجوانان و برخی از بزرگترها به فرم و پوششی بر می خوریم که حتی در خود اروپا و آمریکا نیز پوششی زننده محسوب می شود و این نوع پوشش به گروه های پست و منزوی جامعه غرب تعلق دارد که متاسفانه برخی جوانان ما از طریق تبلیغات دشمن الگوهای خود را انتخاب می کنند، الگوهایی که با دین و فرهنگ و عرف جامعه ما فاصله بسیار دارد.

پیام شما به جوانان و نوجوانان نسل امروز چیست؟

از جوانان و نوجوانان برای نجات خود در این اوضاع وانفسا می خواهم به خدا پناه ببرند، مسجد مکان پاک و مقدسی است که انسان در آن احساس امنیت و آرامش می کند. هر کجا مسجد آباد باشد، زندان های ما بسته می شوند، ما باید از سخن
بزرگان و مبلغین دینی درس بگیریم و جوانان باید به آموزه های دینی توجه بیشتری بکنند و به مساجد روی بیاورند و در مساجد
بیاموزند که اسلام، لباس و پوشش را به عنوان موهبت الهی بر می شمارد و با در نظر گرفتن چارچوبی متعادل و با آزادی زنان در
تمام عرصه های زندگی حجاب را واجب شمرده و با توجه به فلسفه واقعی آن بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی زن را از قرار گرفتن در معرض خطرات ظاهری و باطنی محفوظ می دارد.
با توجه به اینکه در قرآن بیش از ده ها آیه در مورد حجاب وجود دارد، باید در مساجد آموزه های فراوانی به جوانان جهت علاقه مند
شدن به حجاب داده شود.

شما به عنوان خواهر شهید، وظیفه خانواده شهدا در ترویج عفت میان زنان و مردان و رعایت پوشش اسلامی چه می دانید؟

همانطور که در وصایای شهدا مطالعه کرده ایم، مسئله حجاب در کنار سایر اشارات دغدغه شهدا و ایثارگران بوده و ما در مقابل آنان مسئولیم و برای اینکه در فردای قیامت در مقابل آنان سربلند باشیم باید در ترویج این مسئله تلاش کنیم. به نظر من وظیفه خانواده های شهدا در این مورد سنگین تر است، چون آنها نیز مانند شهدای بزرگوارشان الگوی بقیه هستند و باید با رعایت حجاب و عفاف کامل خود پیام عزیزان شهیدشان را به گوش دیگران برسانند.

خانواده شهدا چقدر در ترویج این امر در جامعه نقش دارند؟

همانطور که در جواب سوال قبل اشاره نمودم چون در جامعه اسلامی ما به بازمندگان شهدا به عنوان الگو نگاه می شود و خیلی ها از آنها الگو می گیرند در صورت بی توجهی خانواده های شهدا به امر حجاب، خیلی ها اولا دچار سردرگمی می شوند که آیا شهدا چنین خواسته اند؟ و ثانیا اگر خانواده های آنها از خواسته شهدا سرپیجی می کنند پس چه لزومی دارد که ما تابع خواسته های شهدا باشیم؟ لذا نتیجه می گیریم که خانواده شهدا نقش بزرگی در این امر دارند و حداقل نقش آنها این است که یکی از آرمان های شهدا را که حفظ حجاب اسلامی است به گوش زنان و مردان جامعه خود و سراسر ممالک اسلامی می رسانند.

شهید مرتضوی چه پیامی در وصیت نامه خود برای دختران و بانوان داشتند؟

فرازی از وصیت نامه شهید سید حبیب مرتضوی در باره حجاب و عفاف زنان لازم به ذکر است که شاید به این دلیل که چون خانواده شهید مرتضوی همگی دارای حجاب اسلامی بودند، در بین سفارشات زیادشان، سفارش حفظ حجاب ندارند و من به عنوان تیمن و تبرک این سفارش شهید را برای شما بازگو می کنم که در یکی از نامه هایشان خطاب به خواهرشان نوشته اند:

“آری! از خداوند سبحان و رب الشهدا می خواهم که شما دختران زینب(س) و فرزندان اسلام را تایید فرماید و در پیشبرد خواسته هایتان موفقتان گرداند. ولی می خواهم بگویم که هدف ما خیلی بزرگتر از حتی شهادت است سلام های آتشین و داغ و شهادت طلب را، بر تو دختر زینب(س) و شاگرد در کلاس درسش می فرستم. گویا با زینب(س) روبرو هستم و برایش می نویسم وخجالت می کشم که چه بنویسم. آری! زینب بودن، سعادت و افتخار است و شهامت می خواهد. می دانی رسالت زینب(س) در رساندن پیام خون برادر و برادران دیگرش به اهل دنیا بود و به اهل کوفه و مدینه و شام و…. رساندن پیام خون کربلائیان به همه نسل های آینده جهان بود. می دانی که زینبی زیستن، علاوه بر شهادت، همان رساندن پیام شهیدان به دنیا است”.

نظر شما