شناسهٔ خبر: 156154 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نتایج گام دوم ایران رفتار اروپا و آمریکا را اصلاح می‌کند

امیر حسنخانی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه غرب باید بفهمند بعد از گام دوم، ایران به جایگاه قبلی خود قبل از برجام باز می گردیم گفت: اروپا و آمریکا بدانند ملت ایران از پای در نیامده و هیچ کاری نمی‌تواند بکنند و اگر مشکلی وجود دارد به دلیل کم آوردن آنهاست نه ملت ایران.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا امیرحسنخانی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ، درباره گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت:‌ برجام معاهده‌ای چند وجهی و بین‌المللی بود که گروه 1+5 در مذاکره با ایران این توافق نامه را امضا و سازمان ملل هم آن را تایید کرد. 

وی افزود: وقتی آمریکا از این معادله چند وجهی خارج شد، برجام لرزان و متزلزل شد و اروپایی‌ها اعلام کردند که ما جایگزین آمریکا شده و تعهدات ایالات متحده را جبران می‌کنیم فقط به شرطی که ایران در برجام باقی بماند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد:‌ سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کردند که ایران تعهدات خود را عمل کرده و حتی یک بار هم از تعهداتش نسبت به برجام تخطی نکرده و تمامی مفاد برجام را اجرایی کرده است.

وی افزود: گام اول جمهوری اسلامی در واکنش به عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی برداشت و موجب شد طرف مقابل جدیت تهران را مشاهده کند ضمن اینکه بر همین اساس فرصت 60 روزه‌ای را به اتحادیه اروپا دادیم تا رفتارهای خود را اصلاح کرده و اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد.

امیرحسنخانی گفت: در توان تهران نیست که جمهوری اسلامی یک طرفه برجام را نگه دارد و به تنهایی تعهدات مندرج در برجام را اجرا کند و دیگران فقط نظاره گر بوده و عملی به تعهداتشان نداشته باشند. 

وی افزود: اگر اروپا خود را جایگزین آمریکا در برجام می‌داند باید تعهداتش را هم اجرایی کند در حالی که اروپایی‌ها حتی سعی و تلاشی هم برای اجرای تعهدات خود نداشته‌اند و عمل به آن فقط در حد شعار بوده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: اگر اروپا از ایران می‌خواهد در برجام باقی بماند دلیلی ندارد که آنها از اجرای تعهداتشان سر باز بزنند لذا باید از برجام خارج شویم زیرا منافعی برای جمهوری اسلامی ندارد.

وی با اشاره به گام دوم ایران در واکنش به عدم ایفای تعهدات اروپایی‌ها و پایان فرصت 60 روزه به آنها گفت: وقتی 6 کشور جمع شده و توافق نامه‌ای را با ایران امضا کردند و وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، معنا ندارد در آن باقی مانده و همچنان تعهدات خود را انجام بدهیم. 

امیرحسنخانی افزود: اگر اروپا تعهدات خود را اجرایی کند جمهوری اسلامی هم می‌تواند مسیر قبلی خود را ادامه دهد.

وی اظهار داشت: اخیرا رئیس جمهور اعلام کرد ایران اورانیوم غنی شده با درصد بالای ۳.۶۷ را به هر مقداری که بخواهد تولید می‌کند و به کسی هم ربطی ندارد لذا اگر بر اساس توافق برجام محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم باید به دلیل عدم تعهدات طرف مقابل، ما هم به اقدامات قبلی خود بازگردیم. 

عضو کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه دنیا می‌داند که مقام معظم رهبری در فتوایی اعلام کردند تولید سلاح هسته‌ای ممنوع است لذا اظهار نگرانی آنها در این باره معنا ندارد افزود: بر اساس محدودیت‌هایی که پس از برجام پذیرفتیم تحقیقات علمی هسته‌ای و حرکت به سمت دانش و فناوری آن محدود شده است که می‌توانیم پس از گام دوم این محدودیت را برداشته و کارهای سابق خود را انجام داده و مجدداً آنها را پیگیری کنیم تا بتوانیم به قله‌های علم و دانش رسیده و پیشرفت خود را ادامه دهیم. 

وی تصریح کرد: معنا ندارد تعهدات غربی‌ها در قبال ایران در برجام عملیاتی نشود و ایران یک طرفه تعهدات این توافق را انجام دهد. 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: اجرای گام دوم به همه دنیا نشان خواهد داد که مسبب این اقدام عمل نکردن به تعهدات اروپایی‌هاست ضمن اینکه محدودیت قبلی را لغو کرده و به اقدامات سابق‌مان باز می‌گردیم و بر اساس نیازمندی‌های خود عمل می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: دولت باید به صورت محکم و قاطع از منافع مردم دفاع کند و نباید از پیگیری منافع ملت ایران در برابر طرف غربی کوتاه بیاید. 

امیرحسنخانی گفت: پذیرش محدودیت‌های برجام از سوی جمهوری اسلامی با شریط اعطای تسهیلات و خدماتی به ایران بود که بر همین اساس باید سرمایه گذاری خارجی افزایش پیدا کرده و فروش نفت امکان پذیر باشد اما هیچ کدام از تعهدات و وعده‌های اروپا و آمریکا محقق نشد.

وی افزود: اروپایی‌ها وعده‌ای جدید به نام اینستکس را مطرح کردند در حالی که تعهدات آن را هم اجرا نکردند و در حقیقت آن هم پوچ و توخالی بود و به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد و نباید خود را معطل آن کنیم.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: غربی‌ها باید بفهمند که بعد از گام دوم ایران به جایگاه قبلی خود باز می گردد و آنها کاری نخواهند کرد؛ تهدید اخیر ایران توسط اروپا مبنی بر اینکه باید جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ادامه دهد هم اهمیتی ندارد زیرا آنها بودند که موجب این اقدام قاطع تهران شدند. 

وی تصریح کرد: کدام کشور اروپایی هم اکنون با ایران کار می‌کند؟ آیا دارو، تجهیزات، مواد غذایی و تولیداتصنعتی به ایران می‌دهند؟ پس چرا باید در برجام باقی بمانیم. 

امیرحسنخانی گفت:‌ از هیچ جای دنیا نمی‌توانیم غذا و دارو بگیریم زیرا تبادلات بانکی امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: اروپا با هماهنگی آمریکا محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌اند لذا که باید پلمپ این محدودیت را شکسته و به شرایط قبل باز گردیم زیرا ملت ایران این مطالبه را دارند. 

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: ملت ایران علیرغم تنگناها و مشکلات زیاد اقتصادی و معیشتی در روز قدس و ۲۲ بهمن به میدان آمده و با حاکمیت همراهی کرده‌اند هر چند که انتقاداتی هم دارند.

وی افزود: اروپا و آمریکا بداند ملت ایران از پای در نیامده و هیچ کاری نمی‌تواند بکنند و اگر مشکلی در این قضیه وجود دارد به دلیل کمبودهای مسئولین و کم آوردن آنهاست نه ملت بزرگ ایران. 

نظر شما